2020-03-12, 23:07
Medlem
ca 20 min se BELGIEN I KLUBBEN

BREAKING: Belgium closes all schools, bars, and restaurants due to coronavirus and bans all recreational events regardless of size
Citera
2020-03-12, 23:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ja, platserna borde vara slut redan!

Platserna tar slut imorgon eller på lördag. Imorgon eller på lördag borde vi få vårt andra dödsfall och sedan när vården klappar ihop så kommer det att gå snabbt med antalet döda.
Citera
2020-03-12, 23:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Detta? Vad är det som hänt många gånger förr?

Tänkte du på Spanska Sjukan?

Du får läsa inlägget jag svarade på. Så förstår du sarkasmen
Citera
2020-03-12, 23:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Detta? Vad är det som hänt många gånger förr?

Tänkte du på Spanska Sjukan?

Han tänkte väl på Digerdöden som plågade Europa under flera århundraden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
varför blev det 500 och inte 100 eller 50 begränsning av människosamlingar ekonomiska orsaker?

För att det handlar om att stoppa spridning från Stockholm till andra delar av landet.

Det handlar alltså om fotbollsmatcher, mässor och stora swingerspartyn där folk från hela landet samlas.

Söderkis på plats, hostar på Kånny för östra sönnarslöv och pang så har vi Kårånna på lanned åsse
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPsych0
Jag har en fråga, det är snack om att 80% kommer bli smittade och grejer, vad händer med resterande 20% då? är dom immuna eller bor dom ute på landet och blir aldrig infekterade?

Alla umgås inte med alla. Efter en viss andel av populationen blivit infekterad är sannolikheten lägre att man stöter på oinfekterade personer som oftast isolerar sig mer och mer ju större hotbilden ser ut att vara. vilket gör att spridningen stannar av efter en viss andel, sedan hur de kommit fram till just 80% vet jag inte, men därför är det osannolikt att 100% någonsin blir infekterade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Känns som att FHM går emot vad många andra länder gör, måste finnas experter i andra länder också.
En svensk myndighet som går emot andra länders policy, framförallt grannländers...tung deja vu där...

Det är ett problem att svensk media inte tar ett helhetsgrepp och 24x7-konfronterar representanter för regering och myndigheter med närmast paparazzitrakasserade intensitet i viljan att inte sluta fråga förrän svar som förefaller vara intelligenta fås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vi såg det inte komma....
Nä, vi på Flashback har bara suttit här i 3 månader nu och sett en stor jävla lastbil sakta kommer körande över oss och ingen gör ett SKIT för att stoppa den.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du får läsa inlägget jag svarade på. Så förstår du sarkasmen

Nej, jag förstår inte den, snälla förklara!
Citera
Medlem
HonklerDanskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Och enligt statsepidemiologen skulle Corona knappast spridas i Sverige, detta påstods i slutet av Februari.

Använd s.k. sunt bondförnuft, för i helvete. Maten kommer att ta slut, inte permanent för all framtid, men den kommer att ta slut tillfälligt - åtminstone sådant som har gedigen hållbarhet.
Rätt så

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-personal-pa-intensiven-ar-smittade/

Citat:
på torsdagskvällen har flera läsare hört av sig och berättat att butikshyllor nu står tomma runt om i Malmö, till följd av att människor ”hamstrar”.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Imponerande att Belgien stänger alla skolor, restauranger och barer och alla recrational event oavsett storlek.

Det måste vara andra sidan av spektrumet mitt emot Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om man ska förklara närmare så har testerna riktat in sig på alla inresande riskgrupper hittills och då har det visat sig att 500-600 av dessa 5000-6000 testade varit positiva i de inresande grupperna. När inresande kommer från ännu fler håll och även börjar uppträda i landet så blir ju testandet mer och mer meningslöst. Det kanske går omkring 2-4 % av befolkningen som har förkylning just nu, och det innebär att vi måste testa 300 000 människor. Så mycket tester eller resurser finns inte. Det är bättre att rikta in sig och använda resurserna till att skydda de svaga i det tillfället och uppmana alla att stanna hemma vid symptom.

Eftersom R0 ligger så pass att 1 person smittar i genomsnitt 2-3 personer, så leder en omedelbar isolering av en smittad med symptom till att den personen bara hinner smitta kanske 1 eller 0 personer, och då har man sänkt R0. Om teoretiskt >80 % följer råden att stannar hemma vid förkylning man man få R0<1 och då dör utbrottet ut, även om det tar tid. Om inte annat dras det ut över tid och sjukvården hinner med.

När det gäller övervakning så har jag nämnt att sentinelövervakningen har kommit igång och det är för vecka 10, men ingen har kommenterat på detta.

51 prover av förkylningssymptom har testats
19 av dessa var influensa (≈37 %)
1 prov har varit SARS-Cov-19 (≈2 %)

Ovan säger att den stora andelen av de med förskylnings/influensasympton fortfarande är influensa eller andra virus än just COVID-19. Detta kommer att rapporteras varje vecka, så där kan man se i alla fall någon slags trend av utvecklingen i samhället, även om man måste ha mer data för att estimera hur många smittade det är i en population.

Är det sant att vi i Sverige testat så många? Stämmer inte med förmedlad bild..

När det gäller testningen så förstår jag fullt det svåra i att avgränsa riskländer just nu, de flesta länder i världen har utbrott. Egentligen är inte ens ”att ha rest” en avgörande indikator längre (åtm inte i Stockholm), men jag håller inte med om att testandet därav blir meningslöst! Ja, smittspårning är meningslös/omöjlig, men kunskap om samhällssmitta är ju en annan faktor? Att veta hur många i samhället som är smittade är ju helt avgörande för hur vi ska ställa om, agera, hur väl vi kan möta krisen och vad vi kan förvänta oss. Att släppa det är att låta en tsunami skölja över precis som det beskrivs från Italien.

Ok, så - parallellt med andra åtgärder såsom att få folk med varje sorts förkylning att stanna hemma - hur sållar man ut de som är relevanta för tester? -> Men nog finns det väl studier..??? Det är ju inte som random förkylning. Vi vet ju - väl? - att viruset har sina karakteristika. Tex torrhostan och feber, vore väl vettigt att ha det som indikation? Och självklart med sållning av hypokondriker/triviala fall genom 1177.

Var testades de 51 med förkylning, där bara 1 hade covid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in