2020-03-12, 23:09
Medlem
Vilka länder har stängt skolorna?
Citera
2020-03-12, 23:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Första dödsfallet i Thailand hade ju både Dengue feber och Corona så då kan man ha två virus samtidigt.

Mycket möjligt, jag bara berättar om studier som finns och vilka slutsatser man drar, har du ett behov av att falsifiera någon hypotes kan du väl ta det med berörda forskare, inte med mig.

Kanske kan vara så att studien enbart handlade om luftvägsvirus, eller så har man inte studerat hur resultatet blir om myggan flyger ner i lungorna och sticker in lite Dengue där, intressant, men ta det med forskare, jag är bara en lekman.
Citera
2020-03-12, 23:10
Bannlyst
England har också sin Tegnell. Boris Johnson först säger att "tyvärr kommer ni förlora många närstående" och sen samtidigt bestämmer sig för att skolor inte stängs för tillfälle. Och PL fortsätter.
Så jävla svårt att fatta att enda vapnet man har just nu är att stänga ner allt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tradera förbjuder handsprit och munskydd
https://www.gp.se/ekonomi/tradera-förbjuder-handsprit-och-munskydd-1.25276695

Bra där! De satans parasiter som försöker tjäna pengar på den här pandemin borde föras bakom huset och skjutas. De har aldrig haft hälsoskäl för sin bunkring, enbart girighet.

De borde sälja sin handsprit till sjukhusen. Många sjukhus har brist på grund av dålig planering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det gäller hitta balansen som sagt. Danmark kör sitt val, Sverige sitt. Finns inget facit

Här är ett bra facit https://postimg.cc/2L8yJgrQ
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
varför blev det 500 och inte 100 eller 50 begränsning av människosamlingar ekonomiska orsaker?

Lets Dance och Talang har väl några hundra i publiken kanske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
5 veckors vård har inte varit ovanligt. Så, de platserna som är upptagna nu kommer att vara upptagna ett tag, såvida patienterna inte avlider snabbt.

De som är så sjuka att de avlider verkar ju avlida snabbt, eftersom de har en gedigen sjukdoms historia bakom sig.

Finns det något bekräftat fall dör någon vårdats över 10 dagar o dött?
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svart på vitt att det är brist på testutrustning precis som jag och många har trott. Och vittnesmål på att man har inte berättat hela sanningen för oss varför man nu bara testar patienter inlagda på sjukhus.

Efterfrågan på tester för det nya coronaviruset är enorm. Och nu börjar det bli brist på både färdiga testkit och reageneser som ingår i coronatestet.
[..]
– Det är ett av skälen till att man minskar på testningen, även om Folkhälsomyndigheten inte gått ut med det.

https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/, nyss

(Detta har kanske varit uppe i tråden förut men det tål nog att upprepas.)

Har de frågat sydkorea om de kan hjälpa till med testutrustning? Finns det någon aningen fantasifull person som försökt fråga? Eller sitter de fortfarande och bläddrar i beställningskataloger till schweiziska och amerikanska bolag som förstås har slut på grejerna!? Sydkorea masstestar (17 000 per dag) och har gjort det länge. De har nog lyckats rampa upp produktionen av testkit och reagens. Dessutom tycks situationen i Sydkorea att stabilisera sig så de kanske kan avvara lite grejer

Inköpen ska skötas genom EU och de ska ett möte i början på nästa vecka vill jag minnas att socialministern sa.
Sydkorea tillverkar givetvis sina egna testkit och som du säger så vore det inte så dumt om Löfven ringde sin polare där borta, svårare än så är det faktiskt inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Och enligt statsepidemiologen skulle Corona knappast spridas i Sverige, detta påstods i slutet av Februari.

Använd s.k. sunt bondförnuft, för i helvete. Maten kommer att ta slut, inte permanent för all framtid, men den kommer att ta slut tillfälligt - åtminstone sådant som har gedigen hållbarhet.
Det tror ju jag också, känns som helt klart.
Citera
2020-03-12, 23:11
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Rusningen har redan börjat. Var på ICA Maxi i Sollentuna och allt bröd var slut, mjöl, pasta och kött. Så imorgon blir det hamstringsdag för de flesta svenskar.

Jag var och hämtade matkassar som jag beställde på Willys.se idag vid klockan 19. Personalen sa att jag hade tur för det var panik inne i affären, folk var arga för att allting var slut. Han berättade att de flesta konserver och torrvaror, mjöl, socker osv var helt slut redan klockan 16.
Citera
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det är helt självklart. Det beror på att man upptäcker olika antal smittade i förhållande till hur många som är smittade. Men dödsfallen upptäcker man nog alltid... Det är därför det är så förhållandevis säkert att räkna genom att räkna på antalet dödsfall.

Jag skulle mer gissa på att det har mer att göra med att tex Italien har europas äldsta befolking.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Det där var intressant. När börjar, och när bör politikers reälla makt börja, då det handlar om såpass publikt omfattande frågor som smittorisk? Är det en ens politisk fråga? Bör en läkare styra hur politikerna agerar? Vem är vald och vem har mandat att agera? Vi ser hur Anders T har åsikter om hur privata bolag ( Spotify) sköter sina interna upplägg vad avser arbete hemifrån. Är det politik eller smitskydd?

Beror väl allltid på hur landet är organiserat. Trump tar beslut om att stänga av resor från Europa men inte UK, och själva testar de inget men har väldigt höga dödstal i förhållande till fallen. Fel brukar ju leda till att Trump sparkar folk och det lär väl ryka en del på CDC snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in