• 1
  • 2
2020-03-13, 10:41
Medlem
Jag undrar vad en djurskyddsinspektör har för kunskap om man betraktar en sköldpadda som invasiv art.
De flesta sköldpaddsarter med ett fåtal undantag, kan inte föröka sig i den svenska naturen.
Vår inhemska kärrsköldpadda dog ju ut på grund av klimatet för tusentalet år sedan.
Risken för att sköldpaddor förökar sig i svensk natur är minimal.
https://www.expressen.se/gt/krim/pol...-attackerades/
Att denna 26 åriga sköldpadda skull behöva avlivas förstår jag bara inte och detta i synnerhet då många djurarter är utrotningshotade. En bättre lösning torde ha funnits.
Citera
2020-03-13, 10:46
Medlem
Det finns andra exempel på invasiva arter som myndigheterna på våra länsstyrelser borde ta itu med.
Dovhjorten är inplanterad en gång i tiden och nu har även mufflonfår planterats ut i vår natur.
Andra invasiva arter är kanadagås och fasan, så varför då avliva en sköldpadda som ju knappast lär föröka sig genom delning.
Citera
2020-03-13, 11:53
Bannlyst
Ja sköldpaddan är en invasiv art.
Men artikeln handlar om en sköldpadda som de hade som husdjur och behandlade på ett dåligt sätt.
Men eftersom det är en invasiv art kan den inte omplaceras och avlivning är enda alternativen.
Citera
2020-03-13, 12:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Men artikeln handlar om en sköldpadda som de hade som husdjur och behandlade på ett dåligt sätt.
Men eftersom det är en invasiv art kan den inte omplaceras och avlivning är enda alternativen.

Varför skulle man inte kunna omplacera den?
Jag vet flera personer/ställen som tar hand om sköldpaddor som folk inte längre kan ta hand om, och som dessutom ställer up och åker ganska långt för att hämta dom...

Och vad menar dom med den inte får säljas?
Sköldpaddor säljs ju hos dom flesta välsorterade zoo-butiker.

Främmande arter räknas ju inte som invasiva i fångenskap, utan endast om dom kommer ut i det fria.
Citera
2020-03-13, 14:44
Moderator
Allaballawallas avatar
Husdjur --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2020-03-13, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Varför skulle man inte kunna omplacera den?
Jag vet flera personer/ställen som tar hand om sköldpaddor som folk inte längre kan ta hand om, och som dessutom ställer up och åker ganska långt för att hämta dom...

Och vad menar dom med den inte får säljas?
Sköldpaddor säljs ju hos dom flesta välsorterade zoo-butiker.

Främmande arter räknas ju inte som invasiva i fångenskap, utan endast om dom kommer ut i det fria.
Nej det rasen av sköldpadda säljs inte djuraffärer eftersom den är en invasiv art därmed förbjuden att sälja, ge bort eller avla med.
Citera
2020-03-13, 15:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Nej det rasen av sköldpadda säljs inte djuraffärer eftersom den är en invasiv art därmed förbjuden att sälja, ge bort eller avla med.

Hmm, kollade runt en del och såg att Trachemys scripta blivit förbjuden nyligen (är ju dock en av dom vanligaste arterna som husdjur och lever lätt 20år+ ).
Citera
2020-03-13, 17:23
Medlem
Äppelkäcks avatar
Dom där vattensköldpaddorna kan bli uppåt 50-60 cm och folk som köper dom tröttnar på att dom växer snabbt från små söta saker på ca 5 cm till stekpannestorlek, på att dom bits, har dyra matvanor, grisar ner och måste få vattnet som dom äter och skiter i rengjort i stort sett dagligen för att det inte ska vara gäggigt och lukta illa Gamla blir dom också. Sköldpaddor är svåra att avliva så då släpps dom ut i naturen när ägarna tröttnar. Många överlever i Sveriges natur eftersom dom är växelvarma och går i dvala i kärr, sumpmarker och liknande ställen under vintern. Äggen utvecklas i ca 22-27grader vilket det ofta är långa perioder i vissa delar av landet numera. Käket består av bl.a fridlysta djur som grodor, paddor, fisk och fjärilslarver. Många vattensköldpaddor tar också simfågelungar, för en ca 25 cm lång best är en liten and- eller måsunge en lagom munsbit. Äckliga djur faktiskt.
Citera
2020-03-13, 17:43
Medlem
Nej, de brukar inte räknas som invasiva arter då de inte kan föröka sig i den svenska naturen, även om de själva kan överleva ett tag. I artikeln skulle den avlivas på grund av långvarig vanvård. Att man många gånger avlivar stora partier smugglade vilda djur beror på att de inte får säljas, de kan inte återutplaceras i naturen då de kan sprida sjukdomar om de placeras i ett område de inte kommer från och då myndigheterna inte kan ta på sig att försörja tusentals individer. När det gäller enskilda individer som hittas ute, t.ex. vattensköldpaddor som folk har dumpat när de har blivit stora och kan bita av ett finger, så finns det en del kända entusiaster som jobbar med djur som tar hand om dem och som har några hundra reptiler hemma.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-03-13 kl. 17:47.
Citera
2020-03-13, 21:03
Medlem
Citat:
Du har missat poängen, sköldpaddan hade varit husdjur i 26 år, vet då inte ägaren hur man tar hand om en sköldpadda ? Vi vet inte vilken art det är och det är ett ytterst få antal arter som KANSKE skulle konna föröka sig här om de kom ut.
Jämför med fasaner från Kina och mufflonfår från Orienten samt dovhjort söderifrån. Då skall även dessa avlivas.
Citera
2020-03-14, 08:23
Medlem
Fältharen även kallad tyskhare, är även den en invasiv art som borde bekämpas.
Citera
2020-03-14, 11:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Du har missat poängen, sköldpaddan hade varit husdjur i 26 år, vet då inte ägaren hur man tar hand om en sköldpadda ? Vi vet inte vilken art det är och det är ett ytterst få antal arter som KANSKE skulle konna föröka sig här om de kom ut.
Jämför med fasaner från Kina och mufflonfår från Orienten samt dovhjort söderifrån. Då skall även dessa avlivas.

Jag hade min rödörade (som jag fick av en polares farsa som inte klarade av att ta hand om henne ordentligt längre då han blivit sjuk) i 10 år innan jag gav henne till farsan pga att jag var tvungen att flytta och helt sonika inte hade plats längre.

Farsan hade henne runt 5 år innan hon fick flytta till ett ställe som hade ett stort växthus (företag som handlar med växter) som hade flera sköldpaddor i växthuset då dom kunde erbjuda mycket mer plats (hon är ENORM) och omvårdnad åt henne och där bor hon fortfarande och trivs utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in