2020-03-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja men saker och ting är mer komplexa än så. Det finns massa andra faktorer som spelar roll i det här. Hur människor beter sig och lever sina liv i respektive länder. I Italien så umgås och bor gamla med yngre i mycket större utsträckning än i Sverige. Många fler äldre bor med sina barn och barn barn istället för att sitta på hem eller isolerade i lägenheter som i Sverige. Vi har sjukt många singelhushåll i Sverige vilket är en bra grej nu. Vi pussas inte på kinderna när vi träffas. Vi är mer försiktiga och oroliga generellt. Vi är mer glesbefolkade. Man kan inte bara applicera ett lands statistik på ett annat utan att hänsyn till alla de faktorer som spelar in för smittspridningen.

Hittills har italienimporten inte talat för det du säger. Viruset har spridits i en förväntad takt.

Sedan får du också tänka på att wuhan har en lägre folkdensitet än Stockholm. Stockholms folkdensitet är 3 gånger större. Man kan jämföra wuhan med Göteborg. Och även Göteborg har lite mer densitet.
Citera
2020-03-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
alltså det bara blir värre och värre.

"Är du inte på sjukhus eller en del av en riskgrupp kommer du inte testas för corona framöver.

Den nya strategin är redan i bruk i Stockholm och om ungefär en vecka i hela landet.

– Nu är det inte längre viktigt att veta exakt hur många som är smittade i Sverige, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall

alltså det är vår samhällsrätt att få veta hur många personer som är smittade och hur många misstänkta och konstaterade fall det finns, samt hur många döds fall det finns, och vilken ålder det rör sig om.
Nu vill de inte längre rapportera siffror, utan ger %.

De vill mörka.

Sverige har förlorat all legitimitet i mina ögon, de är fan värre än nord korea.

hur fan kan det inte vara viktigt att veta hur många som är smittade i sverige?

Jag förstår att de försöker spara på personal, men va fan.
Vi har så mycket problem i landet så det går knappt att sammanfatta. De har redan sagt att vi har bra beredskap och att allt är under kontroll. Det är helfel och vi har i just detta samtalsämne nästan inga testkit kvar. Så vi kan alltså inte testa alla så vi måste göra detta som står ovan. Men självklart är detta en fördel för Tegnell eftersom Sverige kommer stagnera i antalet fall - vilket kan ses som positivt. Det är nästan så jag personligen hoppas att det verkligen går rent åt helvete i Sverige och det blir gatlopp om att få fatt i herr Tegnell.

Vi borde göra som Sydkorea istället... men de som bestämmer är oftast inte smarta personer. Där det klämmer. Korkade människor som är politiskt tillsatta för att man slickat röv på ett bra sätt och dessa anställer i sin tur idioter då de inte har någon kunskap själva Inte exakt så men det är inte långt därifrån

Och det byråkratiska Sverige om vi stänger skolor så får inte studenterna några pengar från CSN
Citera
2020-03-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Sveriges myndigheter är alla underställda regeringen och regeringen har full rätt att detaljstyra allt som inte går mot riksdagens beslut.

Helt felaktigt. Ovanstående är precis vad ministerstyre är. Läs på. Om detaljstyrning sker så ska en KU-anmälan göras och vederbörande statsråd få sparken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du får inkludera Storbritanniens premiärminister bland dem, som säger att åtskilliga kommer att dö.

The prime minister, Boris Johnson, said: “We have all got to be clear, this is the worst public health crisis for a generation. Some people compare it to seasonal flu. Alas, that is not right. Due to the lack of immunity this disease is more dangerous.

“It is going to spread further and I must level with you, I must level with the British public: many more families are going to lose loved ones before their time.”

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/uk-moves-to-delay-phase-of-coronavirus-plan
Där skulle jag ha velat hävda argumentationsfelet vädjan till auktoritet, och han är väl det i mångas ögon på Flashback, men, varande en klok och sansad person, gör jag givetvis inte det. Han är ingen sådan. BoJo sällar sig till de opportunister som det tyvärr finns alltför många av inom politiken. Han använder detta för att stärka sig egen position, precis som andra på hans nivå. Djävligt cyniskt. Dessutom kommer han aldrig att få fel. Det kommer att dö människor. Folk kommer att förlora anhöriga. Det är skalan det handlar om.
För övrigt uttalade jag mig om Norden och Tyskland. Det gör inte BoJo.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Jag tar ingen större ekonomisk smäll om jag inte går till jobbet, kan till stor del jobba hemifrån. Har inga barn och min särbo går på uni. Så jag tror jag kommer åka, ville bara höra risktagandet i allmänhet, känns inte som om det är speciellt mkt större risk att åka ett plan 2h till Frankrike än att ta ett fullt tåg till jobbet direkt.
Nej, för dig personligen är det nog inte så stor risk. Blir du smittad så klarar du dig nog. Det gäller bara att se till att du inte sprider smitta vidare till någon som i sin tur smider den vidare, etc. etc. I slutändan är där alltid några stackare som skulle behöva respirator.
Citera
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag tycker inte det är självklart att det är bra att testa alla med symtom mot corona. Jag förstår att man får fram data då, men det är ÄNDÅ inte korrekt särskilt med tanke på att inkubationstiden är så lång som max, och eftersom vissa knappt får symtom ens!

