2020-03-13, 06:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Mycket möjligt, men jag syftade mest på att det globalt kunde vara intressant.

Själva bakgrunden var egentligen att jag noterat att Schewiz rapporterat dödsfall utan att motsvarande siffra varit i "Serious, Critical" kolumnen tidigare dagar, så antingen går förloppet väldigt snabbt eller så stämmer inte "serious, critical" alternativt är det personer som varit diagnoserade men i hem karantän eller en kombination.

Eller testade efter de avlidit
Citera
2020-03-13, 06:17
Medlem
Grollarens avatar
"China´s coronavirus recovery is "all fake", whistleblowers and residents claim"

https://theweek.com/speedreads/900488/chinas-coronavirus-recovery-all-fake-whistleblowers-residents-claim
Citera
2020-03-13, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det känns onekligen så. Det här med att vi "ska lita på våra expertmyndigheter" känns det som att alltfler ifrågasätter. Det har ännu inte levererats något bra svar på varför andra länder i Europa gör helt andra bedömningar. Det är främst Sverige som avviker. Jag tror inte att de styrande i andra länder är helt dumma i huvudet. Jag tycker Sverige borde titta på omvärlden och dra lärdom.

Sverige kommer se ut som Italien om ett par-tre veckor.

Tyvärr tror jag att det dröjer inte mer än 1 vecka
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Så vart Kanadas premiär minister i karantän med sjuk fru

"Kanadas premiärminister Justin Trudeaus fru, Sohpie, har testats positivt för coronaviruset."
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
skyddsutrustning för vårdpersonal riskerar ta slut! Säger de på nyheterna nu

ALLA som nu bunkrar skyddsutrustning, GE FAN I DET! Er hysteri kommer att skada samhället på riktigt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Lol.

1 norsk soldat är sjuk — 14 000 soldater från 10 länder deserterar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/corona-paverkar-militarovningar-i-europa

Vilket jävla vapen! Inte konstigt att länder forskar med att ta fram dödliga virus

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det här är något jag funderat på. Men finns det konsensus i forskningsvärlden kring detta?
Har inte på långa vägar hunnit läsa ifatt tråden, detta kanske blir en upprepning av vad andra sagt:
(Och inget forskningsbaserat, enbart empiri..)
Dvs svar på inlägg om febernedsättande ska undvikas
Påfrestning på hjärta och cirkulation vid hög feber under lång tid. En puls på 120-140, normalrytm, är inget kroppen orkar med en längre tid.
Är man så sjuk, och allmänpåverkad, orkar man inte dricka, blir uttorkad och ännu risigare. Febernedsättande kan hjälpa en med piggare perioder där man försöker få i sig vätska (recept på hemlagad vätskeersättning finns på nätet, juice, saft, vatten osv. Mjölk är slembildande. Sprit bör man inte ens tänka på), minst ett par liter. Man kan sänka febern någon grad enbart genom ett adekvat vätskeintag.
Försöka vara uppe/sitta upp mesta möjliga, så lungornas arbete underlättas. Vädra ofta.
Dygnsrekommendationen för paracetamol/Alvedon är 3 g, dvs 6 tabl a 500 mg. Överskrids den kan man bli ännu sjukare.
Å andra sidan, febern innebär, som sagts, en mobilisering av immunförsvaret: vid kvarstående symtom av en vanlig virusinfektion efter 3-5 dagar brukade man på den gamla goda tiden säga att den troligen övergått till en bakteriell sådan...folk fick pc och blev ibland snabbt bättre, ibland tog det tid. Att ge råd nu är vanskligt. Men vuxna som har 39,5-40 i feber, mår mycket sämre än barn. Personligen anser jag att de behöver hjälp med febernedsättande. Svettningarna får man kompensera med mer vätska.
En lång harang, beklagar.
Senast redigerad av Collectcall 2020-03-13 kl. 06:25.
Citera
2020-03-13, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eller testade efter de avlidit

This. Och detta är min tanke kring att dödstalen i idalien är så skeva, hygienen är katastrofala på sjukhusen där, så det är nog inte orimligt att folk som redan är fett dåliga blir kontaminerade...
Citera
2020-03-13, 06:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
När kan vi förvänta oss att komma upp i frankrikes nivå på 500 smittade på en dag och 6 döda
500 smittade på en dag lär vi nog aldrig komma upp i. Vi har inte tillräckligt med test-kit och reagens för det:

https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/, igår

Usel förberedelse av testmaterial. Beredskapen är god, sa de... Lögnare.

Om en dryg vecka har vi 6 döda på en dag. (Det är i linje med hur lång tid det tog för frankrike, italien och schweiz att hamna där efter att de hade sitt första dödsfall.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-13 kl. 06:23.
Citera
2020-03-13, 06:21
Medlem
qwerty-66s avatar
La in en provbeställning av masker på wish. Ska bi intressant om de dyker upp om en månad
Citera
2020-03-13, 06:22
Medlem
Man-At-Armss avatar
Indien har fått sitt första dödsfall på grund av corona
Citera
2020-03-13, 06:23
Medlem
orkar inte bläddra tillbaka så ursäkta om det blir en upprepning.

ang. skola och stängning, i gårdagens program så nämndes att det kunde bli undervisning på helger och skollov, har de ingen koll alls på hur elever visar missnöje ?

det är väl knappast skoltrötta ungdomar som tycker det är en bra ide, inte så svårt att räkna ut vad det kommer att innebära
Citera
2020-03-13, 06:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
La in en provbeställning av masker på wish. Ska bi intressant om de dyker upp om en månad

Vad sägs om att sluta beställa skyddsutrustning så att de som verkligen behöver det får tillgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in