2020-03-12, 22:40
Medlem
ZebastianDouglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Ja det finns en risk att man blir smittad.
Använder man skydd så minskar förmodligen chansen.
Aha det visste jag inte. Att gå runt med en coronapenis eller bli smittad in i pungen vore ju mindre trevligt. Då kanske förkylning också smittar via glory holes. Det får jag tänka på nästa gång.
Citera
2020-03-12, 22:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Igår pratades det om 2 IVA patienter varav en dog. Hur kan det helt plötsligt vara 15-17 inlagda?
Det rör sig om patienter som inte behöver intensivvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Det gäller att reducera spridningen så att färre på samma gång blir smittade. För om många blir smittade samtidigt så kollapsar vården och det blir en katastrof. Det bästa scenariot hade varit som Sydkorea att faktiskt få det under kontroll men de har ju samtidigt gjort masstester och vi har brist på testkit.

Tack för svar ännu en gång!
Citera
Avstängd
Ingen i skitlandet Sverige talar om varför det ens diskuteras i flera länder att skolorna ska stängas. Anledningen är INTE smittspridning på skolorna, utan att minska rörligheten av potentiellt väldigt smittsamma individer i samhället, dvs barn, och minska smittspridningen. Barn är farliga för andra, ur säger dom rent ut. Men i ängsliga Sverige får detta inte sägas. I danmark, polen, m.m (länder som har mycket mindre smitta än Sverige) ska man stänga skolorna.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vissa vill stänga skolor och arbetsplatser. Vet ni vilken ekonomisk smäll det blir?
Tänker ni på hur många som dör till följd av ekonomiska kriser?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Svart på vitt att det är brist på testutrustning precis som jag och många har trott. Och vittnesmål på att man har inte berättat hela sanningen för oss varför man nu bara testar patienter inlagda på sjukhus.

Efterfrågan på tester för det nya coronaviruset är enorm. Och nu börjar det bli brist på både färdiga testkit och reageneser som ingår i coronatestet.
[..]
– Det är ett av skälen till att man minskar på testningen, även om Folkhälsomyndigheten inte gått ut med det.

https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/, nyss

(Detta har kanske varit uppe i tråden förut men det tål nog att upprepas.)

Har de frågat sydkorea om de kan hjälpa till med testutrustning? Finns det någon aningen fantasifull person som försökt fråga? Eller sitter de fortfarande och bläddrar i beställningskataloger till schweiziska och amerikanska bolag som förstås har slut på grejerna!? Sydkorea masstestar (17 000 per dag) och har gjort det länge. De har nog lyckats rampa upp produktionen av testkit och reagens. Dessutom tycks situationen i Sydkorea att stabilisera sig så de kanske kan avvara lite grejer
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-12 kl. 22:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Fästingprov vet jag inte men för att replikera virus och testa efter en känd RNA eller DNA sekvens funkar. I och med att det handlar om labbtest så är det labbkapaciteten som är intressant. Många pratar om testkit men mig veterligen jobbar vi inte med det i Sverige för C-19 just nu. Någon som har bättre info?

https://www.emedicinehealth.com/pcr_polymerase_chain_reaction_test/article_em.htm#why_would_a_doctor_order_a_pcr_poly merase_chain_reaction_test

Det här hittar jag bl.a när jag söker på PCR djursjukhus-finns många djursjukhus med egna lab . Förstår att det är stötande att blanda ihop humanvård och djursjukvård men i ett nödläge har man kanske inte råd att inte låta vägarna korsas tänker jag...
Labkapaciteten verkar ju vara det som begränsar testandet om jag förstått det hela rätt.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Räknade jag upp mataffär, din dumme jävel?
Lön och jobb? Fråga italienarna om det, din dumme jävel.
Så Ikea och pizzerior vill du stänga, men inget annat? Ok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Ok, men om viruset inte kommer försvinna någon gång snart då är det ju inte en rimlig plan att börja stänga ner grejer. Ska vi ha skolor, arbetsplatser, gym, butiker avstängda i ett år eller hur tänker folk som förespråkar karantän i Italienstil?

