2020-03-10, 18:06
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Vad som har slagit mig är att Orsa Björnpark, inte alls har kritiserats lika hårt som Kolmården blev efter vargolyckan. Kan det månne bero på att jägarna brukar träna sina jakthundar på parkens björnar ?
Nej det tror jag inte.
Citera
2020-03-10, 22:27
Medlem
Hur kunde björnarna gräva sig under marken 90 cm?? Och hur kunde den holländska familjen klara av att att ta sig ut när stängslet var 5 m??
Citera
2020-03-11, 00:00
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Hur kunde björnarna gräva sig under marken 90 cm?? Och hur kunde den holländska familjen klara av att att ta sig ut när stängslet var 5 m??
Björnarna var starka och holländska familjen var rädd.
Citera
2020-03-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Vad som har slagit mig är att Orsa Björnpark, inte alls har kritiserats lika hårt som Kolmården blev efter vargolyckan. Kan det månne bero på att jägarna brukar träna sina jakthundar på parkens björnar ?
Om jämför hur mycket som har skrivits i inte minst jakttidningarna om olyckan på Kolmården och jämför med hur lita samma tidningar har skrivit om björnattacken i Orsa, så kan man helt klart skönja en partiskhet. Klart att man inte skriver skit om parken där man tränar sina björnhundar.
Citera
2020-03-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Fattar inte riktigt djur brukar väl inte ha sånt konsekvenstänk att dom kan se ett staket och tänka "ett hinder jag gräver mig under det".

Djur brukar inte var så intelligenta vad jag vet? Det man hört om att apor trycker på en knapp för att få mer mat mm är ju sådant som de mer eller mindre blivit tränade för i isolerad miljö.
Citera
2020-03-12, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Fattar inte riktigt djur brukar väl inte ha sånt konsekvenstänk att dom kan se ett staket och tänka "ett hinder jag gräver mig under det".
"Hm, om jag gräver ett litet hål och sedan ett större rum innanför i stället för bara en grop, så kan det skydda mig mot både dåligt väder och fiender."
Citera
2020-03-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Otroligt att inte fler dog. Eller brukar björnar tänka att hotet är avvärjt om en person är oskadliggjord? Inte lätt att veta hur djur tänker iof.

Björnar äter ju rått kött men så tänkte ju inte björnen om pojken som dog
Citera
2020-03-12, 17:35
Medlem
Två är åtalade och förhandling ska inledas vid Mora Tingsrätt. Någon som vet om skidåkaren A**ers B*om*uist är en av dem?
Citera
2020-03-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManOfHonor
Två är åtalade och förhandling ska inledas vid Mora Tingsrätt. Någon som vet om skidåkaren A**ers B*om*uist är en av dem?
Enligt den stämningsansökan som finns upplagd tidigare i tråden, är det inte den person som du frågar efter.
Citera
2020-03-13, 11:39
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Finns FUP med beskrivning av bettskador, bilder osv ?
Citera
2020-03-13, 12:58
Medlem
Starobrnos avatar
Inlägg #476 ger en del info. De åtalade är Baljeu och Brunberg, Vd resp Parkchef. Delikat fråga om en VD måste ut och inspektera stängsel i sitt jobb. Jag har träffat på Baljeu och ser honom som en seriös man. Finns påståenden att det under lång tid varit si och så med säkerheten, dvs att björnarna gräver sig under stängslen, och för detta bör Baljeu kanske fällas. Parkchefen har dock - i min värld - ett större ansvar, han borde själv eller via direkt underlydande inspekterat stängsel lite flitigare än han gjorde.
Citera
2020-03-18, 22:01
Medlem
Att Kolmården fick mer uppmärksamhet beror på hur man umgicks med djuren. Orsa var en olycka medan Kolmården var resultat av osunt umgänge med i grunden vilda djur,kritiserat av alla andra parker i Sverige. Detta fick också en mkt tragisk upplösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in