2020-03-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
GM måste rimligtvis vara tränad på att skjuta med detta vapen. Frågan är om det var den ensamme GMs första och enda mord eller en hitman med diger meritlista...

Vem det än är, så har han lyckats hålla hemligheten på ett sätt aldrig tidigare skådat. Det är makalöst faktiskt.

Jag kan tycka att sättet mördaren utför mordet på talat om en van mördare.
Platsen är den bästa möjliga av ett mord som kräver kort tidsrymd. De verkar ha vetat att det var nu eller aldrig.
Så de måste ha haft span på Palme och hans rörelsevanor ett tag.

Val av vapen kanske berör möjlighet till anonymt vapen, eller vilja att förvilla polis.
Valet av vapen är en stor Knut i mordet. De kanske ville märkas, för att strö lite extra salt i såren.
Det krävs iaf nerver av stål för detta lönnmord. Kan inte tänka att en Amatör planerat detta. Då hade personen åkt dit. Sprungit fel, eller annat. Nu gick mördaren upp i rök. Något av det metsfascinerande med mordet. Fanns det en bil i närheten, eller gjorde han likt GWs film, att mördaren helt sonika blandade sig in i folkvimlet.
Citera
2020-03-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Frågan var om vapnet är ett tecken på en amatör.
Vapnet är i princip omöjligt att få tag på för en "amatör" som eg är ett meningslst begrepp i sammanhanget.
Citera
2020-03-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
GM måste rimligtvis vara tränad på att skjuta med detta vapen. Frågan är om det var den ensamme GMs första och enda mord eller en hitman med diger meritlista...
Hitman? Du ser nog för mycket fiktion. Mördare i kriminella sammanhang är ofta ganska taffliga. Däremot finns det en del tränad personal. En uppgift som tränas i olika sammanhang när det gäller insatspolis och staybehind samt underrättelseverksamhet.
Citera
2020-03-12, 21:45
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja det är hans gebit. Åklagare i många svårlösta utlandsärenden. Du kan lyssna på radio om hans eftersökningar i Afghanistan, när en svensk journalist blev ihjälskjutren, eller om imamen som sköts med revolver i Sverige av uzbekisk säkerhetstjänst.

KP är den som reder i brott med utländska förtecken.
Det var ett tag sen jag tittade på detta men vad jag minns så är väl KP's "gebit", organiserad brottslighet?
Som inte sällan har sina tentakler även utomlands.
Citera
2020-03-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
10 år efter Palmes mord uttalade sig deKock utan någon som helst påtryckning om Palmes mord. INGEN har ens haft en tanke på detta i någon täckning alls. Jag kan inte se varför Eugene DeKock nämner ett sådant förmodat glömt mord helt omotiverat. Svensk polis gjorde sitt sämsta i förhören, lika tama som kattungar och ko tillbaka såklart helt tomhänta.

Man kan väl förvänta sig vad fan som helst nu.
Men snälla, vad som helst utom Skandiamannen De som tror SE är mördare måste vara förståndshandikappade...

Tyvärr yttrar du dig i fel sällskap med svammel helt utan värde kring sydafrikaspår. Fyra gånger har olika storys visat sig innehålla rena skrönor så det är avskriver 4 ggr om.
Citera
2020-03-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Samma här, kom ihåg oxå när man sköt med pistol och kastade handgranat första gången i lumpen,
då hade man ganska hög puls vid tillfället.

Med detta menar jag, att jag tror inte en amatör sköt OP, för man skjuter inte ner en människa
så brutalt som gjordes på Sveavägen om man inte är en van tränad skytt

Så en ovan person skulle ha svårt att hantera detta med att ha pistolen beredd i fickan och ha sina nerver i styr för att både skjuta två skott och hantera ett mord , tror jag, därför en erfaren mördare...osv

Och vad menas med "amatör"?
Vi har ganska gott om skjutningar och en hel del regelrätta avrättningar under ett år i Sverige. Ibland är gärningsmännen mycket unga.

Är de "proffs" i din bemärkelse? Erfarna mördare?

Som skyttar betraktat är dem knappast några proffs. Utan i första hand känslomässigt avtrubbade och med ett uppenbart våldskapital.

Ovanstående indikerar snarare att skytten på Sveavägen inte behöver ha varit något proffs vare sig på vapen eller mord.

Det fungerar bevisligen bra med glada amatörer också, så länge de inte lider av sympati för offret eller råkar ha ett plågsamt samvete.
Senast redigerad av Andran 2020-03-12 kl. 21:58. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-03-12, 21:56
Medlem
Skrikapas avatar
Några funderingar kring platsen och tillvägagångssättet.

