2020-03-13, 08:12
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Men det här handlar inte om dig och mig eller om skolbarn, utan om att inte smitta riskgrupper.

Det där med dödlighet är intressant. Man kunde tycka att San Marino med sina 35000 invånare borde ha hyfsad koll. De har 77 fall (0.22%) med 5 döda (6,5%), vilket är snubblande nära Italiens 6.7%.

Alltså det är snarare så att resurserna som finns att testa folk är lika varandra. Det är inte omöjligt att +100 000 människor i Italien har viruset. Kolla på diamond princess som är ett slutet system och jämför. Mörkertalet är garanterat enormt ute i världen. Det är snarare den extrema smittsamheten som är grejen med viruset än något annat.
Citera
2020-03-13, 08:13
Medlem
MrSokratess avatar
Aftonbladet fortsätter att hänvisa till https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 trots att den inte uppdaterar korrekt efter ett angrepp igår.

https://www.worldometers.info/coronavirus/ verkar uppdatera korrekt.

Bara att jämföra totalen och länder som Italien, Spanien, Tyskland mfl.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Som nån skrev ovan, varför får myndigheterna inte ens fram handsprit? Det är alkohol och olja för bövelenen! Det är bara att ålägga vodkafabriken att tillverka handsprit istället! Tom jag kan tillverka handsprit av t röd!
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tänker på hur det blir i sommar när myggorna vaknar till liv. En mygga suger blod hos någon smittad och sen ger sig på en osmittad?

Dags att börja bunkra myggmedel kanske?
Citera
Medlem
Jag var nyfiken på vilka länder som stänger ner skolor, så jag har gjort en liten sammanställning.
Albanien, Österrike, Tjeckien, Danmark, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Litauen, Moldavien, Nordmakedonien, Norge, Slovenien, Schweiz, Jamaica, Lettland, Israel, Turkiet, Slovenien, Polen, Rumänien, Japan och Sydkorea.
Det finns dessutom ett antal länder som har stängt ner skolor i vissa områden eller en viss typ av skolor.
Bosnien, vissa områden.
Bulgarien, universitetet Sofia.
Kroatien, vissa områden.
Ungern, alla universitet.
Nederländerna, alla universitet.
Portugal, vissa områden och vissa universitet.
Slovakien, vissa områden.
Spanien, vissa områden.
Ukraina, vissa områden.
USA, vissa områden.
Kina, vissa områden.

Möjligt att jag har missat något land, eller att något land har blivit fel. Rätta då gärna, med källa.

Källa: The Guardian (How do the coronavirus measures vary across Europe) samt worldometers
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Matematiskt-teoretiskt utifrån risker att smittas ändå är det effektivt att stänga skolan när det når över 2 % smittade men är inte lönt när det når över 20 % smittade. Men det är få härinne som har läst dessa studier. Det kan gälla en enskild skola eller allmänt. Därför är timing viktigt.

Få härinne som inte är i panik mode överlag. Galet hur jävla rädda folk är i onödan.

Sunt beslut av regeringen. Lägg över det till huvudmännen som känner sin skola. Finns det risker kan det vara värt att hålla stängt. Skola i norra Norrland utan rapporterade fall inom 10 mil vad är poängen för dom att stänga?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tänker på hur det blir i sommar när myggorna vaknar till liv. En mygga suger blod hos någon smittad och sen ger sig på en osmittad?

Viruset håller sig kvar i utandningsluften i mer än 30 minuter och du oroar dig för en mygga? Är du rädd för att det smittar sexuellt också?

Du kan inte åka med någon i samma bus utan att riskera att bli smittad.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Enligt ett inlägg på Facebook - så, ta det med den grävskopa salt det förtjänar - föreligger en rätt stor enighet bland smittskyddsläkarna att skolorna bör stänga. Det regelverk som regeringen tar beslut om idag - som skapar förutsättningar för att stänga skolor öppnar kanske för att enskilda huvudmän/smittskyddsläkare kan agera.
På en av privatskolorna i göteborgsområdet håller styrelsen idag möte om att eventuellt stänga.
Flera elever skickades igår hem då de insjuknat i bland annat hosta och feber, säger min källa som arbetar på skolan.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Då får du zika och malaria också! Men nej, corona överförs inte så.

Är det bevisat?
Citera
2020-03-13, 08:14
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Samt att de som hamnar på intensiven får lunginflammation är från 40år och uppåt och prioriteras därefter när utrustningen inte räcker till.

Sverige har inte införskaffat så mycket som en end extra respirator så de platserna lär ta slut väldigt snabbt. Ska man prioritera enligt ålder så behöver ingen över 60 ens bry sig om att be om vård, bättre att snällt lägga sig hemma och dö.
Citera
2020-03-13, 08:14
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Viruset håller sig kvar i utandningsluften i mer än 30 minuter och du oroar dig för en mygga? Är du rädd för att det smittar sexuellt också?

Du kan inte åka med någon i samma bus utan att riskera att bli smittad.

Jag skrev inte att jag var oroad. Det var en simpel fråga bara.
Citera
2020-03-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondBelief
Jag var nyfiken på vilka länder som stänger ner skolor, så jag har gjort en liten sammanställning.
Albanien, Österrike, Tjeckien, Danmark, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Litauen, Moldavien, Nordmakedonien, Norge, Slovenien, Schweiz, Jamaica, Lettland, Israel, Turkiet, Slovenien, Polen, Rumänien, Japan och Sydkorea.
Det finns dessutom ett antal länder som har stängt ner skolor i vissa områden eller en viss typ av skolor.
Bosnien, vissa områden.
Bulgarien, universitetet Sofia.
Kroatien, vissa områden.
Ungern, alla universitet.
Nederländerna, alla universitet.
Portugal, vissa områden och vissa universitet.
Slovakien, vissa områden.
Spanien, vissa områden.
Ukraina, vissa områden.
USA, vissa områden.
Kina, vissa områden.

Möjligt att jag har missat något land, eller att något land har blivit fel. Rätta då gärna, med källa.

Källa: The Guardian (How do the coronavirus measures vary across Europe) samt worldometers

Finns kompletteringar att hämta här:

Citat:
Other large countries that have closed schools nationwide include Japan, Iran, Italy, Iraq and North Korea. Small countries have, too: Azerbaijan, Lebanon, Armenia, Bahrain, Kuwait, Mongolia and the United Arab Emirates have all shuttered their schools.

Nine other countries have localized school closings: France, Germany, Pakistan, South Korea, Singapore, Thailand, the United Kingdom, the United States and Vietnam.
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/03/05/812557984/as-schools-close-due-to-coronavirus-nearly-300-million-kids-arent-in-class
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in