2020-03-13, 02:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När du drar liknelsen med krig så...

Fienden är identifierad, nu fördröjer vi, slår när det är optimalt för att nå ett avgörande.

Man skjuter inte i blindo, man sparar på krutet och lägger elden där man vet att den ger effekt.

Det är i princip vad Folkhälsomyndigheten gör just nu.

Nej det är inte vad man gör när man har exponentiell tillväxt av nya fall. Fhm gör de facto ingenting. Vilket krut menar du? Ju längre man väntar ju mer överbelastade blir ju sjukhusen.

Så här gör man:
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/darfor-begransar-regeringen-vara-liv-den-har-coronakurvan-avgor
Citera
2020-03-13, 02:42
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Anders Tegnell kommer att ta död på oss med sin myndighetsutövning! Svårt att se något demokratiskt i att en man skall ha denna makt, han är inte ens folkvald. Tänk om han rentav är sinnessjuk!

En folkvald behöver inte vara bättre bara för att den är folkvald. oftast sämre.
Citera
Medlem
Det är inte många som förstår nationalekonomi här.

Kan alla vara överens om att staten intte bryr sig om DIG som individ utan om OSS som arbetskraft och medborgare. Inget konstigt där. Hur du som privatperson vill skydda dig är upp till dig.

Hittills är en person död. Vi kan alla alla vara överens om att stänga skolor, bussar/tåg, butiker inte är samhällsekonomiskt lönsamt.

Är det lönsamt om 100 dör? Knappast

Är det lönstsamt om 1000 dör?knappst

Är det lönsamt om 100 000 dör? Ja! Säkerligen.

Alltså handlar det nu om att uppskatta antal dödsfall. Och väga detta mot en lockdown. Troligtvis lär vi ha max 1000 död. Absolut max! Varav säkert 80% kommer vara pensionärer (återigen antagande). Så ja, jag förstår staten.

Med era resonemang ska alla bilar skrotas om någon blir överkörd, alla hus rivas om någon dör av radon?

Låt oss säga såhär. Dör mindre än 1000 pers har staten handlat korrekt. Individen har väl förfan egenansvar. Är jag orolig, då stannar jag inne. Inte måste staten be mig stanna inne. Skärp er!
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det må da finnes også andre typer beholdere i glass eller i andre materialer, som kan steriliseres og brukes til disse testene?

Vi tänkte att Norge kunde skicka över några testkit????
Skulle inte ni få grejer av Kina nu?
Citera
2020-03-13, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Det finns miljarder människor som är i just den riskgruppen. Människor, som är våra föräldrar och vänner. Därför är vi oroliga. Vi vill inte att våra föräldrar & vänner ska dö.

En ekonomisk krasch, vilket vi ser ut att vara på väg mot, skulle leda till en katastrof i det redan bottenkörda Sverige. Folk blir arbetslösa, hemlösa, bidrag dras in - Hoppas du har en hagelbössa!

Inte bara föräldrar o vänner. Donald Trump är 73, han är POTUS. jag vill inte ens veta hur många 70-80 åringar vi har på chefsposter, presidenter, militärbefälhavare, generaler, fack-ledare, maffia-bossar/underbossar, arbetare, bönder i landet och världen.

Den här ”äldresjukdom” myten är riktigt vidrig och naiv. Löfven själv är 62 och han verkar stödja den här myten. Tror han landet skulle va redo om tusentals orangutanger (äldre) bara trillar av pinn?
Citera
2020-03-13, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad jag läst är det främst vissa reagenter som det är slut på, tvivlar på att det är provrören i sig.
Takk for informasjon! Reagenter, er det spesielle stoffer som reagerer med coronaviruset? Er det vanskelig å skaffe og å produsere slike reagenter?
Tydeligvis mangler de også rør: "Laboriatoriet i Stockholm har nå forhørt seg med forskere om de har reagensrør å avse."
Citera
2020-03-13, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke

Kan alla vara överens om att staten intte bryr sig om DIG som individ utan om OSS som arbetskraft och medborgare. Inget konstigt där. Hur du som privatperson vill skydda dig är upp till dig.

