2020-03-12, 17:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har för bråttom. Den gamla devisen ”att det lönar sig med gott sittfläsk om man är investerare” har du kanske missat?
Jag har alltid för bråttom både att köpa och sälja. Jag köpte t.ex BEAR redan i augusti 2019, och väntan fram till februari 2020 är bland de längsta månader jag genomlidit någonsin.

Nästan alla aktier jag bottenfiskat de senaste 15 åren, de är många, har jag sålt med 100-200% vinst. Sedan har de stigit 100% till, jag har sålt för tidigt. Boliden köpte jag för 18 kr och sålde för 56 kr för bra många år sedan. Nu köpte jag Boliden för 150 kr så det var ju en korkad affär och visar vilka klipp man kan göra om man köper rätt aktie och bara ligger på den. Men jag analyserar inte aktier i sig, bara deras värden kontra konkurrenter och historiskt. Så jag hade aldrig kunnat förutse att Boliden skulle upp i 250, för att sedan komma ner i 150. Vinsten vid 56 kr fick duga.
Citera
2020-03-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det var för lockande med -8.5%, jag halverade direkt antalet iterationer.

Det kommer att bli den djupaste recession vi sett sedan 2008. Jag var med då, det var TUNGT. Å andar sidan har de aktier jag köpt FEM-års-lägsta, så konjunktur spelar nästan ingen roll.

För att ge proportioner på veckornas ras. SEB A (bankaktie) kostar idag 58 kr, du måste gå tillbaka till december 2012 för att få den så billigt. Och då borde SEB ändå ha ett rimligt vinstår 2020 framför sig.

Men hur får du ihop den prognosen med att just ha köpt råvaror, volvo och verkstad för 20 miljoner?
Citera
2020-03-12, 17:41
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En grej till att hålla koll på är att en del av dessa har avstämningsdag för utdelning just om några veckor..

Det var lite det jag tänkte med, och ev köpa in mig efter det. Jag killgissar (som bäst) bara.. Men Investor t ex nere ca 30% från årsbästa nu, så kliar lite gör det allt.
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Men hur får du ihop den prognosen med att just ha köpt råvaror, volvo och verkstad för 20 miljoner?
Som jag skrev, värdena är nu FEM-årslägsta, det duger för mig. Ingen som köpt dessa aktier på fem år har fått ett bättre pris än jag. Recessionen är redan inräknad enligt mig, även 1000 corona-döda svenskar och ett stopp för flyg i 6 månader.
Citera
Medlem
ormbitens avatar
Ja jösses vilket haveri...

Det är ju tur att det inte är ett allvarligt virus typ Ebola eller liknande...
Då hade vårat moderna samhälle och hela börsen varit utplånat vid det här laget.

Har varit tacksam och glad över att jag har legat helt likvid med nästan 8 mille i depån.
Men idag kunde jag inte låta bli att gå in å fynda med lite mer än hälften av kapitalet.

Ericsson på 61,80 kr.
Swedbank på 116,80 kr.
Oncopeptides på 82 kr.
Citera
2020-03-12, 17:43
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har redan börjat handla bl a SAAB. Kunde ju väntat tills idag, men idag köpte jag VBG och Eric.

Har ca 75% av likviden kvar... NIBE kan vara lockande det också.

Något annat du skulle kunna rekommendera? Kommer att sitta på dem länge.
Citera
2020-03-12, 17:44
Medlem
Centauris avatar
Största nedgången på kortast tid på ett sekel och folk frågar varför man köpte idag?
Citera
2020-03-12, 17:44
Medlem
Citat:
Hur resonerar du runt Nibe och VBG?

VBG har jag ägt ett bra tag. Deras ATH var lite överdrivet men de är solida och har en extremt stark marknadsposition. På tunga släpvagnskopplingar är deras produkter de facto standard på många marknader.

De har halva marknaden där de är verksamma.

Jag satt och väntade på ett nytt förvärv, så jag tror de klarar av att blöda en hel del om det värsta inträffar.

NIBE har jag inte tänkt så mycket på än, men jag ser ju ingen direkt koppling mellan värmepumpar och detta. NIBE har varit lite dyr, en hypad aktie, men nu kan man kanske få en bra ingång?
Citera
2020-03-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Något annat du skulle kunna rekommendera? Kommer att sitta på dem länge.

Jag lurar på Astra eller annan Big Pharma. Jag äger en liten skvätt Astra idag.

Det är mycket nya mediciner på g som forskas fram vad gäller immunförsvar. T ex cancerpreparat som samverkar med cellgift.

Jag vet inte om Astra är bästa köp där... nästgårds ligger Novo som ju sysslar med diabetes, en tillväxtbransch.

Men Big Pharma har blivit lite intressant igen.

ABB kan också tjäna kosing när energisystemet byggs om. Mycket AC/DC och dylikt, och de bygger väl laddstationer och sponsrar Formel E. Det finns möjligheter menar jag.
Citera
2020-03-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som jag skrev, värdena är nu FEM-årslägsta, det duger för mig. Ingen som köpt dessa aktier på fem år har fått ett bättre pris än jag. Recessionen är redan inräknad enligt mig, även 1000 corona-döda svenskar och ett stopp för flyg i 6 månader.

Jo jag förstår, tänkte mest att allt är ju billigt så jag fattade inte riktigt varför du just valde ut en lastbilstillverkare och råvarubolag om du tror på recession.

Sen hade du lite fel ang seb, för kännedom dom stängde på 68.
Citera
2020-03-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag lurar på Astra eller annan Big Pharma. Jag äger en liten skvätt Astra idag.

Det är mycket nya mediciner på g som forskas fram vad gäller immunförsvar. T ex cancerpreparat som samverkar med cellgift.

Jag vet inte om Astra är bästa köp där... nästgårds ligger Novo som ju sysslar med diabetes, en tillväxtbransch.

Men Big Pharma har blivit lite intressant igen.

ABB kan också tjäna kosing när energisystemet byggs om. Mycket AC/DC och dylikt, och de bygger väl laddstationer och sponsrar Formel E. Det finns möjligheter menar jag.

Abb låg i en väldigt possitiv trend före corona/olepris dumpningen och har tappat nästan 1/3 del av börsvärdet på korttid. Stabil utdelnings aktie också.
Citera
2020-03-12, 17:56
Medlem
Behöver mer inspiration och förslag på stabila välskötta större bolag. Ös gärna på med förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in