2020-03-12, 21:37
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
I Sverige dör ca 4.000 personer var månad.
I världen har det dött runt 5.000 som haft Covid-19. Det är främst äldre och multisjuka.

Tankar runt det?

Kan man förhindra ännu en anledning till att folk dör så bör man göra sitt yttersta för att göra det.

Fan är det med folk, "bara äldre och sjuka dör".

Jag var skeptisk i början. Är inte rädd nu heller, för min egen eller mina barns skull. Men börjar bli jävligt irriterad över att vi (Sverige) ska vara sist på bollen.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
De rika kommunernas skolor kan nu fortsätta vara stängda. Dagens presskonferens var för deras skull. Lidingö, Danderyd, Viktor Rydberg och Manilla kan nu ha stängt och hänvisa till detta beslut.
Det kommer dem nog. Men dessa föräldrar kan ofta arbeta hemma eller ordna betald barnvakt. Grov orättvisa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Mycket slugt! Desto snabbare alla får det desto snabbare kan vår ekonomi återhämta sig! Haha

Spelar ingen roll om Agda och Bertil får leva 1 vecka eller 1 år till, dom ska dö helst nu så flockimmunitet uppstår

Politiker ser chansen att kraftigt minska det så kallade "köttberget", de äldre pensionärerna som betalat skatt i halva sitt liv och varit med och byggt upp välfärden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Precis. Om det hade varit ett så livsfarligt virus som dessa säger hade lite fler än en 80-plussare som redan var sjuk dött av de 680 officiella fall vi har. Jag vet folk som är smittade och dom säger att det är mildare än en vanlig förkylning.

Folk som dör av viruset dör i genomsnitt vid dag 14.

Kan tänka mig att personer som behöver intensivvård kommer öka rätt kraftigt närmsta dagarna i Sverige.
Citera
2020-03-12, 21:38
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Det är ju ett faktum att paniken ger större konsekvenser än själva viruset. Alla åtgärder som görs, görs för att lugna folk. Jag tycker det är helt otroligt att man låter hela världsekonomin krascha bara för att man ska låta folks rädsla styra. Det enda man behöver göra är att sätta riskgruppen i karantän och låta viruset blåsa över. Ju fler friska som blir smittade och immuna desto mer försvagat kommer viruset att bli. Som vi jobbar nu så kommer viruset bara vandra runt och mutera.

En annan sak som jag inte förstår är varför våra sjukhus är fulla då vi bara har två allvarliga fall (dog den ena?)? Åker folk på fullt allvar in till akuten för att de har COVID-19? Det är ju som att ha influensan för friska människor. Inte konstigt att smittan sprids.

Det är mycket du inte förstår, det finns inget virus som blåser över, Google är din vän.
Citera
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vi har ju numera en allmän smittspridning din jävla stolpe. Det kan kanske innebära att många kommer att bli sjuka samtidigt?!
Har du bott i en buske sen årsskiftet eller?

Vi har nog haft allmän smittspridning väldigt länge. Men sannolikheten att alla i riskgruppen blir smittad samtidigt, eller ens att alla blir smittade är obefintlig. Du styrs av rädsla och inte förstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag håller med, ordet "sosse" har troligtvis en helt annan innebörd i mitt naiva tonårsliv jämfört med ditt.

Nej men det tyder på att du inte har läst på. Så istället för att bemöta något så använder du något som du tttror är en förolämpning för det är det dom säger på rasten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser detta. Men hennes tal ger indikationer på att hon förbereder oss och alla skolor på att det kommer nytt beslut om stängning av skolor i morgon.

Tror jag inte, jag tror polisen har avrått från det för att alla ungdomar skulle drälla ute och brotten skulle öka. Många invandrarbarn behöver skolan för skolmaten speciellt de papperslösa.
Citera
Medlem
Sanningen om skolan

De kommer stänga

Men först måste de göra det möjligt att ha skola som kompenserar, därför man idag ändrade så huvudmannen (rektorn) kan ha skola på helger lov och extra terminer.

