2020-03-13, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Ord och inga visor. TACK!!!

Må fan ta ner er från era höga hästar som inte vidtog några åtgärder i tid fast så många av oss klarsynta insåg varåt det barkade. Skämmes ta mig fan!!!

Jag håller med dig, jag tycker detta är skandal.

Sen förstår jag ingen kunnat förutse detta men hur det hanterats senaste dagarna är under all kritik och framförallt dessa lögner om hur väl förberedda man är när man vet att man knappt klarar veckan ut.
Citera
2020-03-13, 02:36
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Anders Tegnell kommer att ta död på oss med sin myndighetsutövning! Svårt att se något demokratiskt i att en man skall ha denna makt, han är inte ens folkvald. Tänk om han rentav är sinnessjuk!

Du har helt rätt, en icke folkvald pajjas som experimenterar på hela svenska folket på det mest oansvariga viset som är möjligt!

Ett dödligt virus kommer in i landet, och han gör ingenting!

Sitter på sin stol och håvar in skattepengar i lön bara medans svenska folket tynar bort.

Hur kan det vara möjligt? Är vårat system helt defekt?
Citera
2020-03-13, 02:37
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Kanske OT. Eller inte.
Spanska sjukan dyker ju upp här i tråden då och då. Vill bara dela med mig lite av vad min mormor berättade om den för väldigt längesen. Hon var ung när den härjade, 18-20 år. Folk dog som flugor i hemmen. Där hon bodde hann man inte ta hand om de döda. Det snickrades enkla kistor hemmavid och sen staplades dessa med de döda i, i de egna uthusen till det fanns resurser att få dem i jorden.

Det är ett minne som suttit fast i mig och jag har tänkt att man haft tur som inte lever i en tid med så dålig samhällsplanering och sjukvård. Har aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att vi i min generation och yngre skulle behöva uppleva något liknande. De senaste dagarna har jag dock börjat känna att det faktiskt kan upprepa sig och det om bara någon månad.

Det är väldigt lätt att läsa mellan raderna när seriefiguren Tegnell och de andra byråkraterna uttalar sig, att sjukvården är mycket nära en kollaps trots att vi inte ens har tusen (kända) smittade fall. Efter de senaste dagarnas uppgång känns det inte alls omöjligt att människor kommer att bli liggande hemma och dö för att sedan förvaras på någon uppsamlingsplats tills allt är över, precis som för 100 år sen. Det råder redan brist på sjukhusmaterial och det kommer inom kort inte att finnas tillräckligt med varken vårdplatser eller sjukvårdspersonal om smittade/sjuka kommer att fortsätta öka i den här takten vilket allt talar för att det kommer att göra.

Som många skriver, FHM kommer att inte bara att ha blod på sina händer, de kommer att vara helt nersölade av blod innan detta är över. Totalt oförberedda, naiva så det skriker om det och tror att det går att lura ett helt land. Och Tegnell... ja vad ska man säga. Det måste gå att få bort karln på något sätt även om man inte sitter i regeringen. Men det är väl något de överlevande får ta itu med när allt är över och fler än som nu har fått upp ögonen.

Må fan ta ner er från era höga hästar som inte vidtog några åtgärder i tid fast så många av oss klarsynta insåg varåt det barkade. Skämmes ta mig fan!!!

Bra inlägg.
Jag tycker det är katastrof över lag. Vi har varit så himla engagerade i att låta alla tro att allt är så jävla tryggt och bra, så nu är alla handfallna.
Det har varit några artiklar redan om folk som är förvånade över att inte 1177 svarar, att inte sjukvården omedelbart testar och lägger in dem.
Jag vet inte vilken värld man har levt i, när man tror på riktigt att vården och regeringen kommer att ta hand om oss alla och fixa detta. Att jag inte ska behöva dö ensam hemma utan vård. Det finns ingen realism längre. Alla lever i en sagovärld.
Citera
2020-03-13, 02:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag önskar inte livet ur dig, skrevs i affekt, blir bara så förbannad över att folk lever i total förnekelse. Men om du fortsätter att leva som vanligt så lovar jag att du riskerar ditt liv alldeles på egen hand, kanske dina nära och kära också. Vill du ha namnet så får du läsa länken, intressant att du svarade utan att ens ha läst den.

Det handlar inte om hat, det handlar om att agera, förstår du skillnaden? Man agerar och sätter in storsläggan i sådana här lägen, sen utvärderar man. Det är ett krig mot en osynlig patogen, utan varken hudfärg eller politik. Man väntar inte och reagerar för att sen upptäcka, oj då, landet ligger i ruiner, vem ska vi nu skylla på? Jag antar att svaret blir Revodneb - bara för att jag sa det så kan man inte ta det i sin mun, för då stödjer man ju den bruna sidan.

När du drar liknelsen med krig så...

Fienden är identifierad, nu fördröjer vi, slår när det är optimalt för att nå ett avgörande.

Man skjuter inte i blindo, man sparar på krutet och lägger elden där man vet att den ger effekt.

Det är i princip vad Folkhälsomyndigheten gör just nu.
Citera
2020-03-13, 02:38
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De går in hårt nu för att kyla ned spridning i USA.

De slår verkligen på stora trumman. Detta kan få folk att reagera o undvika att bli smittade samt undvika att smitta andra.

Mobiliserar de så får de saker gjorda.

Tyvärr så tror jag att USA kommer vara nästa Iran, de har ingen koll och när vi tar bort en karensdag så har de ändå lågavlönade som arbetar utan sjukersättning och det kommer driva coronan genom hela USA, men det är bara vad jag tror.
Det tråkiga är att även om man sätter hela USA i en karantän så är de för stora och har en inhemsk etablerad del av befolkningen som stänger sig helt ute, så kallade preppers med gott om vapen och där kommer det bli konflikter och hur man hanterar sånt är de inte så duktiga.
Så, men det är bara vad jag tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
ja JAG har sett the big picture hela tiden. Iallafall så mycket jag lyckats fånga upp innan det blev censurerat.
Till skillnad från de som lever i Sverigeakvariet.

