2020-03-12, 19:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Detta hittade jag i CA-tråden:
https://www.youtube.com/watch?v=h4rnK4e9Rh4

"Och ja, jag provsköt givetvis ett Palmevapen (.357 magnum revolver, 6 tums pipa). Så gjorde även Josefine. Det var oerhört lätt att skjuta två snabba skott på två måltavlor på 30 cm och 1 meters avstånd. Videor kan komma att dyka upp framöver. /D" från mördarpoddens facebooksida 11/6 2018

Okej, det är lite olika besked i tråden. Jag vet inget av värde om vapen som sagt. Ibland säger nån att en Magnum är otymplig, ibland att det är lätt att använda samma slags vapen.

Jag antar att det handlar om vana vid vapnet.
Citera
2020-03-12, 19:56
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, det är lite olika besked i tråden. Jag vet inget av värde om vapen som sagt. Ibland säger nån att en Magnum är otymplig, ibland att det är lätt att använda samma slags vapen.

Jag kan själv ingenting om vapen mer än minnen från lumpen. Föreställde mig att det skulle vara mycket svårare att använda en Magnum. Men nog måste GM ha skjutit mot något mål tidigare....
Citera
2020-03-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja det är hans gebit. Åklagare i många svårlösta utlandsärenden. Du kan lyssna på radio om hans eftersökningar i Afghanistan, när en svensk journalist blev ihjälskjutren, eller om imamen som sköts med revolver i Sverige av uzbekisk säkerhetstjänst.

KP är den som reder i brott med utländska förtecken.

Skulle du kunna bifoga en länk till det radioprogrammet? Vore intressant att lyssna på.
Citera
2020-03-12, 20:26
Medlem
Citat:
Jag kan själv ingenting om vapen mer än minnen från lumpen. Föreställde mig att det skulle vara mycket svårare att använda en Magnum. Men nog måste GM ha skjutit mot något mål tidigare....

Samma här, kom ihåg oxå när man sköt med pistol och kastade handgranat första gången i lumpen,
då hade man ganska hög puls vid tillfället.

Med detta menar jag, att jag tror inte en amatör sköt OP, för man skjuter inte ner en människa
så brutalt som gjordes på Sveavägen om man inte är en van tränad skytt

Så en ovan person skulle ha svårt att hantera detta med att ha pistolen beredd i fickan och ha sina nerver i styr för att både skjuta två skott och hantera ett mord , tror jag, därför en erfaren mördare...osv
Citera
2020-03-12, 20:38
Medlem
Citat:

10 argument för .357 magnum:

https://skyaboveus.com/hunting-shooting/357-Magnum-Best-All-Round-Handgun-Cartridge-10-Reasons-Why
Senast redigerad av Brunel 2020-03-12 kl. 20:56.
Citera
2020-03-12, 20:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Ja, man måste väl betrakta det som uteslutet att GM aldrig använt en Magnumrevolver. Tvärtom får jag intrycket att GM var van vid att använda en Magnumrevolver.

En person som i flera år tränat skytte med Magnum på en skjutbana är givetvis skicklig på detta. Men då kommer vi genast till nästa punkt - att mörda en människa är inget man gör så där utan vidare.

Vid tiden för mordet var det, som jag sagt tidigare, extremt ovanligt att någon sköt ihjäl någon i Sverige. Visst finns exempel men de är mycket få och ofta kopplade till uppgörelser bland kroater, kurder eller grovt kriminella.
Citera
2020-03-12, 20:46
Medlem
Citat:

Jag testsköt en .357 magnum för många år sen. Den har en märkbar rekyl, med det är inga märkvärdigheter att skjuta med den rent tekniskt. Och inte svårt att träffa på så nära håll. Vem som helst som inte är skotträdd och som får öva en halvtimme i skogen innan skulle klara av det.

Sen kräver det ju en massa nerver också tt göra en sån här grej, men det är väl en annan sak.
Citera
2020-03-12, 20:49
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ha ha, ja det skulle ha varit stiligt att komma släpande på en kulspruta till Tunnelgatan.

Jag kan för lite om revolvrar/pistoler för att uttala mig om vad som är lämpligt. Är inte fördelen med revolver just att den inte kastar ut tomhylsor?

