2020-03-13, 00:39
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Blir alla sjuka som blir smittade?
Barn verkar vara näst intill symptomfria. Sen verkar det finnas de som näst intill inte märkt att de haft något eller antagit att det varit en lätt förkylning. Mest de som är gamla som gatan och har halva foten nere i graven som kommer få det tufft. Sen finns det alltid undantag
Citera
2020-03-13, 00:40
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej panik är det sista som händer i Sverige. Svenskarna brukar kallas det sovande folket och det är inte utan anledning. Det finns säkert en del som faktiskt har börjat isolera sig och så, men den breda majoriteten i Sverige verkar inte alls ha fattat att detta är allvar och Tegnell och company har inte gjort saken bättre. I Asien har man en helt annan syn på saken och där har man kontroll på spridningen. I Sverige kommer det bara att explodera kommande veckor.

Japp. Var på en liten tillställning idag (dum risk, jag vet) och ingen var insatt alls. Det var bara "allt är så överdrivet" osv. Någon sa: "En del hamstrar ju mat t.o.m. - ha ha ha". Jag försökte skrämma upp dem lite, utan att för den skull förstöra stämningen. Lyckades sådär.

Men inget annat är att vänta. Svenska folket går uppenbarligen med på det mesta. Mycket märkligt folk. Om vi så allihopa skulle hamna som backstugusittare på landet efter att viruset ebbat ut, så skulle svensken fortsätta som inget hänt och tända vedspisen och hoppas att det blir något roligt i samband med plöjningstävlan i Backorva till helgen. -"Det är som det är".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja och det kan de också ha för de döda. Det är ingen som säger dels att alla döende människor plötsligt testas för corona, eller att de i så fall rapporterar ärligt om detta. Och trots att de har dött av just corona, så kanske journalen inte ens innehåller ett testresultat för covid, varför dödsorsak kan se ut bero på andra komplikationer.

Den eventuella underrapporteringen är marginell i sammanhanget. Folk dör inte hemma. De blir sämre och dör på sjukhuset och får vård. I samband med vårdandet så undersöks det för sina symptom.

Vi har stora skillnader mellan länder vad gäller rapporterad dödlighet. Men det är samma virus (Än så länge. Man har stenkoll på genomet). Det är inte virusets dödlighet som skiljer utan det är testandet. Sydkorea som har testat överlägset flest har också lägst dödlighet.
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Anders Jansson, överläkare vid Danderyds sjukhus skriver att Sverige står inför den största kris som drabbat oss sedan andra världskriget.

https://www.facebook.com/anders.jansson.12576/posts/10160169452033868

Bra skrivet av överläkaren. Vi är illa ute tack vare idiotiska rekommendationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja men sög 95% av alla som blir allvarligt sjuka testas (vi pratar Italien nu va). Hur många av de som fått lite ont i halsen av viruset har uppsökt sjukvård/test? 1%?
Får vänta på att tillväxten av smittade planar ut.
Dom flest prognoserna pekar på runt 60% smittade, säg 1% uppsöker sjukhus då blir det 600.000 i Lombardiet, så om det börjar plana ut då kan det vara så.
Det är en bit kvar, vi är på 15. 000 nu i hela Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Blir alla sjuka som blir smittade?

Ja, åtminstone baserat på det jag har läst. Symptomen verkar vara lindrigast för barn; feber, rinnande näsa etc., så man kan anta att alla smittade efter en viss tid har minst dom symptomen.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/specific-groups/children-faq.html

Dock kan man smitta andra under inkubationstiden, d.v.s. innan man har några symptom. 1-2 meters distans är rekommenderat.
Senast redigerad av granitlarge 2020-03-13 kl. 00:46.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tandskada
Du är dum. Hur ska vi få exakta siffror på mörkertal?

Fast är inte du lika dum då som använder just mörkertal som ett argument, dvs. ett tal som överhuvudtaget inte kan mätas?

Vi kan ju lika gärna säga att mörkertalet utgör 90% av alla fall, men vi ser de bara inte, för att det är ett mörkertal.
Eller så kan vi säga att mörkertalet är 0,01%, men vi kan inte säga mer än så eftersom vi inte kan konstatera det

Allt det där blir ju bara rena spekulationer. Jag tycker vi håller oss till siffror som vi har, istället. Så blir det lite lättare och mer exakt, än att antaga och fantisera ihop siffror som vi inte har en aning om.
Citera
2020-03-13, 00:41
Bannlyst
Är det något jag bör tänka på när jag postar så det inte blir trams/off topic?

Jag menar det jag skriver här. Nån moderator får gärna förklara varför detta skulle vara trams om det tas bort.

Det är en akut situation.

Medborgare. Människor.

SLUTA lägg energi på källor eller debatter eller långa analyser.

Det räcker, alla här inne vet vad som saknas. Vi har fyllt våra hjärnor. Skrivit snart 100 000 inlägg.

Det som skriker inom oss måste hända NU. Tills dess behöver vi agera som att vi nått den insikten.

Nyheten kan bli 100 000? personer på Flashback går ut med ett gemensamt budskap till Sverige.

Sveriges Låsning debattera/överväga/diskutera har nått sitt slut.

Varför?

Saker måste hända NU.

Och då menar jag de mest alarmistiska ni kan tänka er.