Du (och många andra) har inte greppat situationen.

Detta har bara börjat. Det är förhoppningsvis bara två vågor i denna pandemin. Är det bara två är det över till sommaren 2021.

Global massarbetslöshet som kommer tvinga fram ett helt nytt sätt att leva och försörja sig på.

Det är ett paradigmskifte som aldrig tidigare har kunnat hända.

7 miljarder människor som alla är beroende av just in time logistisk och väldigt liten procent av världen befolkning klarar sig mer än en månad utan inkomst.

Du är med om något helt unikt!

Tvätta händerna. Stanna hemma. Ring din mamma varje dag och enjoy the show!
Citera
2020-03-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Vi har inte haft en pandemi av den här graden i världen på väldigt många år så när exakt hade du tänkt dig att dessa studier skulle gjorts?

Behöver du verkligen studier levererade till dig för att förstå en så självklar sak? Det är inte mer komplicerat än 1+1=2.

Låt mig förklara för dig:
Vi har nu ett smittsamt virus i samhället och det är ingen hemlighet att folksamlingar är den största riskfaktorn när det kommer till spridning (detta finns det studier på så det räcker och blir över).
Vad exakt sker på skolor? Jo, det samlas många människor vilket betyder just folksamlingar vilket då också innebär snabbare och större smittspridning.

Vet inte om du är seriös men annars är det rätt häpnadsväckande att man ska behöva förklara det här för en (förmodat?) vuxen människa.

Jo vi har haft flertalet pandemier av denna skala. Inte många, men flertalet.
Senast 2009. Hur gammal var du då? Drabbades du av den? Vet du att det var 200-250 000 som dog?
Dessutom har vi haft ytterligare flertalet i något mindre skala, så visst finns det mängder med forskning på metoder hur det ska tacklas. Jag vet att det gör det.
Därför undrar jag vilken just Du lutar dina resonemang emot, eller om du bara gissar. Det är uppenbart att det är det sistnämnda du sysslar med, men jag måste ändå fråga.
Har du sysslar med någon typ av forskning alls på nivå över gymnasium? Ditt sätt att svara får mig att tro att du inte gjort det nämligen.

Folksamlingar kan vara försvårande.
Men det ska sättas i relation till 1000 andra parametrar som är försvårande för samhället, om hälften av alla förvärvsarbetande, inklusive sjukvårdspersonal, ska vara hemma under en pågående pandemi.
Jag har barn i både skola och förskola. Har du?
Hittills känns allt fullständigt lugnt kan jag tala om. Det skulle kännas betydligt värre att åka t ex kommunalt med allt möjligt pack. Nu åker jag inte kommunalt, men många gör det.
Begränsa det först. Att hålla tvångshålla barn hemma känns föga effektivt i nuläget.
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-12 kl. 22:45.
Citera
Medlem
sannes avatar
Portugal stänger skolorna på måndag.

Citat:
Från och med måndag kommer Portugal stänga ner alla sina skolor, skriver Sky News.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror ingen är intresserad av pengar om våra anhöriga som är äldre får allvarliga lunginflammationer och är så dåliga att de behöver respiratorer och det INTE finns några.

Vilket förstår du inte de Italienska läkarna säger?

Ska vi rädda 30 åringar, 40 åringar, 50 åringar?
Enligt de Italienska läkarna så kommer det in både 30 och 40 åringar med allvarliga lunginflammationer utan underliggande sjukdomar. Se på de länder som haft viruset före oss, det finns indikatorer (starka) på att isolering (genom hög testning, vilket inte görs här) eller karantän gör att vi kan få stopp på viruset och minska dödsfallen.

Vad vill du vi ska göra? Jobba? Och ha turen att sjukvården klarar av de i vårt ålderspann?

Man ska isolera och undvika äldre och människor med underligande sjukdomar.Om det skulle vara farlig för friska unga människor, tror du inte att vi borde ha fler allvarliga fall i Sverige då? Kina med många dödsfall har inte rapporterat in ett enda dött barn... hur kommer det sig? Låt mig gissa? När fakta inte passar ens åsikt här på FB så handlar det om mörkläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in