2020-03-13, 11:01
Medlem
Cuckslayers avatar
Folk verkar inte förstå det här med att vi ligger många dagar efter Italien.

Experter runtom i världen har bekräftat att de flesta länder i Europa kommer att se ut som Italien om några dagar eftersom det kan dröja över en vecka innan folk får symptom.
Citera
2020-03-13, 11:02
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den svensla kapaciteten för att testa är låg. Vi står i skrivande stund på 688 fall och Danmark och Norge har gått förbi oss. Vi är bara i början på krisen. Glöm inte att detta fortsätter ända till sommaren med mycket allvarliga följder för samhällsekonomin.
Vad vet du som vet att det ska fortsätta till sommaren?
Jag tror att kulmen är nådd om ca: 10 dagar och sen ska jag ägna 10 dagar åt att dela ut foliehattar här på flashback om jag har rätt.
Citera
2020-03-13, 11:02
Medlem
lasternassummas avatar
Ett enkelt och billigt sätt att bromsa coronaspridningen?
Kina har, trots 1,4 miljarder innevånare, många i stora städer, varit effektiva när det gäller att bromsa spridningen. I väst har många hänvisat till att det varit möjligt med ett totalitärt system, men jag ser en annan skillnad också.

Vi har en tendens att kräva dyra åtgärder. "Vi måste ha många respiratorer!" Självfallet måste vi vara kostnadseffektiva så att vi får så mycket som möjligt för pengarna, även när det gäller att hantera coronaviruset och dess följder.

I Kina inleddes tidigt kontroll på stora kommunikationsleder med IR-termometrar. Människor som flög, åkte tåg, åkte i kollektivtrafik, kontrollerades. Om man var ute och reste med feber togs man åt sidan och undersöktes vidare.

Om det fungerade och var effektivt i Kina, varför skulle det inte fungera här?

Som sagts så många gånger tidigare, det gäller att minska spridningshastigheten. Så att vården och samhället i övrigt hinner med att hantera dom fall som finns, på ett anständigt sätt.

Citera
2020-03-13, 11:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Därför att en ekonomisk kris är betydligt farligare än Coronaviruset.
Men det är inte Tegnells roll att skydda oss från ekonomisk kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Måste vara så att spridningen varit större och kommit tidigare än vi trott.
Jag har den sjukaste influensan jag haft på åratal
Det var efter att ha varit i Wolfsburg och kollat på fotboll.
Körde dit

börjar undra om jag inte haft corona.

Finns väl inget sätt att testa om man haft det

Nej. Det tåget har gått.

Ring inte heller 1177 utan 113 13 om du vill prata med någon. Åk inte till husläkaren.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Körde dit

Krävs tester för antikroppar för det. Är på väg skulle jag tro... När de kommer så kan man testa riktigt snabbt
Citera
2020-03-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är klart det var ett diskussionsämne. Men det var ungefär där det stannade också.
Vaccinet var på tapeten och det vet vi ju alla hur det gick med det. Mängder av människor, många unga, världen över har drabbats av följdsjukdomar.
I övrigt var det inget vidare ståhej. Människor arbetade som vanligt, folk reste som vanligt och mer eller mindre inget stängdes ner.
Nu beter vi oss som om vi befann oss i en krigszon. Helt jävla orimligt om man jämför med ”svinisen”.
Som sagt - Ring mig det årtionde Corona tagit 300 000 liv.

Ok, du menar övriga åtgärder. Svinisen var ingen ny uppfinning, det fanns både immunitet och vaccin, som man slog stora trumman för. Och så handtvätt gällde också då med det resultat att sjukhusinfektionerna rasade som bonus på det. Ingen anledning för lock down.

Detta coronavirus är nytt. Det finns ingen immunitet, det smittar oerhört lätt har vi sett, det finns knappt några läkemedel och definitivt inget vaccin. Det dödar också folk, och inte bara äldre. Det som hände i Kina var att sjukvårdspersonal blev smittade innan de ens hade kommit på att det handlade om ett nytt virus.

Och när man tittar hur det gick sedan i Kina så är det tusentals sjukvårdspersonal som var unga och friska som strök med. Min analys av det är att hög viruskoncentration kan förvärra sjukdomen. Så sitt inte tätt intill en smittad. Så också att några forskare misstänkte det, men hade inga bevis, utan ville ha mer pengar.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Vi kommer se en explosiv framfart av fall nu, särskilt i stockholmsregionen. Eftersom man nu inte kommer att testa alla fall så kommer medel, white-trash-svensson att tänka; "NÄMEN! KOLLA! Fallen går nedåt, detta är ju inte så farligt!"

Det kommer finnas naiva individer därute som har corona, men en mild variant och DÄRMED kommer fullständigt skita i karantänen och på så vis sprida smittan vidare.

Jag kan se detta hända utan tvekan.

Det är det farliga. Personer som nonchalerar det här. Fan det var inte så allvarligt. Jag dör inte. Kanske bara en lite värre förkylning. Det är ju det lömska med just det här viruset. Att det sprids så fort. Majoriteten kommer få milda symptom men sedan slår det till mot våra äldre och redan sjuka. Att vara ung och frisk är sedan ingen garanti för att det inte ska bli kris. Det är som ett lotteri. Du kan vara ung och frisk åka på den här skiten och behöva intensivvård.
Citera
Medlem
InteRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteRoligt
Den bästa artikeln som publicerats i Expressen om Corona hittills.

https://www.expressen.se/nyheter/--------/
Lite information om vad som sker eventuellt i maj och lite mer info jag inte tidigare hört nämnas...

(Översatt så Svenskar kan läsa också)
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww. expressen.se%2Fnyheter%2F--------%2F

Citat från artikeln
" The proposal related to reducing working hours, which aims to protect the employee from stopping work *

It will be activated on the first of May next. "
Citera
2020-03-13, 11:05
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Missar jag något eller missförstår jag något med siffrorna men innebär inte det där en dödlighet på 6,7%???

Ja Italien har en dödlighet på 6.72% CFR dvs av alla 15.113 testade så har 1.016 dött. När folk jämför med vanlig influensa med en lägre dödlighet så bygger det på teoretiska modeller av hur många man uppskattar får influensan utan att testas (IFR) och så kollar man hur många fler som dog under influensapeaken.

CFR World-Wide har stigit från 3.4% till 3.7 dom senaste dagarna.

Italien har även en ålderstigen befolkning.

/Provokatör
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Folk verkar inte förstå det här med att vi ligger många dagar efter Italien.

Experter runtom i världen har bekräftat att de flesta länder i Europa kommer att se ut som Italien om några dagar eftersom det kan dröja över en vecka innan folk får symptom.

Lol, har du inte hört ett ord av vad vår statsepidemiolog har sagt? Vi har testat många, fångat in många, är bättre förberedda än Italien och tar dessutom lärdom av situationen där.

All good, nothing to see here. Buissness as usual.
Citera
Medlem
Citat:
Körde dit

Jo du kan testa efter antikroppar (oklart om sådant test finns än och om det gör det tror jag det knappast prioriteras just nu)

Vem vet, det kan mycket väl varit influensan. Ingen vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in