2020-03-12, 20:49
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hur många fall tror ni vi har i Stockholm. Den officiella siffran ligger på ca 265. Hur stor är risken att smittas av den här skiten i Stockholms kollektivtrafik?
Hur långt är ett snöre...
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Detta snack om att stänga skolor hit och dit för att skydda barnen. Det är ju i första hand inte för barnens skull man i så fall stänger skolorna utan snarare för att barnen inte ska fungera som små smittspridare. I stort allt pekar på att barn drabbas av mycket lindriga symtom av Covid-19 så sluta tramsa om ”att om något händer mitt barn pga av att skolan inte stängt så då jävlar”. Det är en åtgärd för att skydda gamla mormor från smitta.

Tegnell m fl har också lyft en viktig fråga: de barn vars föräldrar jobbar i vården hur ska vi göra med dom? Ska jag, som jobbar inom intensivvård, vara hemma och passa mina fullt friska barn istället för att vara på jobbet och ta hand om kritiskt sjuka patienter. Och då menar jag inte enbart patienter med Covid-19 (just nu utgör en försvinnande liten minoritet på våra sjukhus) utan ALLA ANDRA PATIENTER som utgör bulken av alla sjukhusvårdade i Sverige just nu.

Tänker efter.

Du måste väl ändå förstå att skolor är den absolut största smittspridningen i hela samhället? När det exploderade i Wuhan var skolorna stängda, hur tror du det hade sett ut om de rullade på som vanligt??
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Självklart går det att lösa med barnpassning om det behövs men det intressanta är att det verkar som att FHMs råd inte styr utvecklingen längre, tack å lov.

Nej, man har fått den känslan de senaste dagarna, att det sätts press från regeringen på FHM om vissa saker faktiskt.
Helt otroligt f ö att de behövde sitta och utforma ett förslag till "möte/evenemangsförbudet". Hur i helsike kan inte sådana finnas färdiga för scenarier som sjukdom, krig och naturkatastrof? Makalöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du måste länka sånt här, så tröttsamt med folk som abra häver ur sig.

Sorry här kommer länken : https://fof.se/artikel/superdatorer-satts-mot-coronavirus
Citera
Medlem
Den enda intressanta statistiken i efterhand att titta på (om möjligt) är mellanskillnaden på totalt antal döda i Sverige 2019 och den för 2020.
HELA mellanskillnaden är corona. Det mörkas SOM FAN nu. Stora vänsterliberala mediabolagen springer den smutsiga maktens ärenden.

Socialdemokraterna = terrororganisation
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Detta snack om att stänga skolor hit och dit för att skydda barnen. Det är ju i första hand inte för barnens skull man i så fall stänger skolorna utan snarare för att barnen inte ska fungera som små smittspridare. I stort allt pekar på att barn drabbas av mycket lindriga symtom av Covid-19 så sluta tramsa om ”att om något händer mitt barn pga av att skolan inte stängt så då jävlar”. Det är en åtgärd för att skydda gamla mormor från smitta.

Tegnell m fl har också lyft en viktig fråga: de barn vars föräldrar jobbar i vården hur ska vi göra med dom? Ska jag, som jobbar inom intensivvård, vara hemma och passa mina fullt friska barn istället för att vara på jobbet och ta hand om kritiskt sjuka patienter. Och då menar jag inte enbart patienter med Covid-19 (just nu utgör en försvinnande liten minoritet på våra sjukhus) utan ALLA ANDRA PATIENTER som utgör bulken av alla sjukhusvårdade i Sverige just nu.

Tänker efter.

Vem ska passa barnen när iva-föräldrarna är sjuka i Covid? Jobbar själv inom vården och hör dig. Men logiken haltar. Saken är att FHM har gett vården oansvariga och hemmasnickrade besked. Som att Covid inte smittar under inkubationstiden.
Citera
Avslutad
Citat:
Hur många fall tror ni vi har i Stockholm. Den officiella siffran ligger på ca 265. Hur stor är risken att smittas av den här skiten i Stockholms kollektivtrafik?

Jävligt hög
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag skulle tro att det var så kineserna resonerade. De tog snabba och kloka beslut om isolering och nedstängning. Kostar en del så klart men i längden har de nog tjänat på det.

Exakt.
Sverige har ej stake att ta en liten förlust så i slutändan kommer vi ta den största förlusten av dem alla.
Citera
2020-03-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
De dör inte. De faktiska dödsfallen är extremt få i förhållande till hur många som blir smittade. Det dör fler av årliga influensavirus, men det har folk vant sig vid så det är det ingen som pratar om.

Okej och du vet det hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Fetma, hjärtsvikt, astma, svagt immunförsvar, usel kondis, kan också drabbats under annan sjukdom e.t.c.

Källa

Härligt ändå. Det är väl en halv miljon som har astma i Sverige
KOL säkert också några hundra tusen.
Citera
Medlem
Citat:

10 ggr detta är förmodligen sannolikt.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur i helvete kan regeringen vara så svag?

Varför inte stänga skolor? "Jo för att då måste mamma och pappa som arbetar inom vården ta VAB och vara hemma med sina små telningar serrö".

Samtidigt i Norge: Skolor stänger, men man ser samtidigt till att de barn och elever som har föräldrar med samhällsviktiga yrken (sjukvård och andra viktiga funktioner) sätts i klasser som fortfarande körs vidare.

Men det går ju inte i mellanmjölkens land. Någon kanske blir kränkt om man delar upp elevena så... snyft.

Håll i dig om du missat!!

Vi stänger inte för att det blir orättvist om inte alla blir lika smittade.

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Unbelivable !!
.

Kom ihåg detta klippet när ni begraver era nära och kära!

.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heresjohnny1921
Tvekar på det asså. Då kommer säkert att säga nånting i stil med att skolorna kan få stänga om de vill, men de kommer aldrig att stänga fullständigt som i Norge och Danmark. Det är ju till och med fortfarande skolplikt för de barn som har varit i riskområden.

Sverige är fan ett helt jävla efterblivet land. Vi skulle säkert göra likadant om vi blev attackerade av en främmande makt. Barnen ska gå i skolan och föräldrarna ska gå till jobbet som vanligt. Bara för att det är krig i landet kan inte samhället avstanna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in