Citat:
Ursprungligen postat av
leading
Etisk panik.
Vad tror ni, är vi mitt inne i peaken nu?
Karantänen är ju sombekant i två veckor, och de som inte blivit smittade än lär väl inte bli det heller. Jag tänker mig att räkna 2 -3 Veckor från att sjukdomen kommit till Sverige. Om den smittas så extremt snabbt, så betyder väl det att de som blir sjuka - har redan blivit smittade. Så vi väntar en vecka till. Sedan lär väl molnen skingra sig lite igen.
Verkligen inte en peak.
Detta kommer pågå läääääänge
Eftersom vi dessutom underrapporterat, så tar det par veckor innan folk börjar ramla in i sjukvården halvdöda.
Samtidigt kommer den okontrollerade spridningen att exponentiellt öka, vi kommer tappa greppet helt och hållet.
Alla andra länder kommer stänga sina gränser gentemot oss, och hela Sverige kommer klassas som rn smittorisk.
Folk kommer få panik och försöka köa utanför sjukhusen men köerna kommer va extremt långa. Folk kommer börja slåss om vårdplatser, läkemedel och vanliga råvaror.
Samtidigt kommer man leta efter små vårdcentraler uppe i norr där man fortfarande kommer ha lite kapacitet kvar, men dessa kommer överbeläggas ganska snabbt
Enda utvägen kommer va att försöka fly landet