Citat:
Ursprungligen postat av
pjabas
Det här är något jag funderat på. Men finns det konsensus i forskningsvärlden kring detta?
Jag börjar med att backa på påståendet om att virus får en ogynnsam miljö vid feber, indirekt är det ju så, men det har troligen inte med temperaturen att göra, däremot mycket annat som sker i kroppen.
Netdoktor.se citat;
Feber är en av kroppens många reaktioner på sjukdom. När bakterier eller virus tränger in i kroppen, aktiveras vårt försvar mot infektioner, immunsystemet. En av reaktionerna är en ökning av kroppstemperaturen. De vita blodkropparna, antikroppar och celler i kroppen, som har till uppgift att slå ut de inkräktande mikroorganismerna, arbetar bättre och mer effektivt när temperaturen stiger något. Mest effektivt arbetar immunsystemet vid en temperatur mellan 38 och 39 ºC. Feber är med andra ord en nyttig reaktion. Därför är det inte säkert att det är bra att använda febernedsättande medel vid måttlig feber.
Jag kan tänka mig att en läkare eller annan kunnig inte påstår ovanstående utan att ha täckning för det, låter högst rimligt och bör vara ett tämligen väl utforskat område.