Jo jag har sett en del videos också innan de blev bortplockade, och som någon postade prova sök "It's just a flu" på youtube och titta hur många livlösa som ser ut att vara 60+.

Kina är tyvärr inte något att lita på och Iran finns också uppgifter på ska mörka, jag tycker det är skandal att ingen är kritisk mot det och varför de ens är med i statistiken vet jag inte för de skevar den bara ändå värre.
Citera
Medlem
Citat:
EXPRESSEN: SNART TOMT FOR CORONA-TESTER
Testkits og reagensrør til prøver for coronaviruset er i ferd med å gå tomt i Sverige, skriver Expressen. Laboriatoriet i Stockholm har nå forhørt seg med forskere om de har reagensrør å avse.
– Dette er en av årsakene til at vi nå tester mindre,
sier Anders Vahlne, professor emeritus ved Karolinska institutet, til Expressen.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/193855
Det må da finnes også andre typer beholdere i glass eller i andre materialer, som kan steriliseres og brukes til disse testene?
Citera
2020-03-13, 02:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Mitt i den här krisen så är det viktigt att komma ihåg att implementera så jämlika åtgärder som möjligt.

Vi har nu en situation där vi inte kan erbjuda masker till alla läkare och sjuksköterskor. Vi har därför beslutat att ingen av dessa får bära mask.

Jag skulle vilja se det hända, hela sjukvårdspersonalen lämnar sjukhuset i samlad tropp och går hem, massuppsägning. Jag förstår att det är ironi, men vem vet i det här landet händer det konstiga saker.
Citera
2020-03-13, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När du drar liknelsen med krig så...

Fienden är identifierad, nu fördröjer vi, slår när det är optimalt för att nå ett avgörande.

Man skjuter inte i blindo, man sparar på krutet och lägger elden där man vet att den ger effekt.

Det är i princip vad Folkhälsomyndigheten gör just nu.

Exakt. Och vi kan underlätta deras arbete igenom att minska alla risker till spridning.
Citera
2020-03-13, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det må da finnes også andre typer beholdere i glass eller i andre materialer, som kan steriliseres og brukes til disse testene?

Vad jag läst är det främst vissa reagenter som det är slut på, tvivlar på att det är provrören i sig.
Citera
2020-03-13, 02:41
Medlem
NeoVains avatar
Citat:

Kanske OT. Eller inte.
Spanska sjukan dyker ju upp här i tråden då och då. Vill bara dela med mig lite av vad min mormor berättade om den för väldigt längesen. Hon var ung när den härjade, 18-20 år. Folk dog som flugor i hemmen. Där hon bodde hann man inte ta hand om de döda. Det snickrades enkla kistor hemmavid och sen staplades dessa med de döda i, i de egna uthusen till det fanns resurser att få dem i jorden.

Det är ett minne som suttit fast i mig och jag har tänkt att man haft tur som inte lever i en tid med så dålig samhällsplanering och sjukvård. Har aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att vi i min generation och yngre skulle behöva uppleva något liknande. De senaste dagarna har jag dock börjat känna att det faktiskt kan upprepa sig och det om bara någon månad.

Det är väldigt lätt att läsa mellan raderna när seriefiguren Tegnell och de andra byråkraterna uttalar sig, att sjukvården är mycket nära en kollaps trots att vi inte ens har tusen (kända) smittade fall. Efter de senaste dagarnas uppgång känns det inte alls omöjligt att människor kommer att bli liggande hemma och dö för att sedan förvaras på någon uppsamlingsplats tills allt är över, precis som för 100 år sen. Det råder redan brist på sjukhusmaterial och det kommer inom kort inte att finnas tillräckligt med varken vårdplatser eller sjukvårdspersonal om smittade/sjuka kommer att fortsätta öka i den här takten vilket allt talar för att det kommer att göra.

Som många skriver, FHM kommer att inte bara att ha blod på sina händer, de kommer att vara helt nersölade av blod innan detta är över. Totalt oförberedda, naiva så det skriker om det och tror att det går att lura ett helt land. Och Tegnell... ja vad ska man säga. Det måste gå att få bort karln på något sätt även om man inte sitter i regeringen. Men det är väl något de överlevande får ta itu med när allt är över och fler än som nu har fått upp ögonen.

Må fan ta ner er från era höga hästar, ni generaldirektörer och smittskyddsansvariga på berörda myndigheter som inte vidtog några åtgärder i tid fast så många av oss klarsynta insåg varåt det barkade. Höga löner = stort ansvar, tycker ni att ni tagit det??? Och till dig herr Statsminister, för dig klämtar klockan. Skämmes ta mig fan!!!

Håller helt med, bra skrivet. Dom förbannade idioterna i regeringen borde skjutas. Men istället skjuts det 16 åringar i förorten varje dag. Om de där idioterna som skjuter kunde rikta pipan åt rätt håll så skulle vi kunna få in några vettiga personer som tar hand om detta istället. Men det är nog bara en önskedröm!
Citera
2020-03-13, 02:41
Medlem
Citat:
Professor om corona-tiltak: – I beste fall klarer vi å stoppe utbruddet
NTNU-professor Steinar Westin mener de nye corona-tiltakene kan bremse smittefaren i Norge. Andre er kritiske til regjeringens tidsbruk: – Vi har tapt viktig tid, sier overlege Mads Gilbert.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8oX5Q/professor-om-corona-tiltak-i-beste-fall-klarer-vi-aa-stoppe-utbruddet
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in