2020-03-12, 20:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hur många fall tror ni vi har i Stockholm. Den officiella siffran ligger på ca 265. Hur stor är risken att smittas av den här skiten i Stockholms kollektivtrafik?

Någonstans mellan 1500 och 2000 skulle jag säga idag. Jag baserar det på tidsperioden när jag började höra talas om folk med symtom som blev nekade prov och mängden med officiella siffror. Jag tror att jag inte är i överkant så jag är mer öppen på att det är mer än 2000 än under 1500.
Citera
2020-03-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tafattheten beror på att -då slipper de själva bära huvudansvaret och kan skylla på andra.

Njae.
Det är ju enkelt att säga så. Det hade jag med kunnat göra.
Men de sitter inte i möten med stora beslutsfattare osv, och säger ”vi lämpar över det på någon annan”. Hur mycket man än tror det så fungerar det trots allt inte så.
Någonstans har man ändå tyckt det var bra, att lämpa över det på enskilda rektorer (som är som vilken civil som helst), eller på enskilda kommuner.
DET förvånar mig, och gör mig arg.
Som sagt, jag säger inte att man ska stänga nödvändigtvis, men ett klart och tydligt besked från högsta hönsen i Sverige kan man ändå begära.
Citera
2020-03-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Nej där har du fel. I Iran dog en 23 åring tjej som hade inget underliggande sjukdomar enligt läkarna för hon dog. Hon var helt frisk innan viruset tog slut på hennes liv.

Ok det är riktigt läskigt. Bara hoppas man inte har den oturen..
Citera
2020-03-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag fattar heller ingenting.

Det verkar som om det inte finns någon större organisation ikring detta (fast det gör det, fast tydligen inte).

När tex Tegnell får köra över all vett och sans.

Hur hade det varit och Björn Olsen eller liknande varit vid rodret?
Det är märkligt att en liten klick personer verkar ha allt veto i sin hand.

Vi har tydligen ingen som kan ställa kritiska frågor öppet om detta nog tydligt och på rätt plats nog mycket för att det skall få effekt i någon annan annan riktning många vill se.

Just grejen att andra länder vidtagit kraftigare åtgärder tidigare menar ju Tegnell kan vara skadliga och att det behövs fingertoppskänsla.

Jag fattar att det finns saker här att faktiskt ta fasta på, samtidigt tycker jag att handlingsförlamningen och byråkratin kring detta tyvärr tyder på att Tegnell och ansvariga chefer verkar vara totalt borta i hela jävla huvudet.

Det verkar som om att man vill ha en krissituation först och SEN ska man lösa den.
Istället för att med alla medel förebygga just en potentiell krissituation.

WHO har ju tydligt sagt sin sak nu.

Ändå står det och stampar på samma plats i Sverige.

-Lite till....nu blev det värre.

-Lite mera då....ooo nu blev det värre!

-Ooooo lite till, nu är det kris på G!

-Lite till då.... oj nu är det allvar!

etc etc etc.

Det ageras ju inte direkt preventivt eller proaktivt, vi är alltid sist på bollen.
Det kommer ett eftermäle, och vi vet exakt vilka som sagt, gjort och inte gjort vad.
Jag vill att dom ska få förklara sig inför domstol och få en rättvis rättegång.
Citera
Medlem
Vi behöver inte stänga skolorna:

https://www.nytimes.com/2020/03/10/opinion/coronavirus-school-closing.html
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det man bör vara orolig för är att man kan smitta andra, inklusive anhöriga som ligger i riskzonen. Jag vågar snart inte träffa min farmor som är 78 och har diabetes.
Varför inte? Vid den åldern ska hon ändå dö snart och du skulle göra samhället en tjänst genom att det slapp betala ut vidare pension till kärringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Ok, vad lite mer specifikt kom du fram till?

Att det bara fungerat om alla fungerade som mig, men jag har lärt mig att en stor andel Svenskar inte förstått situationen. De befinner sig i något förnekelsestadium och tror fortfarande deras planerade USA resa är om några månader, att samhället ska ta hand om dom i fall de inte köpt på sig mat och förnödenheter.
Citera
Medlem
Megatrons avatar
Det är ju ett faktum att paniken ger större konsekvenser än själva viruset. Alla åtgärder som görs, görs för att lugna folk. Jag tycker det är helt otroligt att man låter hela världsekonomin krascha bara för att man ska låta folks rädsla styra. Det enda man behöver göra är att sätta riskgruppen i karantän och låta viruset blåsa över. Ju fler friska som blir smittade och immuna desto mer försvagat kommer viruset att bli. Som vi jobbar nu så kommer viruset bara vandra runt och mutera.

En annan sak som jag inte förstår är varför våra sjukhus är fulla då vi bara har två allvarliga fall (dog den ena?)? Åker folk på fullt allvar in till akuten för att de har COVID-19? Det är ju som att ha influensan för friska människor. Inte konstigt att smittan sprids.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur i helvete kan regeringen vara så svag?

Varför inte stänga skolor? "Jo för att då måste mamma och pappa som arbetar inom vården ta VAB och vara hemma med sina små telningar serrö".

Samtidigt i Norge: Skolor stänger, men man ser samtidigt till att de barn och elever som har föräldrar med samhällsviktiga yrken (sjukvård och andra viktiga funktioner) sätts i klasser som fortfarande körs vidare.

Men det går ju inte i mellanmjölkens land. Någon kanske blir kränkt om man delar upp elevena så... snyft.

Om han har fel med sitt beslut nu. Kommer han bokstavligen hänga i en lyktstolpe med regeringen bredvid sig om ett år över den ilska och sorg folket kommer känna över sina nära och kära som har gått bort. Plötsligt blev allt på riktigt.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Håll i dig om du missat!!

Vi stänger inte för att det blir orättvist om inte alla blir lika smittade.

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Unbelivable !!
.

Kom ihåg detta klippet när ni begraver era nära och kära!

.

Nu blev det riktigt märkligt.
Det går inte längre att på något vis försöka förstå vad Tegnell håller på med.

Nu släpper jag honom, han är så dum att han blir direkt elak.
Citera
Avslutad
Eh, skulle inte tro att något parti skulle vilja ta över makten i detta läget. Steffe och S har i princip målat in sig i ett hörn genom sin makthunger. Ser framför mig L och C som hyenor som inte vet om de ska äta av den döende S gnuen eller om de ska dra sig undan och likt de andra partierna som kretsar likt gamar låta naturen ha sin gång. Löfve’n har gjort sig ovän med i princip alla utom L och C som nu nog gärna vill dra sig undan. Svetsarns makthunger kommer att göra honom till syndabock för Coronaspridningen i Sverige. Sensmoral(Om du inte är Trump eller Putin försök inte vara det!
Citera
2020-03-12, 20:55
Bannlyst
Enligt Folkhälsomyndighetens bedömning finns, ur ett smittskyddsperspektiv, i dagsläget ingen anledning att friska elever som återkommer från en resa ska stanna hemma från skolan. Samma sak gäller för personal, oavsett i vilka områden de har rest”

Idiot land
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in