2020-03-13, 14:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Du tror inte att det blir problem med tonåringar som visserligen klarar sig själva men ränner på stan eller fortsätter hänga med varandra? Eller småbarn som kräver föräldrar hemma eller blir lämnade hos mor- eller farföräldrar?

Man kan ju ha undervisning över nätet, med lektioner som tonåringarna måste checka in till. Så hinner de inte springa på sta'n. Det går också att låta tonåringar (så pass vuxna är de) skriva avtal på heder och samvete, typ "jag är införstådd med att om jag ska vara hemma från skolan, så ska jag stanna inne i mitt hem mån-fre klockan 8-15". Och om det handlar om förälskade tonåringar, så ändrar det nog inget om de är i skolan eller i hemkarantän, de kommer att hitta tillfällen att träffas och utbyta virus i alla fall... Allt detta är bara svepskäl.

Fast om barnen är friska, så gör det ju inget att äldre passar dem. Är de sjuka, så ska de förstås inte passas av äldre - men då ska de inte vara på dagis heller. Så DET argumentet faller platt.
Citera
2020-03-13, 14:43
Medlem
Varför ställer INGEN frågan: men man smittar ju INNAN symptom???
Citera
Medlem
sannes avatar
Risken är större om vi samlas fler och fler. Om smittan i tunnelbanan.

- Men jag tycker faktiskt att det vanliga hostandet, nysandet är mindre än vanligt. Det är ingen fara att vistas i tunnelbanan. Om man är frisk.

Så tunnelbana är okej, åka till från skolan med barnen varje dag är okej, ungar som (smittbärare) åker runt överallt och är som vanligt. Det är inte heller att gå på små lokala engagemang. Men större än 500 på fotbollsmatchen och dylikt är farligt för där är man så många. .
Citera
Medlem
De drar ut på tiden genom att säga samma saker tjugofem gånger och med så långa och krångliga meningar som de kan få till och sen tar vi det en tjugosjätte gång ...

men vad är det här om.

Vad kan vi göra? Någon som har någon idé?
Citera
2020-03-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Tegnell gör sitt jobb, precis som du sköter ditt jobb får man anta. Som sagt, du klagar på Lille Skutt.
Nej, han gör inte sitt jobb. Han gör det so,m han tror är bäst för sig. Dessvärre kommer han att lynchas den dagen det går upp för svenska folket!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Journalisterna på pressträffen är ju inte mycket bättre. Inga kritiska frågor alls. Den ende med lite stake var den äldre gentlemannen från Ekot.

Tyvärr är ju en stor del av journalisterna lobbyister för dessa puckon.
Citera
Medlem
Vadfan framställer den nya herr översittare för osammanhängande svammel om skolan nu?
Ingen har ansvar...men alla har ansvar...och alla i hela världen ska komma överrens tillsammans...och ansvaret övergår till vårdnashavaren....men skolplikten gäller...
Citera
Medlem
Johanna Sandwall, krisberedskapschef, känns ett par snäpp skarpare än resterande grupp. Min tolkning av henne och frågan brist på material är "Ja, vi har påtalat det här länge, aldrig fått något gehör och "det är urdåligt". Inte ordagrant, men hon verkar tala rakt, ärligt och krumbuktar sig inte.

Gillar henne skarpt.
Citera
Medlem
Jag jobbar på skola /Fritids ,träffar ca 100 barn inom 1 meter /dag
De har i sin tur föräldrar och andra som träffar ?/dag och hämtar sina barn på Fritids
You do the math ….
Citera
2020-03-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Jag tror slutresultat när allt är över att Sverige är top 3 som drabbas hårdast av detta.

Pga nonchalansen. Någon som tror samma?

Definitivt blir det så. Kolla bara på dessa stollar på presskonferensen som står och stammar och inte har koll på ett jävla skit!!

MAN SMITTAR JU INNAN SYMPTOM!!! Varför ställer ingen den frågan för???
Citera
2020-03-13, 14:46
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vadfan framställer den nya herr översittare för osammanhängande svammel om skolan nu?
Ingen har ansvar...men alla har ansvar...och alla i hela världen ska komma överrens tillsammans...och ansvaret övergår till vårdnashavaren....men skolplikten gäller...
Jo då. Det juridiska ansvaret ska man såklart se till att kvarstår där det ska vara..
Citera
2020-03-13, 14:46
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Givetvis, att bygga statistik på antalet testade ger ju hur grov missvisning som helst, är det en eller tio procent av de insjuknade som testas?

Man ska såklart bygga statistik på antalet smittade, och däremellan antalet kritiskt insjuknade kontra avlidna. En i sammanhanget liten andel blir svårt sjuka (ca 5 %), och av dem få så dör några procent.

Att bara titta på kritiskt sjuka och döda ger ju ingen bra helhetsbild. Visserligen kan det påvisa dödligheten för de som uppvisar livskritiska tillstånd, men det säger ju inte hur dödlig och svår sjukdomen är rent allmänt.

Förut var dödligheten för de svårt insjuknande bland åldersspannet 70 och 80+ i Italien ca 8-10 procent om jag inte missminner mig.

Men det är klart, om hundratals miljoner smittas så kommer ju såklart fler dö också. Så är det ju.

Blir en miljard smittade, visst fan dör många till antalet. Men de allra, allra flesta kan fortfarande vara lugna.

Men för den sakens skull ska vi ju inte vara passiva och inte göra något alls, som regeringen tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in