2020-03-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vad är en betydande andel?

Den enda skillnaden är att svensk sjukvård är värdelös och staten är skurkar som inte ger något värde för skatteintäkterna. Det är inte viruset i sig som är det stora problemet utan snarare att svenska staten är en lekstuga.

Sverige är en skurkstat som stjäl från skattebetalarna men trots våra höga skatter har de inget att ge tillbaka. Om folk dör här är det endast för att det inte finns beredskap, pengar, ork eller resurser. Inte för att covid-19 är domedagsparasiten som kommit för att utrota oss.

Sad but true
Citera
2020-03-13, 12:10
Medlem
Eolairs avatar
Kan nån svara på varför tomten Tegnell fortfarande har ett jobb? Han har haft fel om alla sina gissningar och har inte någon koll alls. Han verkar inte alls ta smittan på allvar.

Nu har Sverige som första land slutat testa personer för Corona (Tegnell: "det är inte längre viktigt") och det blir heller ingen karantän av drabbade områden. Det kommer att leda till att Corona snabbt sprids i hela samhället och det kommer bli värre än Italien där man gör allt för att hindra smittspridningen.

Vad ska Tegnell skylla på när tusentals människor i riskgrupperna börjar dö? Är planen att mörka dödstalen också och skylla på andra ålderkrämpor?
Senast redigerad av Eolair 2020-03-13 kl. 12:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Intressant statistik från Sydkorea.

0-50 år står för 0.6% av alla döda men en majoritet av alla infekterade.

Riktigt dödsmaskin för gamlingar detta.
https://www.businessinsider.com/coronavirus-death-rates-by-age-south-korea?IR=T

https://www.statista.com/statistics/1102730/south-korea-coronavirus-cases-by-age/
Notera också att man får dessa siffror genom att ge proaktiv vård till de smittade. Jag vet inte vad de gör, men de behandlar för senare sjukdomsförloppet innan det inträffar.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OTNKVRT
Hört från en kompis med kontakter inom FHM att det finns en stor chans att Stockholm kan sättas i karantän. Kom ihåg var ni hörde det först!
Ja, t-banan är nog det största problemet där.
Citera
Medlem
verkar som om kina, turkiet och ryssland är immuna mot viruset.

tror knappast deras siffror, de har ett helvete säkert där.
Citera
2020-03-13, 12:11
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Inget land vill ju vara sämre än nåt annat och visa upp sina brister,svagheter, varpå man döljer. "Face to the world" - vi kan hantera det här på rätt sätt, vi har kunskaper, utrustningar resurser bla bla bla...
I själva verket är det tvärtom. Ingen planering, inga resurser, material osv.
Experter har varnat om detta i flera år och det har ignorerats. Vi har drygt 2mån på oss vilket borde varit tur i sammanhanget men inte gjort mycket åt det. USA har gått från att det inte är någon fara till att att man ska stänga ner allt. Världen är kaos fast det fanns saker att göra för länge sen. Behåller vi samma regering efter nästa val är folk sinnessjuka. Den borde ha avsatts igår.
Citera
2020-03-13, 12:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
håller helt med ,synd bara vi är 4-5 stycker i tråden och en stor minoritet. Men ja, det ska bli kul att läsa i denna tråden om någon månad, förutsatt inte alla raderat sina konto pga skämmiga inlägg.
Det fina med Flashback i det här sammanhanget är att man inte kan radera inlägg om man långt i efterhand skulle ångra sina uttalanden.

Personligen ser jag denna tråd som ett historiskt dokument på det viset att den blir en spegling av händelseutvecklingen i samhället under den här epidemin.
Citera
2020-03-13, 12:12
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Tyvärr, kan noll om specialdieter och mina kunskaper i övrigt är stenålders. Men människor är sig lika.
Hjärnan behöver socker, ( många sjuka som aldrig dricker saft annars känner sig piggare efter ett glas kall körsbärssaft...), samtidigt: är du diabetiker stiger blodsockret vid en infektion. Om jag själv hade diabetes, spec insulinbehandlad, skulle jag nog tillåta mig ett något förhöjt b-glukos (6-8) just då. Men det är absolut inte ett råd jag skulle ge andra. Olivolja är nog ingen dum idé, förr fick diabetiker en mycket fetthaltig kost och många klarade sig långt upp i åren innan insulin fanns. Du vet nog bättre besked än jag om kost osv.
Gillar man buljong är det ett bra sätt att ersätta saltförluster vid svettning.
Trodde du var ironisk först men fick läsa ditt inlägg två gånger och förstod att du nog menade allvar.
Då påstår jag att hjärnan behöver alkohol för man känner sig mycket gladare efter några öl. Men som svar till dig. Hjärnan behöver absolut inte socker, den behöver nyttiga fetter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Nepp, även kinesiska forskare har sagt att man inte blir immun.
Takk! Hvorfor kom Tegnell med en slik uttalelse da? Diktet han opp et "eventyr" som han ønsker at befolkningen skal tro på?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag häpnar över dumheten i denna tråd.

Det finns fortfarande folk som hänvisar till sveriges låga antalet smittade jämför med tex Norge. Man har alltså helt missat att sverige sedan två dagar inte tar prover på folk.

Att man inte förstår exponentiell tillväxt får man ha överseende med. Det är vad man sysslar med på universiteten (och nosade på under 4-årigt tekniskt gymnasium förr). Jag har skrivit ett antal ggr här på flashback om hur just våra riksdagsmän inte förstår exponentiell tillväxt angående tex penningmängd. Det går inte att begära att random flashbackare skall förstå ett sådant begrepp.

Risk/chans/sannolikhet

Det är också uppenbart att många inte förstår orden risk/chans/sannolikhet.

Sannolikheten för något skall hända kan vara liten (ok, vi köper ditt perspektiv).
Men risk betyder insats. Om vi dör i lunginflamation så är risken eller insatsen hög.
Om du har rätt så är chansen (sannolikheten) låg men risken (insatsen ) hög.
Man kanske inte skall diskutera saker man inte förstår? Förstår man inte skilnaden på chans och risk tex?

Angående kritiken att flashbackare saknar kunskaper att ifrågasätta svenska folkhälsomyndigheter. Problemet här är att vi har tillgång till andra länders myndigheter och kan jämföra med våra svenska.
Jag har tagit intryck av myndigheterna i USA, Italien och Kanada som alla ger helt andra råd än sveriges tengil. Jag märker ju också att dessa myndigheter är bättre pålästa och kan mer. Om du inte märker att det finns brister hos svenska myndigheten säger det mer om dig än om övriga flashbackare.

Psykologin är också intressant. Det är svårt att undvika att dra paralleller till främst kommunister som inte kan släppa sin ideologi hur många människor som än mördas i rättvisans namn. Man saknar växlar och är helt inlåst i sitt tankesätt.

Ps. Tegnell verakar vara ganska låst i sitt tänkande. Det påminner om Carl Bildt när sveriges krona sjunk som en sten och vi hade 500% ränta. Det var licksom inget fel på carls teorier...det var verkligheten det var fel på.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2020-03-13 kl. 12:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OTNKVRT
Hört från en kompis med kontakter inom FHM att det finns en stor chans att Stockholm kan sättas i karantän. Kom ihåg var ni hörde det först!

Det är inte bra att avslöja sånt. Folk flyr och sprider smitta.
Citera
2020-03-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Notera också att man får dessa siffror genom att ge proaktiv vård till de smittade. Jag vet inte vad de gör, men de behandlar för senare sjukdomsförloppet innan det inträffar.

går ju uppenbarligen att rädda de allra flesta från detta. dom som dör är antagligen alldeles för kassa innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in