Nu förstår jag det som att man behandlar folk utefter behov, och det är ju rimligt. Blir man riktigt jäkla dålig i magsjuka eller influensa behöver man ju också vård, bara för att man har corona är man ju inte viktigare, allt annat lika..

I första stycket nämner du argument just för att testa brett. Fångar man upp de med lindriga eller inga symptom så behöver de inte smitta vidare hejdlöst. Detta har gjorts med framgång i Sydkorea och planeras nu tydligen också i USA.

I Sverige kommer vi inte ens veta hur många som smittas då samtliga regioner nu i princip ska upphöra med provtagning. Folkhälsomyndighetens siffror framåt kommer således enbart berätta hur många som behöver sjukhusvård på grund av viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eolair
Kan nån svara på varför tomten Tegnell fortfarande har ett jobb? Han har haft fel om alla sina gissningar och verkar inte ha någon koll alls. Nu ska Sverige som första land också sluta testa personer för Corona och det blir inga karantäner av drabbade områden. Det kommer att leda till att Corona snabbt sprids i hela samhället och det kommer bli värre än Italien där man gör allt för att hindra smittspridningen.

Det kommer nog inte bli värre än i Italien men det kommer nog bli lika illa på sina håll. Och det är illa nog. Bristen på sk proaktiva åtgärder som att ha haft koll på läget i Italien för att kunna sätta återvändarna i karantän visar att beredskapen varit dålig trots att man sedan länge haft information om viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Jag har extremt kul i denna tråden, det finns en handfull människor som är logiska, förnuftiga och kan tänka klart. Vi har en död person. En person som varit svårt sjuk sedan tidigare och var 80 år gammal.

Denna otroliga masshysteri är vad som på riktigt kommer utrota mänskligheten en vacker dag.
Även om 100 000 svenskar skulle dö så är det bara 1% av befolkningen. Jag vet det är illa, det är inte bra. Men det är fortfarande 1%!

Vi alla vet att MAX 1000 dödsfall kommer ske i Sverige, absolut max. Troligtvis färre, runt 100. Hur många av dessa kommer ärligt vara i arbetsför ålder? Kanske 10. Och ni vill stänga av hela samhället, infrastrukturen osv.

Herre gud.
Jag tror att ni är samma människor som klagar på överkonsumption i västvärlden och samtidigt bunkrar upp skafferiet för en 5-års lång kris.

Ni beter er EXAKT som alla de flyktingar ni VANLIGTVIS klagar på. Ni springer som rädda hundar och siar om en undergång.

Sen tittar man på siffrorna, 1 person är död än sålänge..VARJE DAG dör 250 SVENSKAR i snitt. Jag börjar oroa mig när dödssiffrorna når 25+ PER DAG I FLERA MÅNADER IRAD. då snackar vi "skada" på sikt.

Detta är ett väldigt enkelspårigt sätt att resonera på. Det handlar inte om dagens antal dödsfall i Sverige utan potentialen med viruset.

- Vilken skada lämnas på värdkroppen när man blivit frisk? Det finns signaler på att det kan leda till lungfibros och andra skador på organen. Vad mer kan viruset sabba? MERS gav skador på testiklarna vilket ledde till infertilitet, hur kul är det då om 80% av befolkningen får viruset?
- Ligger viruset kvar latent i kroppen likt HIV och kan blossa upp igen vid senare tillfälle?
- Om en stor andel av befolkningen blir sjuka och kräver vård får det stora konsekvenser på i princip alla samhällsfunktioner, men kanske mest oroväckande för vården. Vad händer med de som är sjuka i annat (cancer, diabetes etc) som kräver sjukhusvård om vi ser ett stort bortfall av personal och övriga resurser?
- Viruset är extremt smittsamt och i princip omöjligt att skydda sig mot om man ska leva ett vanligt liv. Vad händer om det muterar till en mer dödlig form?

Som sagt att titta endast på hur många som har dött är inte vad folk gör som är oroliga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
Japp! Nordkorea verkar också ha situationen under kontroll.

sverige kommer joina dem snart, då de inte längre kommer rapportera siffror och de kommer sedermera ha allt under kontroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag häpnar över dumheten i denna tråd.

Det är också uppenbart att många inte förstår orden risk/chans/sannolikhet.

Rent språkligt skiljer man på chans och risk.

Om vi däremot går över till vetenskap - statistik - så är skillnaden helt plötsligt irrelevant.
Att du dumförklarar folk för att de skiter i den språkliga konnotationen är ett oomtvistligt bevis på din egen efterblivenhet.
Citera
2020-03-13, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Riskgrupp:
1. Icke-rökare
2. Blodtrycksproblematik
3. Diabetes
etc..
Men dödfall drabbar främst äldre, de unga får ofta endast milda symptom. Ålder är den kritiska faktorn som har störst inverkan (brässen).
=
Ta det lugnt, ta en cigg..

1. Du menar rökare
Citera
2020-03-13, 12:20
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk! Hvorfor kom Tegnell med en slik uttalelse da? Diktet han opp et "eventyr" som han ønsker at befolkningen skal tro på?
Jo, är lite som när galningen säger "god beredskap" och de kan inte ens testa de som insjuknat..
=
Bluff & Båg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in