2020-03-12, 21:05
Medlem
Verkar inte vara någon som kommenterar sett att sentinelproverna började denna vecka. Men alla verkar vara så fokuserade på att sprida dynga runt omkring sig så det är väl inte så märkligt att man inte märker

Sentinelövervakningen vecka 10 (12 mars 2020 kl. 15.40)
Från och med vecka 10 inkluderas covid-19 analys för prover som tas inom sentinelövervakningen på Folkhälsomyndigheten. För vecka 10 har 42 prover analyserats varav 1 prov var positivt för covid-19. Analys för prover som inkommer under vecka 11 pågår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ha, ha.

... och så oerhört omdömeslöst även om hon trodde att hon gjorde rätt. "Jag vill inte peta mig i ansiktet, kan någon ge mig en näsduk". ANNAN människa ger henne en näsduk som denne tar i med händerna (transferering av virus/bakterier). Ministern tar näsduken med sina egna händer och gnider in den andra människans eventuella virus/bakterier in i sin egen näsa. Hon tvättar INTE händerna efteråt utan lägger åter händerna på podiet.

Men en god illustration av hur Sverige arbetar med den här epidemin.

Jag reagerade precis som du, men var för lat för att beskriva vad jag just bevittnat xD
Tack för din insats
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Håll i dig om du missat!!

Vi stänger inte för att det blir orättvist om inte alla blir lika smittade.

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Unbelivable !!
.

Kom ihåg detta klippet när ni begraver era nära och kära!

.

Sverige i ett nötskal. Detta vänsterdravel om jämlikhet även i en så pass allvarlig situation som nu.
Dagens sjukaste klipp.

Jaja, nu åker vi gott folk! Det här blir en spännande resa.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Oj, kan man vara mer mottaglig för virus/sjukdomar om man tränar för mycket? Vad för träning och vad är för mycket?

Överdriven träning kan göra att viruset sprider sig i kroppen fortare samt överträning sänker immunförsvaret. Hård konditionsidrott främst.
Citera
2020-03-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är ju exakt det som det inte blir. Att stänga skolor gör att man förskjuter toppen av sjuka och gör att sjukvården hinner med att behandla en stor del innan nästa del kommer in. Således minskas dödsfallen markant.

Jo det är en poäng och jag resonerar ungefär likadant. Dock, efter att ha läst spaltmeter av statistik och experters synpunkter, så har jag fått uppfattningen att en majoritet inte behöver sjukhusvård om de smittas. Så belastningen behöver inte bli så stor ändå. Jag har inte svängt 180 grader i min uppfattning som som jag delade med dig men är inte lika säker längre som sagt. De närmaste veckorna får utvisa.
Och dödsfallen än så länge i Sverige är väl bara EN äldre som mkt väl kan ha haft någon latent skit som gjorde denne extra känslig.
Citera
2020-03-12, 21:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Nu blev det riktigt märkligt.
Det går inte längre att på något vis försöka förstå vad Tegnell håller på med.

Nu släpper jag honom, han är så dum att han blir direkt elak.

Jag har inget positivt att säga om honom. Men det han faktiskt säger är att de VÄLJER att inte försöka begränsa smittospridningen.

De säger inte att det är för sent. De säger att de väljer att inte göra det. De vill inte ens göra det för att jämna ut antalet vårdbehövande och på så vis minska dödligheten.

Som sagt, de tänker låta befolkningen avlida i rännstenen utan att ha blivit testade för Coronaviruset och vill således få en statistik med låg dödlighet.
Citera
2020-03-12, 21:07
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Toapapper har man hört hamstras i USA, Italien, Norge, Danmark och Sverige. Varför bunkrar man det? Att pappersproduktionen skulle upphöra är nog bland det sista som sker.

Antagligen för att folk räknar med att det kan bli brist, att de kanske inte vill gå ut och köpa saker om smittan blir värre el.likn.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Den 8 februari:

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx

Hur kan denne man fortfarande ha sitt jobb kvar?

Bra spanat, och detta var 1 månad sedan.

Nu har vi facit och han får fortsatt rum att agera.

Ja hur får han ha kvar sitt jobb?

Jag spekulerar:

Hur får Eliasson ha kvar sitt jobb när allt han tar i blir skit?
De som anställt Eliasson vet troligen att han är en nolla precis som Tegnell.
De är satta där för att se till att allting blir till skit.
Citera
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spelar antalet vårdplatser någon avgörande roll om de i normalfallet är upptagna?
Nu är ju svensk vård bottenkörd per standard, men man kan väl se det som ett -2 isåfall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tror jag inte faktiskt. Jag bor i Norge och är sjuk som ett djur just nu, men då jag ringde läkare sa dom bara typ, ring igen om det blir värre.

Ja, med all rätt.
Kan du ringa till en läkare och fråga om du kan bli testad är du frisk nog att handskas med det på egen hand.
Belasta sjukvården i detta läge, såväl i Sverige som Norge, ska man göra om man är allvarligt sjuk. Ring en ambulans om det blir skit.
Citera
2020-03-12, 21:08
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jo det är en poäng och jag resonerar ungefär likadant. Dock, efter att ha läst spaltmeter av statistik och experters synpunkter, så har jag fått uppfattningen att en majoritet inte behöver sjukhusvård om de smittas. Så belastningen behöver inte bli så stor ändå. Jag har inte svängt 180 grader i min uppfattning som som jag delade med dig men är inte lika säker längre som sagt. De närmaste veckorna får utvisa.

Alla vet att inte majoriteten behöver sjukhusvård, men vi vet också att tillräckligt många behöver det för att okontrollerad spridning ställer till kaos för sjukvården. Det är liksom ställt utom allt tvivel.
Citera
2020-03-12, 21:08
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Att det finns ett förakt mot vetenskap i denna tråd är numera välkänt. Du är varken den första eller sista att cemetera detta.
Hoppla! Klev jag en allvetare på tårna? Ponera att du lyfte blicken, kan du se horisonten där ute? Ser och hör du allvaret som förmedlas? Är du egentligen brydd? Jag jobbar med frågan och vill ha en bra lösning. Proaktivt och konkret, precis som jag vet att vi egentligen kan här i landet. Resurserna finns, kunskap likaså. Det handlar mest om att sluta vara stolt på bekostnad av ytterligare spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in