2020-03-13, 14:03
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Åh nej! Tengil vår härskare är inte närvarande!

Jodå, han står där brevid.

EDIT: My bad, det var inte han.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Skapar oro i världen? Dina länkar säger ju snarare det motsatta, dvs att det är väldigt låg risk att det ska spridas. Nya virus kommer hela tiden, det finns inget i nuläget som säger att man ska oroa sig över det här viruset. Åtgärderna som tas i nuläget är standard. Dödsfallen har dessutom (vad jag kan se) varit gamla och sjuka människor. Det är främst när vanliga och annars friska vuxna dör som man ska börja oroa sig.

Dock den värsta epidemin under de senaste århundradena (spanska sjukan) upphörde år 1920, vilket snarare borde förstöra memet.

Jag vet inte men blr mållös av att läsa dina kommemtarer som tyder på förnekelse och faktaresistens tyvär.

Som sagt ts har skapat flashbacks viltigaste tråd i modern tid
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Nja.

Spanska sjukan varade i tre år

Jo men finns ju inget som säger att Corona inte kommer vara i tre år, risken finns tyvärr.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Överens. Man kan dock inte säga att man bara garvar för skrattat är uppblandat med helvetet och det absurda och sinnessjuka i händelserna man skrattar åt. Det är egentligen själva grunden för att vi utvecklat humor tror jag, ett sätt att hantera det som på många sätt känns fullständigt ohanterbart.

Självklart är det så. Det ser man redan nu med alla corona-memes osv på nätet. Det är ett sätt att tackla rädslan. Och jag tror det i många fall funkar. Ett gott skratt...
Citera
2020-03-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
De kan inte hålla ett virus ute i 1-2 år genom att isolera sig. Eller Jo det KAN de givetvis men att tro att de kan hålla ett helt land isolerat i 1-2 år är nog ingen som tror på direkt.

Det enda marknaden behöver är enorm konkurrens i att framstilla provtagningskit till en låg pris. Gör alla provtagning kan det kompensera för ökad mängd kontaktpunkter i samhället. I princip Sydkorea.
Citera
2020-03-13, 14:04
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Testar igen: Det som jag är fundersam över är varför inte Portugal har fler fall när både Spanien och Frankrike gränsar som är så hårt drabbat. Nån teori? Tror Portugal inte ens har 100 registrerade fall. Testar man inte lika intensivt där eller vad är det frågan om? Sjukvården där ska tydligen vara under all kritik. Rätta mig gärna om jag har fel.

Svårt att veta, länderna agerar ju olika, så jag ser ingen större poäng med att hänga upp sig på siffror som skiljer sig åt mellan länder. Turkiet har väl knappt haft några fal men stänger nu skolorna...
Citera
2020-03-13, 14:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du är nog inte rätt person att kall någon okunnig om du tror att dödligheten på Covid-19 är 6%.
Den är så hög i EU, Italien har mycket högre t o m.
Citera
Medlem
MrSokratess avatar
Visa vår teckentolkare i bild tack.
Inzoomning direkt.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturalist1
Kolla in nedan länk
Skrämmande förväntningar från en samling amerikanska experter

https://www.linkedin.com/pulse/notes-from-ucsf-expert-panel-march-10-dr-jordan-shlain-m-d-

"40-70% of the US population will be infected over the next 12-18 months. After that level you can start to get herd immunity. Unlike flu this is entirely novel to humans, so there is no latent immunity in the global population.

[We used their numbers to work out a guesstimate of deaths— indicating about 1.5 million Americans may die. The panelists did not disagree with our estimate. This compares to seasonal flu’s average of 50K Americans per year."

"May..." Ja, i ett worst case scenario "kan" miljoner dö. Antalet kritiskt insjuknade har ju dock minskat procentuellt de senaste dagarna trots att man har stor fokus på just individer som uppvisar kritiska symptom. Då finns dessutom ett stort mörkertal smittade som inte ens blir testade eller känner sig sjuka. Ingen vet ännu dödligheten. Alla experter kan ju rita fram worst case scenarios, frågan är om de faktiskt tror att det är detta som kommer att hända, med all sannolikhet?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu rampar amrisarna upp testandet. FDA har godkänd Roches test.

The Food and Drug Administration granted “emergency use authorization” to the test, which runs on Roche Holding AG’s cobas 6800/8800 systems. The 8800 system is capable of testing 4,128 patients a day, and the 6800 version can test as many as 1,440. The tool also is available in Europe and countries that accept its CE marking for medical devices.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-13/roche-gets-clearance-for-coronavirus-test-that-s-10-times-faster
En positiv nyhet. Hoppas vi kan få fler test i Sverige också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kul att du skriver så. Det är kanske ironi.
Men det finns ett sug efter att tro att det kan bli så. Tror jag, då.
Blir ett antiklimax om allt blåser över och ingen bryr sig. Och allt är glömt.

Du får gärna länka till något *vilket som helst* tecken på att allt skulle "blåsa över och ingen bryr sig".

Jag förstår er förnekare på forumet...

Det är en mänsklig försvarsmekanism att vägra inse fakta när sanningen inte passar. Likt ett barn i sandlådan som börjar böla när någon tar spaden.

Jag tycker synd om er, det är ni som kommer bli hårdast drabbade. Vi med sunt förnuft kommer rida ut stormen, vi är förberedda och medvetna.
Citera
2020-03-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så du menar att 300 dödsfall per 100 000 invånare av influensa i Italien inte är jämförbar?

Nej. Det är inte jämförbart. Man förstår sig inte på multiplikativa processer, och stirrar sig enbart blind på siffror om man påstår något sådant. De siffrorna är någorlunda jämförbara just nu.
Men som jag redan nämnt så är Corona inte alls lika utbrett än som influensan, och befinner sig i ett tidigt stadie.

Påvisa en motsvarande lokal explosion av influensa, med samma typ av utvecklingskurva som covid-19, som det som nu sker i Lombardiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in