Varför. Inget har gjorts vilket leder till en ansamling som leder till full panik/kaos i Sverige.

Vanlig rörlighet leder till ett slag mot vårdapparaten vilken får den på knä om inte nästa vecka så veckan efter den.

ALLA SOM INTE BEHÖVER AKUT SJUKVÅRD/ARBETAR INOM SJ
UKVÅRD ELLER MED KRISBEREDSKAP.

SKA :

VARA HEMMA.

Alla vi på flashback kan göra det.

Vi kan börja med det.

Vi kan alla sjukskriva oss i en gemensam protest signerad.

AGERA NU, INTE SEN.

VÅRA KRAV BORDE VARA :

GE DE SOM ARBETAR MED GRUNDLÄGGANDE SAMHÄLLSFUNKTIONER I EN PÅGÅENDE EPIDEMISKA KRIS -MASKER.
KONTROLLERA DERAS RESVÄG - SÄKERSTÄLL DERAS SÄKERHET.

NÄR NI GJORT DET UPPHANDLA SUNDSTRÖM ELLER MOTSVARANDE, BYGG UT, ALTERNATIVT IMPORTERA DISTRIBUERA HELMASKER TILL FOLKET VI ÄR BARA 10 MILJONER. LÄGG PENGARNA DÄR.

ALLA ANDRA ÄR HEMMA. KOLLEKTIVTRAFIK UPPBÄRS ENDAST FÖR KRISHANTERINGSPERSONAL.

OMBESÖRJ DE SOM ÄR HEMMA MED LOKALA STATIONER VILKA DET DISTRIBUERAS MAT TILL.

PÅ DESSA STATIONER KAN NI SAMLA TÄLT/STÅND FÖR OLIKA MYNDIGHETER.

DVS LÄKARTÄLT TÄLTAPOTEK, KURATOR/ GRUNDLÄGGANDE MATBEHOV.

DETTA ÄR ENDA LÖSNINGEN FÖR ATT ISOLERA FOLKET OCH GE VÅRDEN DET ANDRUM DEN BEHÖVER.

NÄR SVERIGE GJORT DETTA KAN MAN TA DET VIDARE DÄRIFRÅN.

BLIR ETT KAOS SVERIGE INTE SETT MOTSTYCKE TILL OM DETTA INTE SKER.

REDAN NÄSTA VECKA.
Citera
2020-03-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du en länk till svt trollen....

Tyvärr. Det var live-sändningen på svt1.
Citera
Medlem
Kan det kinisiska interneringsläger(hjärntvättning) ha nåt med allt att göra(undrar)??
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jo fast det går ju inte riktigt till så. Myndigheterna smittspårar också, och de kontaktar ju misstänkta fall och grupptestar kanske 70 pers i ett svep, eller 200 pers i ett annat, av vilka alla har varit i kontakt med ett känt coronafall.

Och av de som sedan testas positivt kommer ju merparten ha mycket milda symptom. Så där har du väldigt många av de milda fallen.

Men jag menar, om vi nu inte räknar på detta sätt som jag menar, dvs. de siffror vi har. Ja, då stämmer ju siffrorna varken för SARS eller MERS eller säsongsinfluensan heller, för även där lär det ju vara ett enormt mörkertal i så fall, som rubbar hela uträkningen. Så då kan vi ju kasta även de procentantalen för döda rätt i papperskorgen.

Och då är det ju snart knappt lönt att räkna på något överhuvudtaget, för då stämmer ju snart ingenting. Bättre att låta hela Sverige sköljas över av skiten så räknar vi bara antalet döda sen, och skriver in det i ett perfekt litet facit

Därför ska du lämna räknadet till statistiker. Att bortse från mörkertalen ger så klart helt fel siffror.
Citera
Medlem
Folkhälsomyndigheten gör ett bra jobb tror jag, även Anders Tegnell. Fast jag saknar Hans Roslings härliga förmåga att snäppa av obildade besserwissers. Sverige kommer med största sannolikhet att drabbas av väldigt många insjuknade. Tidiga drastiskt preventiva åtgärder skulle inte stoppa förloppet utan bara skjuta upp det oundvikliga.

Nu finns tecken på allmän smittspridning. Många tror att den allmänna smittspridningen har gått långt men så är det troligtvis inte. Nästan alla smittade hittills har känd smittväg. Nyligen hade vi mellan tio och femton tusen svenskar i Italien. Att de kommer hem smittade och saboterar statistiken kan vi inte göra något åt.

Nu gäller det att hålla spridningshastigheten låg och i spridningshastigheten ska inte hemvändare från hårt smittodrabbade regioner räknas in. Samtidigt måste vi gå en rimlig balansgång mellan att hålla smittrisken låg och hålla samhället någorlunda öppet. Hur den avvägningen bör göras i Sverige är för tidigt att bestämma innan vi får en indikation på spridningshastigheten och bättre kunskap om hur smittan faktiskt sprids. Jag tror att vi i detta nu är överdrivet försiktiga, fast bättre att inledningsvis tackla problemet från den försiktiga sidan än tvärtom.

Det är i lägen som dessa som vi verkligen behöver experter som dem på Folkhälsomyndigheten. Lite stolta tycker jag att vi nu ska vara över Sveriges sätt att arbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in