2020-03-12, 22:25
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Att personal som kan vara covidsmittad får jobba kvar så länge de inte uppvisar symtom borde göra varje tänkande person livrädd.

Det är ett mycket stort problem, vi i lilla Sverige har inte som i Wuhan att landet Kina skickar in 250 tusen utbildade vårdare när de befintliga blir sjuka och slutkörda.

Karantän NU!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoZRandom
Eh tänker mer att det är något i finansvärlden som sker, man trollar inte om pandemi för en flyktingvåg.

Saudi dumpar oljepriserna, amerikanska oljebolag har inte råd att betala sina räntor. Sker en del grejer i bankvärlden just nu, de redan låg fokus där så spontant tänker jag att något lite större är på gång om man försöker skrämma slag på hela Europa över en influensa.

Men man kan väl hoppas flyktingarna får corona, skulle vara kul att läsa alla vänstermediers sorg i några veckor framöver

Okej. Jag har inte så mycket koll på det där med det ekonomiska.
Men den första flyktingvågen var det enda aktuella nyheterna innan man började pumpa upp och ta över nyheterna med corona.
Det här är nästa flyktingvåg. Och turkarna har försökt att slita igenom dem med våld över gränsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Varför producerar inte Sverige egna testkit är frågan om man nu inte ens kan se till att ett lager finns.
Om vi har så många innovativa företag kan väl något företag börja trycka ut testkit.

Det gör vi, kommer inte ihåg vart jag läste det. Intervju med tillverkaren.
Dom kan leverera i maj igen.
Citera
Medlem
quqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Corona är absolut allvarligast. Det är kombinationen av att vara extremt smittsamt och samtidigt så pass dödligt som gör den till allvarligast.

30-80% av den vuxna befolkningen kommer att bli smittad och dödligheten kommer att ligga på 3,5-5%

Därför.

Helt fel.

Italiens 5% dödlighet ligger ju i att testerna är helt skeva, man skall ha i beaktning att merparten av dom smittade ej är bokförda.
Citera
Medlem
SoZRandoms avatar
Opec förhandlingar, saudi försöker slå ut Ryssland i oljeförsäljning till Europa, har pågått ett tag nu. Bensinpriset är ju lägre än på länge med,
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Inte ens kommunen eller skolan får veta något om bekräftade fall, det är smittskyddet som tar kontakt om det är aktuellt.

Så rektorn/personal får inte veta något heller. Det är bara om den smittade själv förmedlar detta till kommunen eller skolan som de får informationen.

Hoppas att de som kan håller sina barn hemma/jobbar hemmifrån. Det minskar spridningen och underlättar för de som jobbbar med människor.

Det är ju helt sjukt. Allt Sverige gör eldar på smittspridningen i samhället snarare än att motverka den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Bara 8 nya fall i Wuhan, smittan avtar kraftigt i Kina, endast 11 döda i hela landet.
Allt vände när dom stängde ner regionen.
Något som svenska experter tvekar på om det har nån effekt.

Sorgligt att man litar på Kinesiska myndigheter före svenska.

Stoler ikke helt (at all) på Kinas tall...
Worldometers: +18 nye smittede +11 nye døde
Aner ikke hvem de prøver å lure, men de gjør de på feil måte, på denne måten vil de jo bare få folk til å tro det har kommet en super-mutert versjon av viruset som har dødsrate på 11/18*100 = 61%
Citera
2020-03-12, 22:26
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Att stänga skolorna handlar ju inte om att skydda barnen.

Jo
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Uppfattade jag ministerkärringen rätt att anledningen till att man inte stänger skolorna är att det skulle bli för hög belastning för vården om vårdpersonalen är hemma med sina barn?

Ja.
Citera
Medlem
Varför är alla ankomande plan på Arlanda inställda fram till 22.45
Citera
Medlem
sannes avatar
Jag är glad att alla utom Stockholm fortfarande verkar smittspåra eftersom de fortfarande visar ökade fall.

Så kanske de siffrorna som går ner i Stockholm nu (pga. ändrade testrutiner) faktiskt visar faktiskt siffror i andra regioner. Så kommer regeringen tvingas reagera i morgon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Om han är orolig, vad tycker du han skulle göra istället?

Vad gäller Tegnell så erkänner han i sin senaste intervju hur han väljer att offra folket för att han tycker att det är rättvist:
https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Allvarligt sjuka visar sig komma ner i åldrarna rejält och utan vård är prognosen inte bra.

Innan Corona är över beräknas minst 90 000 personer ha avlidit, bara i Sverige.

Har du någon som helst källa som säger att 90 000 personer kommer avlida i Sverige? I så fall skulle den vara 90 gånger mer dödlig än vanlig influensa. Det är nu dokumenterat att många smittade får milda symptom. 500-1000 döda ser jag inte som osannolikt, men 90 000 har jag extremt svårt att tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in