2020-03-13, 00:35
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var inte ett politiskt inlägg. Det var ett inlägg om att många inte tänker längre än näsan räcker.

Och vad har det med mitt inlägg att göra.

Du har en egen agenda och försvarar Svetsarens agerande utan substans i det du säger.

Innan veckans slut har sverige gjort som grannländerna och kommit undan med att fatta besluten. Tragiskt agerande
Citera
2020-03-13, 00:35
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja men sög 95% av alla som blir allvarligt sjuka testas (vi pratar Italien nu va). Hur många av de som fått lite ont i halsen av viruset har uppsökt sjukvård/test? 1%?

Jo fast det går ju inte riktigt till så. Myndigheterna smittspårar också, och de kontaktar ju misstänkta fall och grupptestar kanske 70 pers i ett svep, eller 200 pers i ett annat, av vilka alla har varit i kontakt med ett känt coronafall.

Och av de som sedan testas positivt kommer ju merparten ha mycket milda symptom. Så där har du väldigt många av de milda fallen.

Men jag menar, om vi nu inte räknar på detta sätt som jag menar, dvs. de siffror vi har. Ja, då stämmer ju siffrorna varken för SARS eller MERS eller säsongsinfluensan heller, för även där lär det ju vara ett enormt mörkertal i så fall, som rubbar hela uträkningen. Så då kan vi ju kasta även de procentantalen för döda rätt i papperskorgen.

Och då är det ju snart knappt lönt att räkna på något överhuvudtaget, för då stämmer ju snart ingenting. Bättre att låta hela Sverige sköljas över av skiten så räknar vi bara antalet döda sen, och skriver in det i ett perfekt litet facit
Citera
2020-03-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
På det sätt kinesiska regimen gottar sig i att ha kommit ur krisen och hur de glorifierar sin ledare gör mig förbannad.

Ungefär som när en pyroman blev stadens hjälte för att han lyckades släcka halva branden han själv startade.

Är inte konspiratorisk men Kina kan få mycket goda ekonomiska fördelar med att redan nu vara den första supermakt som klarat av att bekämpa COVID-19.
Enig. Mr President och Partiet är bara intresserade av sin egen maktposition och bryr sig inte om petitesser såsom individuellt lidande. Förjävligt.

Samtidigt kan man säkert hävda att det individuella lidandet som skulle orsakas av fri smittspridning i ett land med närmare två miljarder invånare vore värre. Kanske.

Fördelar kan de definitivt få om de nu verkligen lyckats stävja detta. Förlåt för en blek jämförelse, men Sverige efter WWII visar vad ett land med försprång kan ha att vinna.
Citera
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkans
Fan va kasst detta är.
Drar till Thailand i början på april.
Redan betalt ca 20 000 så jäkla kul är det inte att bara skita i att åka.
Får inte tillbaka en krona.
Värre siffror här så även o man åker så kan man räkna med att åka rakt hem och stanna hemma i 14 dagar.

Inga lätta beslut.

Ja som du säger själv så ser det mörkt ut att kunna åka. Låt insikten sjunka in efter hand så blir det lite lättare att komma till acceptans. Lider med dig. Fan o få vara i Thailand några veckor.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Jaha då var F1-premiären inställd som skulle ha startat nu i helgen i Australien. Allt för att en i McLarens team har visat sig smittad.

Jävla fittCorona
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jasså ?

Jag vet :

-6000 + corona test i norge idag.
-Sjukhus testar alla med luftvägs symptom för corona.
-Sjukhus förbjuder sin personal att resa utomlands.
-Sjukhus förbjuder anhöriga att besöka patienter (undantag för patienter i "livets sista dagar")

Finns mycket mer, men du vet inte vad du snackar om !

Håll helt käft när du snackar om norsk sjukvård.

Norsk sjukvård är förnämlig.
Citera
2020-03-13, 00:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Högre dödlighet ger ju mindre spridning dock

Tyvärr är det ju så att om man dog direkt man blev smittad, så skulle det ju bli liten spridning, men nu tar det väl veckor tills man dör... så man hinner smitta många typ...
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Erfarenhet.. Tycker du att dom lyckats bra? Vad tror du händer med alla barn som inte går i skolan? De hänger hos sina mor och farföräldrar eftersom deras föräldrar jobbar och måste därför handla, skjutsa till kompisar etc och utsätta sig för risk.

Skolor är en lokal plats med samma människor. Det är mycket lättare att smittkontrollera än att ha ungar överallt i samhället. Dessutom blir barn knappt sjuka. Inte ett enda dödsfall i hela världen bland barn.

Man får informera barnen att de får stanna hemma. Barn är väl inte totalt inkompetenta nu för tiden.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag undrar egentligen hur vissa är funtade. Stod i kön i mataffär ikväll när en kvinna kom bakom mig och nös. Då jag sade till henne och bad henne snällt att hålla avstånd (hon behöver inte flåsa mig i nacken) blev hon uppirriterad och började nästan kasta saker på rullbandet. Har hon missat allt detta....

Förmodligen.

Många fattar inte att det är respektfullt att hålla avstånd och inte andas varandra i ansiktet.

Det är bara att stå på sig och sätta en gräns.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
På SVT nu:
Dödligheten är mindre än 1%

Har du en länk till svt trollen....
Citera
2020-03-13, 00:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag undrar egentligen hur vissa är funtade. Stod i kön i mataffär ikväll när en kvinna kom bakom mig och nös. Då jag sade till henne och bad henne snällt att hålla avstånd (hon behöver inte flåsa mig i nacken) blev hon uppirriterad och började nästan kasta saker på rullbandet. Har hon missat allt detta....

Sannolikt ett stort antal individer som fortfarande inte har förstått situationen, alternativt anser sig ha en förkylning, kanske har de fått höra att symptomen på Covid-19 är bra mycket värre än en nysning, kanske här i tråden.

Sådana individer är de som kommer att sprida smittan vidare.
Citera
2020-03-13, 00:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag hade en norsk kollega som var överlycklig att hon kunde föda sitt andra barn i Frankrike och inte i Norge. Oljefonden, sedan oljefonden och sedan oljefonden.

Jag snackade om sjukvården vs "din" svenska.

Men "så bra" att din kollega var överlycklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in