2020-03-12, 21:48
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ni som är kvar på börsen, kan ni andas fortfarande eller är det ångest dag ut och dag in? Ni som säger/sade köpläge, vart tog ni vägen?

här är vi *vinkar*

jag kan andas. jag gick in på lupe vid 190 spänn. det skulle vara för dyrt att gå ur nu så dem behålls.

förhoppningsvis blir det en bra investering till framtiden
Citera
2020-03-12, 21:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Men du loggar väl in varje dag för att se värdet och nu går det ju rejält neråt, inte bra för hjärtat det? 😁 går börsen ner 30% så måste den ju gå upp 60% för att du ska få tillbaka värdet. Hur länge tror du inte det dröjer? Många många år för att komma tillbaka till ruta ett.
Må så vara, men nu har jag en sparhorisont på 15-20-25 år så några år för att komma tillbaka till ruta 1 är inget jag oroar mig för.
Citat:
Jag sålde av allt mitt innehav med rejält plus för att senare gå in på börsen igen när mycket av värdena är låga. Månadsspara gör jag också och det är smart, dock inga större summor. Tex köpa sas när de har droppat rejält, då staten är delägare så kommer de aldrig gå i konkurs.
Jo, visst så kan man göra om känner för det. Men har man en lång sparhorisont så föredrar jag att köpa och behåll än att försöka tajma marknaden. Visst, att vikta om lite är aldrig fel, såklart.
Citera
2020-03-12, 21:50
Medlem
Citat:
Får man fråga vad du köper in dig på som du tror kommer börja öka i värde? Många brancher kommer ju gå på knäna väldigt länge.

Citerar mig själv sedan tidigare

Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorGuden
Jag satte upp en portfölj under måndagen som jag kommer att fortsätta köpa in mig i veckovis(varje måndag framöver) så länge priset är lägre än det senaste jag köpte dom för.

Min portfölj är med vikter:

10% advbox (sedan tidigare)
22.5% stwk
22.5% bufab
22.5% inve
22.5% tety

Kort resonemang:
Advbox är riskkryddan i portföljen
stwk + inve, investmentbolag för att man själv inte orkar välja aktier, inve ger exponering emot några av börsens större bolag och stwk ger exponering emot mindre ej-noterade bolag.
tety för att oljan också rasar vilket innebär att oljeaktierna blir riktigt jävla billiga. tety är det enda svenska bolaget jag kan tänkas köpa då det är välskött och går med vinst till skillnad emot alla dessa prospekteringsbolag.

Vi får se hur det går, kommer bli kul att kika tillbaka på inlägget.

Har pengar för att kunna köpa in mig successivt i dessa varje vecka i kanske 2-3 månader framåt
Citera
2020-03-12, 21:52
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Köper in mig just nu, kommer köpa regelbundet tills krisen slutar. Jag känner ingen oro, aldrig haft några känslor kopplade till pengar har man det så har man fan inget på börsen o göra och detta är hela anledningen till att jag lyckats på börsen, det är min enda edge.

Med tanke på hur jävla fort detta raset går så vet ni alla att det kommer gå lika jävla fort när vi väl vänder, och då sitter jag redan med ett skönt GAV.

Kommer inte ha några problem att citera detta inlägg om X antal månader, ska vi säga 3?

MVH

Krisen har inte ens börjat. Inte den riktiga krisen, finanskrisen. Det kommer stora svallvågor, tsunamis när stora bolag konkar. Se bara hur flygbolagen, hotellen, hela turistnäringen håller på att braka ihop.

Krisen har bara börjat...
Citera
2020-03-12, 21:53
Medlem
Citat:
Citerar mig själv sedan tidigare

Har pengar för att kunna köpa in mig successivt i dessa varje vecka i kanske 2-3 månader framåt
Ok, mest spännande tror jag blir oljan där!
Citera
2020-03-12, 21:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Borde vara tvärtom.
Men till saken, satan vad de har det jävligt i Italien. 2 600 till med covid-19 idag.
Titta på de här kurvorna;
Daily New Cases in Italy
Det är det här vi är rädda för i Sverige, Norge, Schweiz etc och som USA kommer att få erfara också.
Hur kommer det att löpa ut i Indien? Kanske Kina har gjort något fantastiskt med sin stenhårda kontroll av befolkningen för att stoppa smittan. Kanske blir det ett värre förlopp i resten av världen så Kina får stänga sina gränser för att inte få tillbaka sars-cov-2 en andra omgång?
Dom har inte skött detta bra i Italien.
I relation till folkmängd så har Italien 4 ggr fler smittade än Kina.
Citera
2020-03-12, 21:54
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Hur mycket köper du då för vid varje tillfälle om du köper successivt?
Jag vet inte om det är mig du frågar men har satt upp 1000 kr i veckan utspritt på olika fonder. Tänkte öka till 2000 om vi går ner ytterligare en tid.
Citera
2020-03-12, 21:55
Medlem
Tror ni jag missar tåget ifall jag hoppar in på börsen nästa sommar? Just nu månadssparar jag enbart några hundralappar i månaden pga fattig student.
Citera
2020-03-12, 21:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Köper in mig just nu, kommer köpa regelbundet tills krisen slutar. Jag känner ingen oro, aldrig haft några känslor kopplade till pengar har man det så har man fan inget på börsen o göra och detta är hela anledningen till att jag lyckats på börsen, det är min enda edge.

Med tanke på hur jävla fort detta raset går så vet ni alla att det kommer gå lika jävla fort när vi väl vänder, och då sitter jag redan med ett skönt GAV.

Kommer inte ha några problem att citera detta inlägg om X antal månader, ska vi säga 3?

MVH
Liknar dig när det kommer till pengar. Har heller inga känslor kopplade till mina pengar på börsen. Jag har ett jobb och en stabil månadsinkomst och en rejäl buffert, så skiter det sig på börsen kommer jag inte behöva snåla eller drabbas av panik. Jag låter pengarna jobba ifred och fyller på varje månad.

Är iof lite intresserad av att lägga in en större slant nu när börsen dyker så pass mycket, men får se.
Citera
2020-03-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Är det inte så att man blir immun mot det om man haft det?

Varför isf inte låta det härja fritt tills alla har fått det? Annars kommer det väl "leva" kvar mycket längre kan man tro?

För att om alla blir smittade samtidigt så överbelastas vården...
Citera
2020-03-12, 22:01
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
För att om alla blir smittade samtidigt så överbelastas vården...

vi har 500 intensivvårdsplatser i Sverige normalt sett är 200-300 redan upptagna, WE ARE FUCKED.

Källa: Svt rapport
Citera
2020-03-12, 22:01
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, FED har inga pengar.
Det FED kan göra är att låna av bankerna och köpa obligationer.

Det kan öka likviditeten. Vilket kan vara bra i vissa lägen. Just nu råder dock enorm överskottslikviditet.

Som jag förstått är det just det som Federal Reserve gjort? Man har köpt obligationer för 500 miljarder dollar vilket orsakade kursuppgången strax efter lunchen amerikansk tid. I vilket fall som helst så verkar inte obligationsköpet varit till någon nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in