2020-03-12, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gravallvarlig
Stänger skolorna kommer väldigt många inom vården behöva stanna hemma, de behövs på jobbet.

Tror ni också att barn och ungdomar kommer sitta hemma själv fastän de känner sig helt friska? Nej, de kommer vara hemma hos sina kompisar och sitta mycket tätare än vad de gör i skolan. Eller så åker de hem till sin mormor och morfar. De flesta ungdomar är inte den gemene flashbackarn som sitter hemma själv hela dagarna.

Det är allmänt känt att skolor är ett av de ställen med absolut störst förekomst av smittspridning. Du förstår väl att man genom att inte stänga skolorna garanterar en snabbare spridningstakt och därmed ännu mer människor som blir sjuka samtidigt.
Det här kommer bidra till att snabbt överbelasta vården fullständigt och är ett mycket större problem än att barn till vårdpersonal skulle få stanna hemma.

Det är väl inte värre än att man får lösa barnvakt på något sätt om nu inte barnen skulle kunna vara ensamma ibland.

Eller så gör man som andra länder redan gjort och har fortfarande skola/fritids öppet för barn vars föräldrar jobbar inom vården.
Citera
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Tegnell m fl har också lyft en viktig fråga: de barn vars föräldrar jobbar i vården hur ska vi göra med dom? Ska jag, som jobbar inom intensivvård, vara hemma och passa mina fullt friska barn istället för att vara på jobbet och ta hand om kritiskt sjuka patienter. Och då menar jag inte enbart patienter med Covid-19 (just nu utgör en försvinnande liten minoritet på våra sjukhus) utan ALLA ANDRA PATIENTER som utgör bulken av alla sjukhusvårdade i Sverige just nu.

Tänker efter.
Ifall det är som du säger då, att de små barnen är små smittspridare och detta virus kan smitta under inkubationstiden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Man får hoppas att de snart inser sitt misstag och stänger skolorna. Till helgen är det troligen total panik och skolan måste stänga.
Tvekar på det asså. Då kommer säkert att säga nånting i stil med att skolorna kan få stänga om de vill, men de kommer aldrig att stänga fullständigt som i Norge och Danmark. Det är ju till och med fortfarande skolplikt för de barn som har varit i riskområden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Maggan påstod ju att ladorna var fulla..
av luft månne

Att kunna låna upp pengar tycks vara den nya definitionen på fulla lador och finansiella muskler.
Citera
Medlem
Skvistens avatar
[quote=Rydberg1|70673404]Svetsaren tycker som jag, gör inget, bästa sättet att sanera efter 7-klövern. Detta kan bli årtiondets bästa skatteåterbäring, 👍[/QUOTE

Tyvärr inte då allt kommer drabba de äldre som byggt upp detta land.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
En tanke.. Om man skulle stänga allt så mycket som möjligt i ca 14 dagar så skulle det ju givetvis kosta en massa pengar.
Men på längre sikt kanske det skulle vara en vinst.
Förhoppningsvis skulle vi få bort viruset rejält..
Eller är detta bara önsketänkande??

Så tänker WHO och resten av världen också. Men inte Sveriges regering och FHM.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Någon superdator som har hittat ca 80 läkemedel som kan ha effekt på viruset, håller tummarna att det löser sig snart.

Du måste länka sånt här, så tröttsamt med folk som abra häver ur sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
En tanke.. Om man skulle stänga allt så mycket som möjligt i ca 14 dagar så skulle det ju givetvis kosta en massa pengar.
Men på längre sikt kanske det skulle vara en vinst.
Förhoppningsvis skulle vi få bort viruset rejält..
Eller är detta bara önsketänkande??

Nej jag har tänkt i de banorna också,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Förstår det, men man hoppades på att andra länder lärde sig något av våra kriser. Gemene man här i Sverige skriver fortfarande på FB om hur alla "överdriver". Äsch det är väl inget. Man tar så jävla mycket för givet.

Jag är inte heller svensk så jag förstår precis vad du menar. Alla ledarfigurer i coronakrisen verkar vara ursvenska, det kan nog bidra. Jag är rätt övertygad om att utfallet blivit annorlunda om vi hade haft en icke-svensk statsepidemiolog.
Citera
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Är det regeringen som bestämt att skolorna ska fortsätta som vanligt och försätta oss alla i fara?

Glöm då inte vilka det var som tog detta folkmordsbeslutet!

Avsätt regeringen!
Citera
Medlem
De allra flesta barn från 10 år och uppåt klarar sig själva några timmar om dagen.
Är det så många föräldrar till barn mellan 6 och 9 år som jobbar i vården?

Om både barn och föräldrar är hemma så lär de varken bli smittade eller sprida något. Om barnen är i skolan så kan de bli smittade och komma hem och smitta sina vårdarbetande föräldrar.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inte då, jag skulle inte rekommenderat stängda skolor förrän förra helgen. Dessförinnan hade jag sett det som självklart att alla som rest i Europa, USA och Asien skulle sitta i självkarantän i 14 dagar oavsett symptom, samt stark avrådan från resor till flera ställen. Då ahde vi kasnke inte behövt diskutera stängning nu ens.
Exakt, det är samma idioti som skapar oro och besvär, som de förmedlat sen dag ett. Makalöst hur de inte kan se detta. Sanslös tafatthet. Jag får lite en känsla av att FHM och regeringen inte riktigt är helt överens bakom kulisserna också. Ännu värre på sätt och vis. Om det nu inte bara är en "uppmjukning" inför imorgon när det faktiskt stängs fr o m måndag. Det jag hoppas på. För att huvudargumentet skulle vara "att föräldrar inom vården och andra viktiga områden då måste vara hemma" kan bara inte vara sant. Det får det inte vara, för då är vi körda, om de inte kan se möjliga lösningar på sådant.

Självklart går det att lösa med barnpassning om det behövs men det intressanta är att det verkar som att FHMs råd inte styr utvecklingen längre, tack å lov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in