2020-03-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Vad tyder på det? Siffrorna från Kina tycker jag är ganska tydliga, unga verkar klara sig fint i 99.8% av fallen. Eller menar du att sjukdomen är så pass långdragen att de efter tillfrisknande kommer åka på ett nytt skov av sjukdomen där de hamnar i respirator?

Kina är inte tillförlitliga för fem öre. De är kommunister utan tryck- och yttrandefrihet!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Är väl rätt uppenbart att allmänheten ger blanka fan i de sjuka, fattiga och äldre? Hamstra mat är nog det minsta bekymret av hur folk beter sig nu.

Vad är det verkliga bekymret med hur folk beter sig då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Vad tyder på det? Siffrorna från Kina tycker jag är ganska tydliga, unga verkar klara sig fint i 99.8% av fallen. Eller menar du att sjukdomen är så pass långdragen att de efter tillfrisknande kommer åka på ett nytt skov av sjukdomen där de hamnar i respirator?

Kinas siffror är opålitliga till att börja med.

Titta på siffror från Italien säger jag ju upprepade gånger, de har ett samhälle som liknar vårt de har en läkarvård som liknar vår.

Fattar inte det ska vara så svårt att fatta som tur är har WHO och ECDC sannolikt gjort det nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
OTHER PLACES Cases Deaths Serious Critical
Recovered
Mainland China 80,793 3,169 4,257 - 62,793 Source
Italy 15,113 1016 1,153 - 1,258 Source
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

213st "friskförklarade" idag mot 41 st igår. Ytterligare en bra tendens.
Citera
Medlem
En tanke i allt det mörka: Kanske vi klarar oss bättre tack vare att våra äldre oftast bor för sig själva(inte alla generationer tsm som ofta är fallet i Italien)- och om de bara isolerar sig kanske kan få ner antalet allvarligt sjuka.
En annan sak som slog mig var att vi har ju redan en av Europas längsta vårdköer och att de kommer att överbelastas till den grad att folk kommer avlida i korridorer osv i och med en sånhär katastrof- DOCK kanske fler med smärre åkommor välja att stanna hemma nu och att det kanske kan väga upp åtminstone lite...
Förutom det ser jag bara nattsvarta scenarion som tex när folk(blattar) börjar slåss över vem som ska ha sista respiratorn exempelvis...och så arroganta, myndighetskåta och fredskadade som vi svennar är ser jag inget annat(och tycker inte vi förtjänar annat heller) än att det kommer bli minst lika illa som i Italien.
Citera
2020-03-12, 19:17
Medlem
NirvanAs avatar
Vad exakt dör man av med covid-19? Kvävs man för lungorna slutar fungera som de ska?
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det var en väldigt hemsk sak att skriva.
De som jag som anser att detta är ett domedagsvirus vill ju naturligtvis ha fel. Men enda sättet att skydda sig är att vara informerad. Att måla regnbågar och tänka positivt och stoppa huvudet i sanden, ger inte den informationen man behöver för att skydda sig själv och de sina.
Men information verkar vara för mycket för virusförnekarna här.

Om du tolkar det som att folk piskar upp stämningen, är det din egna tolkning som du får stå för själv. Om du reagerar så på inläggen, är det din egen stämning som piskas upp. Inte den som skrev inlägget.

Jag har verkligen svårt att se hur detta skulle kunna vara ett domedagsvirus med de siffror och den information vi har tillgång till. Många i tråden verkar vara av annan uppfattning.
Citera
Medlem
Dörrarna till akuten på Sahlgrenska i göteborg är nu STÄNGDA, eventuella undersökningar kommer ske utomhus. Detta kommer sluta illa!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
På hälsocentralen där min bättre hälft arbetar skulle i stort sätt hela läkarkåren försvinna om förskolorna stängde i Sverige. Många kvinnor arbetar i sjukvården och som bekant är kvinnorna oftast hemma med barnen om så krävs.

Fast vid sådana här extraordinära tillfällen får ju såklart mannen stanna hemma om han inte också jobbar inom vården. Allt annat vore hjärndött.
Citera
2020-03-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
Varför får den där galningen Wold uttala sig om allt? Från amning till samhällsskydd. Lite som att göra radiopratarna på p3 till smittskyddsexperter.

Ja, vad ska vi göra? Skicka henne till Kina så hon cencureras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men använd då inte dessa uppgifter, som saknar vederhäftigt underlag, som någon sorts måttstock på hur det ser ut. Det har dött en multisjuk 80-plussare i Sverige, men på folk i denna tråd låter det som att 10000 unga dött och att smittad är lika med död.

Nej men många folk i denna tråd fattar vart det barkar åt vilket uppenbarligen inte du gör.
Är du så förbannat blåst att du inte förstår dödligheten när du tittar på statistik och ser vad Italien rapporterar dagligen???
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Gällande att stänga skolorna, så ser professor Agnes Wold ser nackdelar med en sån åtgärd. I en artikel från aftonbladet säger hon citat: ” I vissa epidemier är skolor och förskolor de som driver smittspridningen, men det är inte säkert att det nödvändigtvis gäller corona, enligt Agnes Wold. ”

//Skalman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in