2020-03-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Bingo. Detta kommer gissningsvis hålla på i tre-fyra månader, men situationen kulminerar om 4-6 veckor.

Några riktigt tuffa veckor väntar i slutet på april och början på maj... När vi närmar oss juni kommer det börja lätta, samtidigt som folk är härdade/avtrubbade och situationen känns normaliserad.

Till er som vill bunkra kan det vara bra att ta höjd för en månad.

Tack jag är inte ensam om att misstänka att detta kommer ta lång tid! Jag tror detta kommer ”plana ut” bortåt 2 år.
Inte ens Italien har fått igenom fler än 15.000 fall i vården... dessa utgår jag ifrån är merpart kritiska/svårare fall så de borde utgöra ca 20%. Så 5 x 15.000 = 75.000 smittade just nu... men jag är generös o tar höjd till 100.000 smittade för att vara på säkra sidan.
81% enkla symptom, 14% svåra, 5% akuta länk: http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

Så nu åter till hur stor andel 100.000 är av 60.000.000 Italienare.
De måste få igenom 100.000 smittade 600 gg genom vården precis som läget är idag!

Men vi drar ned det ännu mer, vi låter endast 50% bli smittade i hela Italien.
Då behöver 300 omgångar med vardera 100.000 människor pytsas ut för att bli sjuka och hamna hos vården.

Som ni förstår kommer detta ta åratal :/

Så hur gör vi? Släpper bromsarna och låter vården krascha totalt ? Läkare och sjuksystrar kommer dö det är det oundvikliga men omgång nr 2 kanske blir bättre när några läkare är tillfälligt immuna efter genomgången sjukdom.

Alltså detta är ett smutsigt skitvirus ur människans perspektiv men en fulländad marodör och tyst mördare ur virus synpunkt
Citera
2020-03-12, 23:34
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Jag undrar var alla " det är som influensa" och "det blir ingen spridning" i Sverige är just nu? Vi på flashback såg redan detta i början på Januari att det är oundvikligt.

Jag undrar hur många av "covid-19 är som ebola" kommer vara om ett par månader när allt har lugnat ner sig.
Citera
2020-03-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Tror du de kommer börjar sätta städer i karantän?
Beror på vad som avses. Att avråda ifrån resor till exempelvis Stockholm? Att helt stänga av staden för trafik in och ut? Att folk där helst inte ska lämna sina hem under en period?

Förmodligen kommer man be folk att undvika onödigt resande och allmänna sammankomster i allmänhet. Vissa lyssnar, idioter kör vidare och smittan sprids ändå.

Jag ser inte hur man ska kunna spärra av hela städer i dagsläget. Dels är det en kapacitetsfråga för polis och militär, dels - vad händer med de som vägrar lyda ordern?

Sen är det en fråga om att gå ut i god tid till allmänheten, med trovärdig information om hur allvarlig situationen kan komma att bli. Då är folk mentalt förberedda när besluten fattas, samtidigt som man litar på de som fattar besluten. Här har svenska myndigheter och politiker misslyckats - den folkliga acceptansen för drakoniska åtgärder blir således låg när det väl kommer till kritan:

Varför ska vi stänga av en hel stad för "en liten influensa"? Kommer folk fråga sig. Alldeles försent kommer de upptäcka att deras pappa eller mormor är död i denna "influensa". Då kommer ilskan mot myndigheterna växa för att ingen upplyste dem om riskerna.

Vad som sen händer är ett eget kapitel för en annan tråd.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Ja det är märkligt som du säger att Italien påstår något som inga experter håller med om eller något annat land har erfarenhet av.

Viruset där kan ha muterat. Det är en farligare variant i Italien mao.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kan du inte lägga på en nolla också om du ska hålla på fantisera.

Återigen, i Kina som har 1.4 miljarder människor och där nu Corona håller på ebba ut har det dött 3000. Så att det i sverige skulle dö 90 000 är ju en fantasi utav guds nåde.

30-80% av den vuxna befolkningen förväntas bli smittade och idag räknar man med en dödlighet på 3,5-5%.

Bästa möjliga scenario baserat på detta.

Men du har kanske ett smartare sätt att ställa prognoser på?
Citera
Medlem
Qaas avatar
Tycker ni borde se på filmen Contagion, precis vad vi går igenom nu i världen
Citera
2020-03-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Är det verkligen ingen här som fattar att det är teater regeringen spelar?

Är det ingen som fattar att det är positivt för de att vara handlingsförlamade?

Det är en otrolig vinst för de att "råka" låta viruset spridas så att där inte är något att göra.

Det skulle nämligen innebära att flera hundratusentals människor, varav många enbart är en belastning för samhället numera, skulle avlida! Därmed skulle regeringens ekonomiska kris i vården, skolan, polisen, kommunerna, med mera, lösas inom loppet av bara några månader!
Vi pratar om äldre här som får pension och äldrevård och kostar både vård och vårdplatser. Vi pratar om sjuka människor som även de kostar massa vård och sjukpenning med mera.
Ju fler som avlider, desto mer kan regeringen sedan slå sig för bröstet och tala om hur bra de sköter ekonomin.

Och allt detta utan att gemene man ens fattar vad som har spelats upp mitt framför deras ögon!

Alternativet vore att hela regeringen lider av grav utvecklingsstörning, men det vore ju ändå ganska osannolikt.

Detta är den bittra sanningen
Citera
Medlem
zzahirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Herregud alltså. Det värsta jag läst i tråden. All sjukvårspersonal kommer ju bli sjuka innan de tar fram riktlinjer. Helt makalöst. Usch vilken dålig planering. Jag vet faktiskt inte vad man kan skriva.

S A K N A R O R D

Håller med. Saknar också ord. Alla jävla ord.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Anders Tegnell är en mycket farlig person. Finns det inte någon myndighet som kan arrestera honom?

Eller en corona positiv person, som skulle bokstavligen bjuda honom på en lång "styrke kram". Han förtjänar det, med en normal uppföljning som en vanlig svensson inom den offentliga sjukvården !

Tror det skulle bara göra honom gott !
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Jag undrar hur många av "covid-19 är som ebola" kommer vara om ett par månader när allt har lugnat ner sig.

Det är ju dock ingen som är så dum och jämför detta med Ebola? Ebola har en jävligt hög dödlighet till skillnad från detta.
Citera
Medlem
Bumblebeebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

Skämt åsido, jag skulle vilka se lite mer av den handlingskraft som Danmark och Norge har visat upp.

Danskarna jobbar verkligen proaktivt, de stänger ner typ alla affärer förutom matbutiker, plus skolor. Där snackar vi mod att vidta åtgärder.

Vad gör vi? Bestämmer att vi inte ska samlas i större grupper än 500

Gång på gång på gång blir man besviken på Sverige.
Citera
2020-03-12, 23:37
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Febern ska vara där, feber är ingen sjukdom, febern gör det ohälsosamt för virus och andra patogener, febernedsättande behövs oftast inte, använd i yttersta nödfall, annars kan du förlänga sjukdomsförloppet.

Absolut, det säger jag inte emot! Mer att effekten av Ipren/Panodil kanske inte kommer vara särskilt märkbar under en viss tid, kan man undvika så ska man nog göra det till allra högsta grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in