2020-03-12, 23:46
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Kan du förklara vad italienarna håller på med i så fall? Varför låter de folk dö för skojs skull?

De låter inte folk dö. De har europas äldsta befolkning. De har vanligtvis generationsboende. Medelåldern på de som dör i italien är över 80 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Vi har haft 2 allvarliga fall i Sverige. Herregud. Enligt Smittskyddsprofessorn Jan Albert så var de flesta som var smittad och kom hem från norra Italien inte ilagda på sjukhus, och om de inte hade varit beordrade att stanna hemma så hade de gått och jobbat. Det låter mildare än en vanlig influensa. Vad är det som folk inte förstår?

Exakt detta. Har hört om de som har det i periferin av bekanta. En vanligt förkylning beskrivs ofta. Studerar man datan så har de som dör en bakomliggande sjukdom så som KOL etc.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Nya rapporter visar att tuff sjukdomsproblematik börjar redan i 40-årsåldern och att utan sjukvård är prognosen inte bra.

Prognoserna man räknar med nu är 3,5-5% dödlighet men kanske ska vi upp i Italiens 6-9%.

Det där är ju bara något du plockar för att det överensstämmer med vad du tror. Selektiv bevisföring utan faktaunderlag är värt exakt noll. Ingen vet någonting i det här läget, men många gissar in i helvete mycket och extremt många vill ta i så att de spricker.

Trivs ni med att måla upp katastrofbilder? Du vet det som skrivs i tråden här bidrar inte på något sätt till att avhjälpa något. Tråden innehåller otroligt mycket klagande på svenska myndigheter och skräckbilder om en hemsk utveckling. När någon [exempelvis jag] lägger fram mer modesta beskrivningar och ifrågasätter detta skenande i hemskheter, då är det som att tända en krutdurk. Ni är jävligt pigga på att försvara era katastrofbilder till varje pris och idiotförklara alla som inte håller med.
Citera
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Vi kan se rika börja lämna landet för att ta sig dit smittan är minimal.

Det talas inte om detta.

Och det ska det inte heller talas om.

Som rik befinner jag mig var fan jag vill med min ryska kaviar. Allt annat vore vänstertomteri.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Inte en chans!

Grymt argument! Det omkullkasta ju med ens alla prognoser. Vad vet de!?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
*Santiago Abascal, partiledare för det spanska högerpartiet VOX har testat positivt för Covid-19.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Klart. Det är Socialdemokraternas paradgren. Sifferfrisering. Nu kommer det se ut som att Sverige har mindre fall än övriga Europa, samtidigt som folk går runt och smittar fritt = Win för sossarna.

Javisst, exakt. Sen så låter det bara
"Det som har skett är mycket tragiskt, men ingen kunde förutse eller vara beredda på detta."
"Nu måste vi stå enade och ta nya tag. Sverige har nu ett stort underskott av vårdpersonal som har avlidit i epidemin i Sverige, och detta kommer vi att kunna lösa tack vara alla duktiga människor som nu är på väg hit till Sverige, från Turkiet och upp genom Grekland."
"Vi skall vara mycket tacksamma för detta skänk från ovan"

Lövin och Lööf sitter bredvid och nickar jakande med ett stort leende.
Citera
2020-03-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Febern ska vara där, feber är ingen sjukdom, febern gör det ohälsosamt för virus och andra patogener, febernedsättande behövs oftast inte, använd i yttersta nödfall, annars kan du förlänga sjukdomsförloppet.
Det här är något jag funderat på. Men finns det konsensus i forskningsvärlden kring detta?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det här är ju värsta mardrömmen som är sann

April månad tror jag blir en mardröm för detta rike.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Detta var veckans kanske 100e exempel på hur folk faktiskt uppför sig.

Bekräftade fall som skickar ungarna till skolan, går till gymmet, åker med familjen till jävla norra Italien och åker skidor för det är så billigt nu.

Jävla människor

Uselt beteende.
Jag tänker på den stackaren i personalen. Känns rimligt att apoteken inför någon typ av begränsning. Folk får plocka sina grejer själva och sedan komma och betala. Självklart med ett väl tilltaget avstånd mellan personal och kund.

Självfallet kommer många fortfarande gå handla Alvedon och liknande trots sjukdom. Man kan ju önska att frivillig hemkarantän blev obligatorisk hemkarantän. Följs det inte så sätt dem på någon obebodd ö i närmsta skärgård med ett tält, tändstål, en burk ravioli och några Alvedon.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Ironiskt nog så vore den bästa lösningen för Sverige i detta skede att sätta munskydd på hela befolkningen med texten ”Smitta inte”.

Dan Eliasson, kom igen nu!
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
30-80% av den vuxna befolkningen förväntas bli smittade och idag räknar man med en dödlighet på 3,5-5%.

Bästa möjliga scenario baserat på detta.

Men du har kanske ett smartare sätt att ställa prognoser på?
Det är bara det att dödsprocenten inte ens är nära 3%.... du räknar på totalt fel siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in