De kommer stänga så sent de kan.

Barn hemma kräver en förälder hemma, så de måste lösa fritidsverksamhet för barn tillhörande blåsljus och sjukvårdspersonal, de kommer kalla det något annat som inte är direkt relaterat med skolan men med skolans personal för att undvika ”men jag då” från alla snabba it konsulter som inte pallar ha ungarna hemma.

Svårt att öppna

När du väl stänger skolorna bekräftar du Svenssons katastrofbild av verkligheten. Dessutom är det fett gött att jobba hemifrån eller gå på sjukpeng för alla medelinkomsttagare i landet (3 miljoner ungefär).

Att få folk att skicka ungarna till skolan igen måste det ha lugnat sig som fan. Och det kommer inte ha lugnat sig som fan innan andra vågen är över. Vi pratar sommaren 2021.

Världsbanken bestämmer

Pengar är påhittade. Företag kommer gå under, hundratusentals arbetslösa bara i Sverige osv osv.

Vi behöver hålla ekonomin rullande, detta gör man genom att alla får låna nya påhittade pengar av världsbanken för att betala ut sjukpenning, arbetslöshetspengar, medborgarlön kalla det vad man vill. Innan de säger att det är ok är alla länder i en rävsax (det handlar inte om människoliv utan att hålla igång konsumtionen)

Så är det mina vänner. Snart fredag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vad händer om utbrottet fortsätter i oförminskad styrka över sommaren och fortsätter över nästa vinter. Just nu är matproduktionen ok och det finns kött i diskarna. När börjar det bli kris för matproduktionen?

Vad händer med idrotten om en hel säsong måste skrotas? Säga upp alla kontrakt och samtliga idrottare blir friställda. Flera tusen hotellanställda är ju uppsagda nu.

Vad händer med elförsörjningen om kraftverk drabbas av personal med virus?

Försvarsministern borde nästan kalla in hemvärnet nu
Flera ör inkallade nu i helgen för att testa materiel och fordon. Fast det är väl lite sekretessklassat och försvarsmakten basunerar inte ut vad de håller på med.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Etisk panik.

Vad tror ni, är vi mitt inne i peaken nu?

Karantänen är ju sombekant i två veckor, och de som inte blivit smittade än lär väl inte bli det heller. Jag tänker mig att räkna 2 -3 Veckor från att sjukdomen kommit till Sverige. Om den smittas så extremt snabbt, så betyder väl det att de som blir sjuka - har redan blivit smittade. Så vi väntar en vecka till. Sedan lär väl molnen skingra sig lite igen.

Verkligen inte en peak.

Detta kommer pågå läääääänge

Eftersom vi dessutom underrapporterat, så tar det par veckor innan folk börjar ramla in i sjukvården halvdöda.
Samtidigt kommer den okontrollerade spridningen att exponentiellt öka, vi kommer tappa greppet helt och hållet.

Alla andra länder kommer stänga sina gränser gentemot oss, och hela Sverige kommer klassas som rn smittorisk.

Folk kommer få panik och försöka köa utanför sjukhusen men köerna kommer va extremt långa. Folk kommer börja slåss om vårdplatser, läkemedel och vanliga råvaror.

Samtidigt kommer man leta efter små vårdcentraler uppe i norr där man fortfarande kommer ha lite kapacitet kvar, men dessa kommer överbeläggas ganska snabbt

Enda utvägen kommer va att försöka fly landet
Citera
2020-03-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Peaken? Lilla du, det har knappt inte ens börjat

Då kan väl doktorn förklara för mig vilka säkra bevis som förespråkar detta?

De stora problemen är väl den redan belastade sjukvården.
Om sjuksköterskor dessutom smittas. Vem ska klara vården då?

Vi väntar en vecka och ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in