Mordplatsen ligger längs med en av de mest trafikerade gatorna inne i city. I området kring mordplatsen finns flera nöjesinträttnignar så som biografer, nattklubbar och restauranger. Datumet för mordet var den 28 februari, natten mellan en fredag och en lördag, och det hade precis varit löning. Sannolikheten för att det skulle vara mycket folk i rörelse var hög. Sannolikheten för att det skulle vara tätt med poliser i området var därmed hög. Mordplatsen ligger precis i anslutning till Malmskillnadsgatan och det s.k träsket. Det är dit GM dessutom väljer att fly. I detta område bedrev polisen ofta spaning mot narkotika, prostitution och spel. Det var allmänt känt i Stockholm vid den här tiden. Val av plats, med de flyktmöjligheter som gavs framstår som väldigt riskfyllt. Att fly in i ”träsket” är också ett stort risktagande. En sprintande person som iakttas i detta område skulle förmodligen väcka en hel del uppmärksamhet. Med tanke på områdets rykte var det förmodligen vanligt att poliser och polisfordon rörde sig där. GM eller konspirationen måste ha insett att Palme saknade livvakter och att paret bestämt sig för att promenera hem. Att följa efter en obevakad Palme och slå till på en mindre befolkad plats måste varit betydligt mer attraktivt. Exempelvis att slå till i Gamla stan vid parets bostad eller strax innan gamla stan borde ha varit betydligt mer attraktivt. Om det nu var bråttom att slå till, varför?

Om man ser dådet från gärningsmannens perspektiv var det bästa sättet att fly där och då att springa upp för Tunnelgatan. Bakom honom fanns vittnen, till höger fanns flertalet vittnen, bland annat i bilar. Även rakt fram fanns vittnen och kvarteren där gav små möjligheter att försvinna obemärkt. Särskilt om om något vittne skulle följa efter. Tunnelgatan var dock tom. Bortsett från Jeppson. Instinkten skulle ha tala om för GM att det var de bästa vägen för att fly just där och då.

Sedan själva skottet. Skytten skjuter en tungt vinterklädd Palme i ryggen med endast ett skott. Oavsett hur skicklig skytt man är är det ett stort risktagande om man vill försäkra sig om dödlig effekt. Skytten använde inte expanderande kulor utan metal piercing. Att med säkerhet uppnå dödlig effekt med en kula mot bålen är, jag skulle nästan säga omöjligt. Även om du vet exakt var du vill träffa handlar det om ett mål som rör sig och bär kläder som kan påverka förmågan att träffa exakt eller ens uppfatta exakt var skottet ska sitta. Det var bara några centimeter ifrån att ha istället ha ihågkommits som mordförsöket på Olof Palme

Skytten kunde ha satt pipan direkt i naken på Olof och/eller skjutit flera skott. Istället skjuter han ett skott mot Lisbet, som missar. Om det var ett vådaskott så kvarstår fortfarande frågan. Varför sköt han inte en gång till? Varför försäkrade han sig inte om effekten? Kostnaden skulle ha varit minimal i tid. Han hade fyra kulor kvar i trumman om han laddat fullt. Det verkar nästan snarare som att GM blir överrumplad av situationen. Ett vittne uppfattar det som att skytten tvekar, som om han inte vet vart han ska, för att sedan fly in på Tunnelgatan.

När jag adderar ihop det här får jag inte bilden av att det här inte handlar om något ”proffs” eller någon sofistikerad grupp. Någon med skjutvana, ja det kan det säkert handla om men inte någon som närmare tänkt igenom sitt agerande. Snarare någon som har bråttom.
Citera
2020-03-12, 21:57
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hitman? Du ser nog för mycket fiktion. Mördare i kriminella sammanhang är ofta ganska taffliga. Däremot finns det en del tränad personal. En uppgift som tränas i olika sammanhang när det gäller insatspolis och staybehind samt underrättelseverksamhet.

Men du glömmer alla som är utbildade och tränade i andra länder, även Svenskar. Du kan leta efter var man tränar med "en hand på axel och ett skott i ryggen"
Citera
2020-03-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa

Mordplatsen ligger längs med en av de mest trafikerade gatorna inne i city. I området kring mordplatsen finns flera nöjesinträttnignar så som biografer, nattklubbar och restauranger. Datumet för mordet var den 28 februari, natten mellan en fredag och en lördag, och det hade precis varit löning. Sannolikheten för att det skulle vara mycket folk i rörelse var hög. Sannolikheten för att det skulle vara tätt med poliser i området var därmed hög. Mordplatsen ligger precis i anslutning till Malmskillnadsgatan och det s.k träsket. Det är dit GM dessutom väljer att fly. I detta område bedrev polisen ofta spaning mot narkotika, prostitution och spel. Det var allmänt känt i Stockholm vid den här tiden. Val av plats, med de flyktmöjligheter som gavs framstår som väldigt riskfyllt. Att fly in i ”träsket” är också ett stort risktagande. En sprintande person som iakttas i detta område skulle förmodligen väcka en hel del uppmärksamhet. Med tanke på områdets rykte var det förmodligen vanligt att poliser och polisfordon rörde sig där. GM eller konspirationen måste ha insett att Palme saknade livvakter och att paret bestämt sig för att promenera hem. Att följa efter en obevakad Palme och slå till på en mindre befolkad plats måste varit betydligt mer attraktivt. Exempelvis att slå till i Gamla stan vid parets bostad eller strax innan gamla stan borde ha varit betydligt mer attraktivt. Om det nu var bråttom att slå till, varför?

