2020-03-12, 15:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Vågar man beställa prylar på nätet?
Säg att jag beställer en ny dator. Det är en massa personer som tafsar på den både i affären och sedan genom posten etc.
Kan prylarna ta med sig viruset till mig? Jag bor på ett ställe där det just nu är ganska glest med smittade så vill inte gärna ta med mig smittan från andra delar av landet.

Du kan alltid torka av prylarna med alkogel. Det här är nästan vansinnigt nojjigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Den svenska regeringen har ännu inte sagt hur det blir i Sverige, men utbildningsminister Anna Ekström träffar företrädare från skolvärlden i dag för att diskutera frågan.

Folkhälsomyndigheten hade under eftermiddagen inga nya besked att ge om skolor. Enligt myndigheten finns det ingen aktiv diskussion om det.

–*Vår bedömning i det här läget är att vi inte har den nivån av smittspridning så att man ens kan tro att den typen av stängningar skulle ha effekter, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Han fortsätter:

–*Det skulle få väldigt mycket negativa effekter, framför allt att stänga skolor och förskolor. Väldigt många föräldrar skulle försvinna från inte minst hälso- och sjukvården, som är jätteviktiga att vi kan hålla igång. Den balansen tippar i dag definitivt inte över till att stänga skolor, snarare tvärtom. Så vi avvaktar utvecklingen.

"Vi är inte där ännu”

Han tillägger dock att det kan bli aktuellt att gå åt det hållet ”om det behövs”.

Läget behöver bli mycket värre för att ni ska vilja stänga skolor?

– Ja, eller åtminstone ett annat läge. För den kunskap som finns på området säger att om man ska stänga skolor ska man göra det vid rätt tillfälle, det ska vara en liten bit in i epidemin, inte för långt och inte för kort.*

Kan han inte säga rakt ut bara hur många ungar han tycker kan bli smittade innan det blir aktuellt?
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
oh
Jopp!
Bara att läsa bland mina regelbundna utbrott i tråden (d.v.s. inlägghistorik)=studier bekräftar min hypotes.
+
Finns ett fåtal icke-PK (m.a.o. "normalbegåvade) som även yttrat sig i frågan.
&
PK-ister är fundamentalistiska fascister vars IQ brukar jämföras med amöbor..
=
Ta det lugnt, ta en cigg..
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Hur många sticker till sommarstugan nu till helgen och stannar där?

Jag kommer köra ut frugan och dottern till Skärgårn. De har mat och förnödenheter för en månad.
Stannar i lght själv för att förhindra inbrott.
Citera
2020-03-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Då faller hela idén och det bevisar att det är ett spel för galleriet?

Självklart inte. Att begränsa smittan är vad vi behöver göra. Att stänga förskolor och skolor är att BEGRÄNSA. Att ha de öppna är att låta viruset få fri spridning.
Citera
Medlem
2 nya fall i Värmland idag - Kristinehamn stad
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Fast frågan är om ambulanser och andra utryckningsfordon är välkomna i förorterna nu.
De blir nog rånade på masker och skyddklädsel om de beger sig dit.
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu precis talar man i USA:s representanthus att en av de viktiga åtgärder man nu tar är testning.

Men inte i Sverige då.

Antagligen har man ont om testkit men vågar inte tala om det för allmänheten.
För USA är det viktigt med testning eftersom de knappt testade någon i början pga tekniskt och byråkratiskt strul. För oss vore mer testning önskvärd, men resurserna är små.
Citera
Medlem
m4tt145s avatar
Någon som har koll på dödsprocenten av alla smittade?
Citera
Medlem
Sverige har just nu 639 fall.
Italien är 6 gånger större än Sverige.
Sverige är idag i det stadiet där Italien var när de hade 3834.
Det var förra torsdagen.
Så Sverige ligger efter Italien en vecka.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tyvärr så ”sitter jag still i båten”. Det börjar kännas som ett misstag...

Du kankse borde kolla upp namnet på båten.

Sverige är det nya Estonia
Citera
2020-03-12, 15:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Glöm inte bort att det är mycket politik i allt detta. När Trump stoppar flyg från EU ( men inte UK) så är det en känga till EU. Ett maktspel och en klapp på huvet till UK som varit vettiga nog att lämna denna union som Trump avskyr.

De nordiska länderna är som syskon och tävlar om allt. Norge gör som Danmark för att ge storasyster Svea en känga.

Att stänga skolor är helt verkningslöst i detta läge och leder till enorma samhällspåfrestningar. Vem ska ta hand om den ensamstående undersköterskans barn? Mormor och morfar? Nej va?
Sverige gör helt rätt. Vi är eftertänksamma och sitter ner i båten. Tro mig .... det är bra.
Hur vet du att det är helt verkningslöst att stänga skolor? Det låter rimligt att man försöker kväsa och fördröja utbrottet så mycket det går för att undvika den ödesdigra puckeln där smittan exploderar och överbelastar vården så pass att alla intesivvårdsplatser tar slut. Enkel logik och sunt förnuft.

Istället har vi vår ”gör ingenting” myndighet som verkar hoppas på det bästa och är orolig över jämlikheten. Hittills blir det tvärtom som herr Tegnell säger och Sverige kommer återigen bli Skandinaviens sorgebarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in