2020-03-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Wow. "Hur man läser artiklar för att hitta det man vill hitta" - flashback 2020
Ja man kan undra hur mycket desinformation som egentligen sprider sig i tråden.
Citera
2020-03-13, 12:27
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Helt felaktigt. Ovanstående är precis vad ministerstyre är. Läs på. Om detaljstyrning sker så ska en KU-anmälan göras och vederbörande statsråd få sparken.

Vilket borde vara precis det Löfven ska göra nu.

Oavsett så kommer han få gå innan nästa val, nu har han en chans att bli en landshjälte, en man som hade printats på 1000-sedlarna och räddat Sverige.

Vissa säger att vi lever ett helt liv där vårt syfte kan sammanfattas till en händelse, detta är hans chans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Detta är ett väldigt enkelspårigt sätt att resonera på. Det handlar inte om dagens antal dödsfall i Sverige utan potentialen med viruset.

- Vilken skada lämnas på värdkroppen när man blivit frisk? Det finns signaler på att det kan leda till lungfibros och andra skador på organen. Vad mer kan viruset sabba? MERS gav skador på testiklarna vilket ledde till infertilitet, hur kul är det då om 80% av befolkningen får viruset?
- Ligger viruset kvar latent i kroppen likt HIV och kan blossa upp igen vid senare tillfälle?
- Om en stor andel av befolkningen blir sjuka och kräver vård får det stora konsekvenser på i princip alla samhällsfunktioner, men kanske mest oroväckande för vården. Vad händer med de som är sjuka i annat (cancer, diabetes etc) som kräver sjukhusvård om vi ser ett stort bortfall av personal och övriga resurser?
- Viruset är extremt smittsamt och i princip omöjligt att skydda sig mot om man ska leva ett vanligt liv. Vad händer om det muterar till en mer dödlig form?

Som sagt att titta endast på hur många som har dött är inte vad folk gör som är oroliga
jag köper det du säger, men hänvisar lite fräck till evolution. Det är inte så att vi med artificiella stop kommer ändra detta i en tillräckligt betydande skala av att stänga ner vissa samhällsfunktioner. Skulle det vara så som du påstår blir lockdownen troligtvis extrem lång (halvår)..och då är landet bankrutt och djungelns lag gäller igen..Fattat mig kort men tror du förstår vad jag vill få fram
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag undrar hur vi människor har överlevt alla dess år... Klart vi bygger upp en viss immunitet mot de virus vår kropp besegrar, och denna vara bra mycket längre än några veckor.
Källa!
Nu är detta ett virus likt förkylning och influensa, är vi immuna mot detta menar du?
Citera
2020-03-13, 12:29
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De har inte slutat räkna. De KAN inte räkna.. eftersom de inte kan testa längre.

Nu är alla som har hosta och feber = Corona-fall. Man utgår ifrån Corona - och blir förvånad om det handlar om influenssa eller lunginflammation utan Corona.

Det stämmer.
Då borde man logiskt sett gå ut med det som anledning. Men då blottar man å andra sidan icke-beredskapen. Vad är värre?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Lyssnade lite på en utsändning från propagandabunkern tidigare idag. (Ring P1).

En sansad man konstaterade med eftertryck att de äldre kommer drabbas hårt framöver. (I Italien ser man att yngre förvisso står emot viruset längre än äldre. Men så småningom blir en del av de yngre också så dåliga att de behöver respirator. Det finns ett väldigt begränsat antal vårdplatser. Och då får de äldre och skröpliga stå åt sidan - och lämnas i princip bara att dö.) Mannen menade helt riktigt att det man måste göra NU är att minimera interaktionen människor emellan, så att smittspridningen inte grasserar okontrollerat, och så att sjukvården således får en chans att hänga med och vårda de för stunden svårast drabbade.

Den kvinnliga programledaren klippte snabbt av med ett: "råder ju lite olika... lägen... ehhh.. där då... osäkert forskningsläge där ju...".

Och sen var det inte mer med det.

Vilka självgoda, inkompetenta jävla idioter.

