2020-03-13, 11:55
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Olja är kört på lång sikt. Snart rullar elbils-flottan ut. Nu bara 1-3% elbilar i världen nu, men gissa oljebehovet i världen när den är 50% och om 25 år närmare 100%. Samma med elflygplan.
Jo, jo, och eldrivna gräv- och schaktmaskiner.

Oljeshejkerna behöver nog inte få panik än på ett tag...
Citera
2020-03-13, 12:41
Medlem
lfhs avatar
Felciterade du nu? Annars är det ett Klockrent Lund-noga-Zone svar/citering (eftersom han knappast läser någon annans inlägg).

Jag:
Vad händer med Nasdaq/börsen om deras anställda inte längre kan gå till jobbet?
Han:
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det var en kraftigt uppblåst frenetisk bubbla under december-mitt-februari i Sverige och USA. Den motiverades inte av några fundamenta utan köparna köpte fast USA-värderingen låg på IT-bubblenivå år 2000. Jag tror att det mesta av kraschen kan härledas till detta, corona var bara triggern som gjorde att folk återfick sitt vett.

Dvs kurserna kommer inte att nå upp till toppen 20 februari på många år, först när företagen har 20-30% högre vinster än 2019, som i sin tur väl var det vinstrikaste året någonsin.

Däremot kan korrigeringen varit för stor. Stockholmsbörsen ligger t.ex på 5-årslägsta. Så dåligt kommer inte de företag att gå som inte är corona-påverkade. Så jag köper aktier i sådana företag nu. Men med brasklappen att kurserna kommer att rekord-pendla ända till i sommar, så det kan komma ännu bättre bottenfiske.
Citera
2020-03-13, 12:48
Medlem
Köpte lite SSAB idag. Den har tagit oerhört mycket stryk. Ligger med rejäl förlust just nu på mitt SSAB innehav men nu tror jag kursen har fallit färdigt på den. När direktavkastningen börjar närma sig 10% är det slut på kursfallen.

Scandic däremot skall vänta minst en månad till.
Citera
2020-03-13, 12:56
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Har varit tacksam och glad över att jag har legat helt likvid med nästan 8 mille i depån.
Men idag kunde jag inte låta bli att gå in å fynda med lite mer än hälften av kapitalet.

Ericsson på 61,80 kr.
Swedbank på 116,80 kr.
Oncopeptides på 82 kr.

Nu sålde jag fyndet från igår...
Det var nog det snabbaste fynd jag har gjort.

Men jag tänker inte alls chansa med att ligga kvar på börsen över helgen.

Corona lär nog ge fler fyndlägen.
Senast redigerad av ormbiten 2020-03-13 kl. 13:00.
Citera
2020-03-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Köpte lite SSAB idag. Den har tagit oerhört mycket stryk. Ligger med rejäl förlust just nu på mitt SSAB innehav men nu tror jag kursen har fallit färdigt på den. När direktavkastningen börjar närma sig 10% är det slut på kursfallen.

Scandic gick upp idag liksom börsen som helhet - du tror inte att det stabiliserats?
Senast redigerad av with3r 2020-03-13 kl. 13:38.
Citera
2020-03-13, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Scandic gick upp idag börsen som helhet - du tror inte att det stabiliserats?

Ingen aning men jag tänker chansa på att Scandic återhämtar sig betydligt långsammare än övriga aktier eftersom de lär tappa en massa omsättning de närmsta månaderna och därför drabbas betydligt hårdare än andra branscher.

Vi får se om det visar sig smart eller inte
Citera
2020-03-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nu sålde jag fyndet från igår...
Det var nog det snabbaste fynd jag har gjort.

Men jag tänker inte alls chansa med att ligga kvar på börsen över helgen.

Corona lär nog ge fler fyndlägen.

Grattis! Där gjorde du dig en skaplig hacka.

Kunde inte heller hålla mig, skickade i väg swedbank med lite vinst för tredje gången efter corona och nu rök ericsson för 68,8x.

La en köporder direkt på 65,80 så får vi se om man kan fånga in dom igen innan stägning. Tycker det känns som lite väl stark rekyl för att hålla i sig ända in i stägning speciellt med tanke på att det är två dagar nu med stängd börs, utan att corona har ledigt.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-03-13 kl. 13:52.
Citera
2020-03-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Jo det kommer säljas enorma mängder svenskt stål nu i lågkonjunkturen 🙄
Citera
2020-03-13, 13:53
Medlem
Är det vi ser nu idag ett tecken på att många är rädda att missa tåget vid en eventuell kursuppgång? Känns lite underligt att kurserna rasar ca 10% ena dagen och skenar upp 7% dagen efter. Som att många tror att nu är alla problem över och att de tidigare riktkurser ska gälla framöver...
Misstänker att Europa och Nordamerika ligger en två, tre veckor efter Italien och att det vi ser endast är början på en längre nedgång. Så jag kommer definitivt att avvakta någon eller några veckor.
Men som vanligt så har jag nog fel igen och missar uppgången 🙂 Vore inte första gången 🙂
Kan man räkna med att dagens uppgång avtar något fram mot stängning i och med osäkerheten över helgen?
Citera
2020-03-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag har varit med väääääääldigt länge på börsen. Men redan efter ett år hade jag lärt mig nybörjarsaker som vilka områden man äger i de olika delarna i cykeln... man kan tro att det är ditt första år på börsen, inte bara pga detta inlägget utan de flesta inlägg du skrivit sista halvåret luktar nybörjare lång väg.

Hur gammal är du Boo? På ett ungefär iaf?
Citera
2020-03-13, 14:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Misstänker att Europa och Nordamerika ligger en två, tre veckor efter Italien och att det vi ser endast är början på en längre nedgång. Så jag kommer definitivt att avvakta någon eller några veckor.
Men som vanligt så har jag nog fel igen och missar uppgången 🙂 Vore inte första gången 🙂
Kan man räkna med att dagens uppgång avtar något fram mot stängning i och med osäkerheten över helgen?
Å andra sidan, om 3-4 veckor kan Italien ha ordnat upp situationen, precis som Sydkorea och Kina, och då vet alla att t.ex USA och Spanien också kommer att ordna upp situationen. I så fall är hela kursfallet meningslöst.

Fredagar brukar innebära en dipp i Stockholm. Men det är uppochnervända världen nu och inga gamla regler gäller.

Notera att dagen började på -1.5% idag, jag hann tom köpa lite. Sedan rusade priserna omedelbart upp, fårskocken i Europa vaknade. Sannolikt kommer det att stiga ännu mer när NYSE öppnar, om de går upp t.ex 5%. Går de upp 10% så kommer Stockholm också att rusa 10%.
Citera
2020-03-13, 14:17
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Är det vi ser nu idag ett tecken på att många är rädda att missa tåget vid en eventuell kursuppgång? Känns lite underligt att kurserna rasar ca 10% ena dagen och skenar upp 7% dagen efter. Som att många tror att nu är alla problem över och att de tidigare riktkurser ska gälla framöver...
Ja, det är intressanta svängningar nu. Om New York öppnar uppåt kommer Stockholm säkert stänga på rejält plus. Däremot har ju Coronoa-hysterin inte slagit med full kraft mot USA än och frågan är vad som händer när de får börja stänga ner industrier mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in