2020-03-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det har varit känt i minst en månad att det smittar under inkubationstiden. Du har suttit och spridit enorma mängder skitsnack om hur ofarligt det här viruset är i en mängd trådar. Jävla idiot, hoppas du blir infekterad och dina lungor packar ihop.

Samt att det smittar även om man själv inte blir sjuk.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Du har förmodligen fel när du säger att dödligheten kommer att öka bland yngre åldersgrupper. Nu har många studier visat i flera månaders tid att dödligheten för folk under 50 år är mycket låg. Om dödligheten hade varit högre för folk (<50) så hade det visat sig för längesen. Fortfarande inte en enda studie eller seriös rapport som visar på ett ökande antal döda/kritiskt sjuka i yngre åldrar trots att det efterfrågas till och från i tråden, och på andra ställen.

Allt prat om ökande antal dödsfall bland yngre är enbart rykten och backas aldrig upp med evidens.
Det kan komma att öka efter en vecka men inte med så mycket, kanske till 0,2 istället för 0,1
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Men om barnen inte går i den skolan de har valt så borde det inte utgå en skolpeng. Som att ett barn byter skola så borde ju skolan som blir av med eleven inte få ta del av detta. Om de t.ex blir tvugna att studera hemma. Då sköter ju inte den berörda skolan sitt uppdrag.

Det gör de ju, om de i stället erbjuder undervisning och uppföljning via nätet. Går utmärkt idag. Skulle situationen bli långvarig, däremot, så skulle det kanske finnas anledning att räkna på om en skola slipper vissa kostnader genom att bedriva distansundervisning, och om den i så fall ska erhålla en mindre skolpenning per barn. Men en kortare tid påverkas knappast något - alla anställda ska fortfarande ha sin lön, lokalerna är fortfarande kvar... Man kanske kan ta in städfirman lite mer sällan, spara en del på el och uppvärmning, men inte mycket mer än så.
Citera
Medlem
Gavins-Friends avatar
https://youtu.be/E3URhJx0NSw

Lägger upp denna igen. Experterna varnade. Vi i väst hade 2mån på oss. Men länderna förberedde sig inte.
Citera
2020-03-13, 16:41
Medlem
Skvistens avatar
Varför ställer man in högskoleprovet när man väljer att inte stänga universitet och högskolor?
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Dum fråga, men

Viruset är luftburet.
Innebär det att jag kan få det i mig genom vinden?

Endast om det kommer direkt ur någons mun i aerisoler eller att du tar på ett dörrhandtag och sedan för handen till munnen. Det sprids inte "via vinden".
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag brukar ofta äta lösgodis... eller brukade nu då... kanske därför jag har så bra immunförsvar
Jag hade en sån period också. Men nu är det mest de där salladsvagnarna, du vet när man inte har en flickvän som lagar mat åt en, utan en lat jävel. Det finns massor av antikroppar där. Bara att ta för sig.

Jag tror att man borde fokusera på sjukdomshantering snarare än på smitthantering nu. Det kan bero på att jag är felinformerad av alla slumpmässiga siffror som "myndigheterna" sprider omkring sig, men så tycker jag att det ser ut. You will get it! Utan att märka av det.
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Rätt uppenbart det kommer bli svår brist på materiel i sjukvården vilken sekund som helst. Regeringen skyller på att övriga länder lägger beslag på deras ordrar. Vi står helt och hållet oförberedda för det här.

De ser svajiga ut alla ministrar tycker jag.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ja vi får se vem av oss som har rätt när detta är över.

Ett hundratal döda eller hundratusentals döda i Sverige. Förmodligen väldigt snart i så fall.

Hoppas såklart du har rätt, men du noterar väl att ingen expert i något land skitit siffror av det slaget ur röven, utan anger för Sverige 50 000 (Björn Olsen), upp till 200 000 och liknande.

Ignorera inte vad experter säger när du lever ditt vardagsliv så det ökar smittspridningen.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Kan någon länka till den nya studien som tydligen bevisar att viruset smittar asymptomatiskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Glöm heller inte Estonia. Man borde sluta förvånas.

Ja det är idel ädel misslyckanden, man klarar inte kriser oavsett typ av kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Samt att det smittar även om man själv inte blir sjuk.

Enligt studier där man tittat på siffror från Tianjin och Singapore så är presymptomatisk smittande ungefär 48% resp. 60%.

Ganska högt alltså. Så högt att smittan kan drivas enbart av denna siffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in