Hittills är en person död. Vi kan alla alla vara överens om att stänga skolor, bussar/tåg, butiker inte är samhällsekonomiskt lönsamt.

Alltså handlar det nu om att uppskatta antal dödsfall. Och väga detta mot en lockdown. Troligtvis lär vi ha max 1000 död. Absolut max! Varav säkert 80% kommer vara pensionärer (återigen antagande). Så ja, jag förstår staten.

Med era resonemang ska alla bilar skrotas om någon blir överkörd, alla hus rivas om någon dör av radon?

Låt oss säga såhär. Dör mindre än 1000 pers har staten handlat korrekt. Individen har väl förfan egenansvar. Är jag orolig, då stannar jag inne. Inte måste staten be mig stanna inne. Skärp er!

Är du korkad på riktigt? Ser det ut som denna stat har koll på något överhuvudtaget?
Och här insinuerar du att de beräknat detta in i minsta detalj? De visste inte ens att vi skulle få någon smitta här för en vecka sedan, det var obefintligt sades det.

Du hittar på efterkonstruktioner för du så gärna vill att de ska ha koll på läget, men inse att vi har röstat dit idioter som dragit dit andra idioter.
Citera
2020-03-13, 02:46
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När du drar liknelsen med krig så...

Fienden är identifierad, nu fördröjer vi, slår när det är optimalt för att nå ett avgörande.

Man skjuter inte i blindo, man sparar på krutet och lägger elden där man vet att den ger effekt.

Det är i princip vad Folkhälsomyndigheten gör just nu.

Jesus.... Det är ett mycket smittsamt virus, inte en bonde från ryssland under kalla kriget.
Har du inte fattat att det är bättre att skicka hem friska än sjuka människor.
Man vet ju redan vad som kommer att hända, så varför skall man smitta så många som möjligt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke

Men om 100 000 dör innebär ju det att princip alla är smittade. I det läget dör ju troligtvis resten med.
Är det lönsamt?
Jaa... egentligen är det ju det. Inte en enda utgift till. Ever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vi tänkte att Norge kunde skicka över några testkit????
Skulle inte ni få grejer av Kina nu?
Jeg vet ikke om vi skal få noe av Kina. Men jeg er enig med deg i at Norge burde hjelpe Sverige med dette.
Citera
2020-03-13, 02:47
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jo jag har sett en del videos också innan de blev bortplockade, och som någon postade prova sök "It's just a flu" på youtube och titta hur många livlösa som ser ut att vara 60+.

Kina är tyvärr inte något att lita på och Iran finns också uppgifter på ska mörka, jag tycker det är skandal att ingen är kritisk mot det och varför de ens är med i statistiken vet jag inte för de skevar den bara ändå värre.

Jo, men Kina är ett konstigt land. Inom ekonomi och sånt kallar man all statistik som kommer därifrån för «kinastatistik», ljug altså.
Citera
2020-03-13, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Reagenter, er det spesielle stoffer som reagerer med coronaviruset? Er det vanskelig å skaffe og å produsere slike reagenter?
Tydeligvis mangler de også rør: "Laboriatoriet i Stockholm har nå forhørt seg med forskere om de har reagensrør å avse."

Okej jag vet inte, i svensk media står följande

"Det är även brist på en mängd ingredienser som används i tester för att upptäcka coronaviruset.

– En massa reagenser är restnoterade. Labbet gick ut internt på virologiska på universitetet och frågade forskarna på KI om de hade reagenser att avvara, säger Anders Vahlne och fortsätter:

– Det är ett av skälen till att man minskar på testningen, även om Folkhälsomyndigheten inte gått ut med det.

Jenny Stenbacka, kommunikations- och marknadschef på Roche diagnostics, skriver i ett mejl till Expressen att det är en ”extraordinär situation när det gäller molekylärbiologisk diagnostik”. Efterfrågan på deras reagenser, som bland annat används för att rena virusets arvsmassa, har ökat med mer än 250 procent sedan januari. I vissa områden har efterfrågan ökat med över 1000 procent."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in