2020-03-12, 18:42
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Märkligt dåligt:
Maken min arbetar på en avdelning knuten till ortopeden där man bedriver elektiv vård och där har man inte inventerat i sköterskornas kompetens om det skulle bli tvunget att omplacera. Någon kanske är erfaren på hjärt- kärl, någon annan på transplantation etc.
Nej, alla ska i så fall arbeta inom geriatrik...

Men så kan man ju inte planera?

Dessutom kallar man fortfarande äldre patienter som är födda på trettiotalet till undersökning. Varför? Det är inga undersökningar som inte kan vänta....

Alltså, det finns personalresurser på icke livsavgörande mottagningar som man kan ha stand-by om läget förändras till det värre, men då måste man ju ta reda på deras tidigare erfarenheter.

Flera där tycker att det är onödigt med att ha kallelser till äldre just nu. Och det har de kommunicerat också ska sägas.

Så vad jag vill säga med detta är att man inom sjukhuskedningen inte ser tillräckligt långt framåt och inte förmår skapa en beredskap ens.

Föga förvånande. Jag har haft direkt kontakt via mitt förra yrke med sjukhusledning, någon mer (möjligen kommuner) omständig, velig, oklar, obeslutsamhet har jag aldrig träffat på.

Och när väl något väl gått igenom, ja då har det gått tid eller förändringar som gör beslutet oftast saknar betydelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man går in på affären idag och hamstrar så är man en egoistisk hamster som förstör våra normala flöden av livsmedel

Fel! Egoistisk idiot är man om man besökte mellofestivalen i lördags, gick till jobbet efter sportlovsvecka i norra Italien (som ett praktarsle på mitt jobb) eller besök i hemlandet Iran osv.
Citera
Avslutad
Dödlighet 4%.

Citat:
De bekräftade smittfallen för coronapandemin närmar sig 130 000 över hela världen.

Nära 5 000 personer har dött
.
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-sverige-kan-drabbas-som-norra-italien/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det är ett europeiskt land vars samhälle och system liknar vårat mycket mer än t.ex. Asiatiska länder. Sverige har dessutom än mindre vårdplatser per capita och är knappast bättre rustade överlag än Norra Italien, därför ser jag det absolut inte som långsökt att förvänta sig samma katastrof här (särskilt med tanke på våra odugliga myndigheter).

Vänta oss är fortfarande helt fel ord och det är fortfarande ett absolut worst case.
Vi är 49 länder i Europa. Mycket kan hända, och att just Sverige skulle en situation likt Italien finns det ingenting som talar för i dagsläget.
Att det kan ske kan ingen förneka, men att vänta sig det är bara löjligt.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
1000 döda i Italien - 20% upp från i onsdag...

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e6a709376ae680011323f67
Citera
2020-03-12, 18:43
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Folk generellt stoppar huvudet i sanden precis som strutsen sägs göra när fara hotar. Man tar inte in det obehagliga , väljer att önsketänka att det nog inte är så farligt.

Strutsjäveln har bra syn o springer 70km/h.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Har inte Stockholms sjukvårdsansvariga politiker varit märkligt osynliga på senare tid? Nu när sjukvården inom kort stresstestas maximalt så får vi se om omstyrningen av resurser till vårdvalen varit en framgångsrik strategi. Spännande.

Vet väl om att dom kommer lynchas när anhöriga söker svar på vilka som är ansvariga när deras närstående avlider i en sjukhuskorridor. Bäst att hålla sig osynlig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så en del av fallen som rapporterades igår skulle egentligen rapporterats i förrgår? Vet du hur många det handlar om?

2,313 new cases and 196 new deaths in Italy. About 600 new cases can be ascribed to the previous day's delay in reporting. (Worldometer)

Total - 12,462
Deaths- 827
Recovered - 1,045
Serious, Critical - 1,028

Det var delar av Lombardiet som inte rapporterade i tid. Hela regionen har idag 8 425 fall och 744 dödsoffer (CFR 8,8%). Så det kan handla om ganska många dödsoffer.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Var på gymmet idag och det var fan fullt. Varenda springband vad ockuperad och fick skippa några maskinövningar då den alltid var upptagen. Gick sedan till Hemköp där det stod en dåre och delade ut smakprover för ostar.. Detta är alltså i Stockholm. Verka som folk generellt skiter i Corona

Kan bara hålla med. Stod i kön på Systembolaget idag när personen bakom mig börja hosta frenetiskt, rätt ut dessutom. Fanskapet stod dessutom bara 10 cm bakom mig.

Vad är det med folk egentligen?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Japp, Italien verkar hålla undan rätt bra ändå.
Blir det inte värre dödstakt än såhär är viruset snart ett minne blott.
Känns ändå skönt.

Vi får se. Det är iallafall det första lugnande beskedet jag sett på en vecka. Imorgon kan ju hoppet vara bortblåst igen men vi får ta dom små positiva tendenserna vi kan få.
Citera
Avslutad
Har det i modern tid förekommit någon lika smittsam sjukdom som dödar runt 200 parsoner per dag i ett europeiskt land??,
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Om du tror vi kommer lever i någon post apocalyptic samhälle om några veckor så är du körd i huvudet, du låter fantasin flöda iväg ser jag.

Tja, jag hoppas förstås att du har rätt och inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in