Om man ser dådet från gärningsmannens perspektiv var det bästa sättet att fly där och då att springa upp för Tunnelgatan. Bakom honom fanns vittnen, till höger fanns flertalet vittnen, bland annat i bilar. Även rakt fram fanns vittnen och kvarteren där gav små möjligheter att försvinna obemärkt. Särskilt om om något vittne skulle följa efter. Tunnelgatan var dock tom. Bortsett från Jeppson. Instinkten skulle ha tala om för GM att det var de bästa vägen för att fly just där och då.

Sedan själva skottet. Skytten skjuter en tungt vinterklädd Palme i ryggen med endast ett skott. Oavsett hur skicklig skytt man är är det ett stort risktagande om man vill försäkra sig om dödlig effekt. Skytten använde inte expanderande kulor utan metal piercing. Att med säkerhet uppnå dödlig effekt med en kula mot bålen är, jag skulle nästan säga omöjligt. Även om du vet exakt var du vill träffa handlar det om ett mål som rör sig och bär kläder som kan påverka förmågan att träffa exakt eller ens uppfatta exakt var skottet ska sitta. Det var bara några centimeter ifrån att ha istället ha ihågkommits som mordförsöket på Olof Palme

Skytten kunde ha satt pipan direkt i naken på Olof och/eller skjutit flera skott. Istället skjuter han ett skott mot Lisbet, som missar. Om det var ett vådaskott så kvarstår fortfarande frågan. Varför sköt han inte en gång till? Varför försäkrade han sig inte om effekten? Kostnaden skulle ha varit minimal i tid. Han hade fyra kulor kvar i trumman om han laddat fullt. Det verkar nästan snarare som att GM blir överrumplad av situationen. Ett vittne uppfattar det som att skytten tvekar, som om han inte vet vart han ska, för att sedan fly in på Tunnelgatan.

När jag adderar ihop det här får jag inte bilden av att det här inte handlar om något ”proffs” eller någon sofistikerad grupp. Någon med skjutvana, ja det kan det säkert handla om men inte någon som närmare tänkt igenom sitt agerande. Snarare någon som har bråttom.

Håller med.
Det räcker med att GM varit ganska likgiltig inför ev. konsekvenser.
Citera
2020-03-12, 22:15
Medlem
CaPtaiN-MiFFos avatar
Av vad vi vet idag så är det endast 2 gärningsmän som är aktuella. CA eller SE. Enligt mig även i den ordningen. Varför?

Platsen. 20 till 30 vittnen. Fredagskväll löningshelg mitt i Sthlm. Fanns gott om tillfällen senaste dygnet att utföra mordet mer diskret om man hade en organisation bakom sig.

Vapnet. Megapistol 357 Magnum med troligtvis lång pipa. Tyder på att man tar vad man har. Smäller som tusan, svårgömd, och dessutom inte avyttrad i nära anslutning till brottsplats som ett dussinvapen utan signifikativa spår som vilket ex 9mm vapen som helst. Hade mördaren skjutit med en ljudämpad pistol hade mördaren till och med på den platsen kommit undan med kanske max 4 vittnen, vilket i sammanhanget säkert är onödigt mycket.

Möjligtvis att någon annan med ingen förberedelse fångade tillfället i flykten, absolut. Men CA smakar fågel för mig.

Att någon haft möjlighet att på ett ändamålsenligt sätt välja utföra ett statsministermord under dessa förutsättningar tyder inte på något annat än att gärningsmannen flugit rejält under radarn. Med andra ord, en pajas.

Spännande att se vad KP presenterar.
Citera
2020-03-12, 22:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa

Jag tror inte att han var där för att skjuta Palme. Jag tror skotten var en konsekvens av att Palme inte ville prata med honom och att han var beväpnad av paranoida skäl.
Citera
2020-03-12, 22:31
Medlem
p.norths avatar
Vad ville han prata med Palme om?
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror inte att han var där för att skjuta Palme. Jag tror skotten var en konsekvens av att Palme inte ville prata med honom och att han var beväpnad av paranoida skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in