2020-03-12, 19:32
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Svenskar är experter på empati när det passar.

2.5 miljoner barn under 5 år svälter ihjäl varje år.

Hur många bryr sig?

Det sänker inga börser i alla fall.

Vi gråter bara när våra fonder faller.

Svält smittar inte och man ligger sig själv närmast.
Nu riskerar alla att drabbas och därför är alla oroliga som annars skiter i svältande barn.

Så fungerar verkligheten.

Jag har inga fonder.

Ta hand om dig och dina nära.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peggypug
Framkallade du någon typ av reaktion hos resterande kunder?

Det var säkert några som skakade på huvudet och muttrade, men jag bryr mig inte.

Det blir snabbt en vana, jag använde N95 masker varje dag när jag bodde i Bangkok, men då var det för att skydda mig från luftföroreningarna.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Du är bra korkad om du inte förstår att Italien hade fri smittspridning från minst januari.
NU dör 100-200 om dagen. De visste inte och kunde inte hindra smittan.

Vi vet men gör fan inte ett skit.
Vi har inte 300 döda om några dagar. Men utan åtgärder har vi många fler dödsfall om några månader.

Det genomförs massor av åtgärder i Sverige. Men stänger vi skolor och arbetsplatser så går sjukvård och ekonomin åt helvete.

Inse att corona redan är här, stoppa går inte
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Det dör 1000 personer per år bara i Sverige av vanlig säsongsinfluensa. Kan vara värt att komma ihåg.
Det dog knappt 200 personer igår bara i Italien... och det har egentligen bara börjat. Kan vara värt att komma ihåg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Det må vara en allvarlig situation, men det blir inte bättre av alla hypokondriska, panikslagna kärringar som du som bajsar ner sig här.

Ärligt talat är jag inte panikslagen än, men kom ihåg vad du just skrev så kan vi referera till det om en månad.

Att sitta och förneka hjälper inte någon, du kan hjälpa Dan Eliasson trycks upp virus armband nu i stället.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hoppas det, djur lever många tillsammans och blir svårt å sätta karaktär.

Att det sprider sig från ett djur till annat är nog större risk, så det får framtiden utvisa.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
Tyckte statsepidemiologen var väldigt tydlig med att han tyckte det var en dålig idé. Alla väntar väl på den typen av åtgärder, men jag är skeptisk till att den görs. Tycker hela maskineriet runt det här är ganska tydliga i att de inte är ute efter att få stopp på spridningen, snarare att hålla den i schakt så sjukvården hinner med. Antingen har de gett upp eller så tycker de att det inte är någon fara på taket. Vilket det än är, så känns det sisådär. Gissar att det blir ännu en uppmaning att tänka på varann och att vi bör tvätta händerna.

Jag tycker det känns som de vill hålla oss medborgare i schack.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Berättar de något mer om dödsfallet? Här har de musslat till sig och mörkar allt de kan.

Äldre man, Oslo. Kommer mer nu.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad exakt dör man av med covid-19? Kvävs man för lungorna slutar fungera som de ska?

Både ja och nej på andra frågan. Jag skulle tro att det är så här:

1) Antingen dör man av själva lunginflammationen. Lungorna är så fyllda av slem att de kan inte kan fungera som de ska och tillgodogöra sig inte tillräckligt med syre. Eftersom lunginflammationen är orsakad av ett virus, så går det inte att ge penicillin. Så infektionen är svår att stoppa.

2) Eller så har man t ex ett hjärtfel sedan tidigare och hjärtat orkar helt enkelt inte med infektionen och kampen för att få luft.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Coronaviruset är nu vanligare i Sverige än i Kina med 67,6 fall per miljon invånare, Norge 3:e Coronatätaste landet i världen efter Italien och Sydkorea, kolla denna länk https://www.worldometers.info/coronavirus/ och sortera på Tot Cases / 1M pop.

Förutsatt att Kina rapporterar antalet fall vidare. Det finns ingen anledning att tro att Kina hittar alla fall ens om dom letar efter dom. Det tredje är att smittsprindning kan följas av flera vågor med sjukdom, det är förväntat. Det fjärde är om Kina lyckats hejda epidemin tillräckligt mycket för att kanske lyckas stoppa den. Det femte är om Kina är tillräckligt uthållig för att vidta samma åtgärder som tidigare i hela landet senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Detta lutar åt att kunna bli en repris av Italien.

Låt mig killgissa rakt ut att vi inom en vecka har fått in de första smittade på något äldreboende.
Samt att man har hittat de första insjuknade som arbetar i hemtjänsten...

Finns redan

En anställd på ett äldreboende i Jönköpings kommun är smittad av coronaviruset. Den anställde har varit i kontakt med både medarbetare och vårdtagare, det bekräftade kommunen vid en pressträff på torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/jonkopings-kommun-haller-presskonferens-med-anledning-av-corona
Citera
2020-03-12, 19:33
Medlem
Christopher.s avatar
Tycker det är konstigt att man inte utlöst hela stockholm till en karantänzon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in