Jo bör väl mer eller mindre sägas hela tiden. Faran är överbelastning på våra sjukhus. Om det händer kommer även yngre dö. Vi måste var och en av oss göra vårt allra bästa för att detta inte ska ske. Dvs undvika större folksamlingar, hålla god hygien, stanna hemma om man känner sig sjuk osv. Det här är ett samhällstest.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Inhemsk, brittisk, kritik från Rory Stewart, som kandiderade i partiledarvalet för Tories och nu hoppas bli borgmästare för London:

https://edition.cnn.com/videos/world/2020/03/12/rory-stewart-coronavirus-boris-johnson.cnn/video/playlists/coronavirus-intl/

Tack! Klart sevärt. Rory Stewart är som regel omdömesgill och så även nu. I likhet med Rory Stewart så är jag skeptisk till, att det skulle finnas ngr tillförlitliga modeller för en befolknings tålamod.

Om du inte såg mitt inlägg i denna snabba tråd, så länkade jag till en färsk intervju i BBC med den brittiska regeringens Chief Scientific Adviser. Jag skulle tro, att FHM har kopierat den här inställningen:

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000g4fk 2.10.00 (elva minuter långt inslag)
Senast redigerad av Meiji 2020-03-13 kl. 12:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Varför det,? Det har ju peakat i Kina, och där dog 1,5-2 tusendels promille av befolkningen. 2 800 personer av 1,4 miljarder, hittills. Om vi bortser från stolliga foliehattar här på FB som hävdar att halva Kinas befolkning redan dött, men att det mörkats.

Omräknat i Sverige, om vi blir lika hårt drabbade trots att vi inte äter råa råttor o fladdermöss som i Kina, pratar vi 18-20 avlidna. Vanliga influensan tar 500-1000 varje år i Sverige.

Kina är en dålig liknelse. Bättre att jämföra med Sydkorea till exempel. Detta pga att Kina genomförde den mest omfattande karantän som någonsin utförts i moderna tider. Något som inte vi eller USA eller Sydkorea i praktiken skulle kunna tänkas göra. En av fördelarna med auktoritära regimer.
Citera
2020-03-13, 12:30
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Ja man kan undra hur mycket desinformation som egentligen sprider sig i tråden.

Du skulle sett för en vecka sedan. Snack om att norra Italien drabbats hårdast för att det finns 5G där

Och fortfarande ständigt snack om biolabb och kemisk krigsföring.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja.

Jag hade inte utsatt mig för exponering på flygplatsen och risken att behöva sitta i karantän när jag väl kom till Frankrike - i den takt detta utvecklar sig här så är det sistnämnda en risk.
Du kan resa men lägg på en månads karantän, två veckor tas oavsett och ytterligare två vid symptom.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7428105

Vi ska inte stänga skolor? Jag köper hennes argument, tror det är vettigt. Vad tror ni?

Nej, det är verkligen inte vettigt. Och det andas en sjuk tilltro till Folkhälsomyndigheten, trots att denna redan har bevisats ha fel - gång på gång på gång. Hade Regeringen bara struntat i FHM från början, och fattat sina beslut efter vad som gjorts i andra länder, så skulle vi inte ha haft en allmän smittspridning nu.

A och O när det gäller smittsamma sjukdomar, är att minska ner fysiska möten mellan människor så mycket som möjligt, överallt där det går. Och just att stänga skolor är en snabb, enkel och effektiv lösning för att få bort massor av interaktion mellan människor, utan att något annat omedelbart blir lidande.

För övrigt har jag sagt hela tiden, att skolorna egentligen inte behöver stängas helt, utan att de kan vara fortsatt öppna för de barn och tonåringar som av någon anledning bör vara i skolan. Det kan vara sociala skäl t.ex. (att soc vill att andra vuxna har koll på barn som bor med föräldrar som är opålitliga), och även att vissa barn inte bör lämnas ensamma hemma av någon anledning, och att ingen av föräldrarna kan vara borta från sina jobb (t.ex. i vården, äldrevården...). Hur eller hur, så är det viktigt att alla barn kan hämta ett lunchpaket varje dag, om de vill - för alla barn får inte mat hemma och det är sanningen.

Men i Sverige måste det alltid vara alla eller ingen. Man kan aldrig vara flexibel och smidig.
Citera
2020-03-13, 12:31
Medlem
Relativt ny info om virusets spridning: https://www.statnews.com/2020/03/09/people-shed-high-levels-of-coronavirus-study-finds-but-most-are-likely-not-infectious-after-recovery -begins/

Inte något nytt nödvändigtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in