Det kan som sagt vara så enkelt att GM hade mycket stor erfarenhet av just Magnumrevolvrar och därför valde en sådan. Ammunitionen tyder kanske på detta med skottsäker väst/bilplåt?

Det är ju en klar fördel att den inte lämna hylsor efter sig. Men der finns flera nackdelar.

En .357 i revolver smäller mycket högt.

En revolver har en rätt öppen mekanism och kastar ut mycket krutrester och fragment vilket sätter sig i hud och på kläder.

Det är tung pjäs, särskilt med sextumspipan.

Trumman rymmer sex skott, vilket är lågt om man vill ta höjd för en situation där man kanske måste ”skjuta sig ut”, exempelvis en måltavla med livvakter. Omladdning är tidskrävande, men det fanns tekniska lösningar för det.
Citera
2020-03-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja. Det är svårt att tro att KP och PU ska presentera SA som skyldiga efter sina uttalanden. Efter att analyserat mordplatsen med dess vittnen med nya ögon och infallsvinklar. Samtidigt som man hävdat att man numera enbart bryr sig om personer som man vet befann sig där.

Oavsett så är det idag enbart KP som sitter på bevisbördan. Efter att utlovat en ''vettig lösning.''
kan tycka att det är helt uppenbart att williamson är ytterst medskyldig till mordet. Sydafrika var ansvariga.

KP uttrycker sig riktigt märkligt, och jag börjar att bli konfundersam. Ska man väcka åtal bör man veta hur läget är, vilka man tror är skyldiga, inte välja mellan olika spår. Det låter märkligt. Och som sagt, när det finns så otroligt mycket spår som pekar mot Sydafrika, en sjuk tillfällighet att williamson och dekock var i Sverige vid tiden för mordet. Skulle inte tro det - samt att Palme uttryckte starka ställningstaganden, och propaganda mot apartheid. Komigen nu. Sätt dit dem innan de avlider av ålder....
Senast redigerad av leading 2020-03-12 kl. 21:02.
Citera
2020-03-12, 21:11
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Jag testsköt en .357 magnum för många år sen. Den har en märkbar rekyl, med det är inga märkvärdigheter att skjuta med den rent tekniskt. Och inte svårt att träffa på så nära håll. Vem som helst som inte är skotträdd och som får öva en halvtimme i skogen innan skulle klara av det.

Sen kräver det ju en massa nerver också tt göra en sån här grej, men det är väl en annan sak.

GM måste rimligtvis vara tränad på att skjuta med detta vapen. Frågan är om det var den ensamme GMs första och enda mord eller en hitman med diger meritlista...
Citera
2020-03-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja. Det är svårt att tro att KP och PU ska presentera SA som skyldiga efter sina uttalanden. Efter att analyserat mordplatsen med dess vittnen med nya ögon och infallsvinklar. Samtidigt som man hävdat att man numera enbart bryr sig om personer som man vet befann sig där.

Oavsett så är det idag enbart KP som sitter på bevisbördan. Efter att utlovat en ''vettig lösning.''

10 år efter Palmes mord uttalade sig deKock utan någon som helst påtryckning om Palmes mord. INGEN har ens haft en tanke på detta i någon täckning alls. Jag kan inte se varför Eugene DeKock nämner ett sådant förmodat glömt mord helt omotiverat. Svensk polis gjorde sitt sämsta i förhören, lika tama som kattungar och ko tillbaka såklart helt tomhänta.

Man kan väl förvänta sig vad fan som helst nu.
Men snälla, vad som helst utom Skandiamannen De som tror SE är mördare måste vara förståndshandikappade...
Citera
2020-03-12, 21:18
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Skulle du kunna bifoga en länk till det radioprogrammet? Vore intressant att lyssna på.

Visst, jag är inte alltid taskig

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1249772%3Fprogramid%3D2519&ved=2ahUKEwiN4uP235XoAh WKs4sKHTQpCx4QFjAAegQIBBAB&usg=AOvVaw2-bfVgDSuuA7cD7wWe_M6W

Nils Horner dokumentär var googlesökningen, 45 minuter in hör du en bekant röst.

Imamen får du googla, sök på uzbekisk se säkerhetstjänst, revolver, KP t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in