2020-03-12, 17:15
Medlem
Fick feeling och dundrade på med nya swedbank för 116,50:-
Citera
2020-03-12, 17:16
Medlem
shbous avatar
Lurar på Investor, Hufvudstaden, NIBE och ev Swedbank och SAAB. Riktig rea nu. Väntar nog ett par veckor till, med pekfingret i luften. Vad tänks?
Citera
2020-03-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det är det inte. På sikt förlorar du på gambling då spelhuset skall ha sitt.

Men på sikt tjänar du på börsen, då världen och företagen växer och lämnar utdelning.

Det är de pengarna man är ute efter.

Sedan kan man spekulera på börsen, det är sant. Men inte nödvändigt.
Fel. I poker spelar du inte mot huset. Du spelar mot människor. Ni ger er in på lika villkor. Om man är en bra pokerspelare vinner man i längden. Däremot baccarat, roulette och punto banco förlorar man mot huset i det långa loppet.
Jag står fortfarande fast vid min åsikt.
Citera
2020-03-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast med en väsentlig skillnad att du har kvar lottsedeln och kan vara med i framtida dragningar även om du köpte den vid fel tillfälle denna gång.
Förstår vad du menar men det är ojämförbart.
Citera
2020-03-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tror jag svarat på detta 50ggr nu.
Skall köpa när börsen gått ned 40% från topp (om det rasar ned dit för fort så väntar jag till nästa år och köper då).
Kommer gå all in med allt jag har + allt som blir över från lön och andra inkomster var månad.
Kommer aldrig sälja igen efter att jag gått in men däremot sluta köpa nästa gång börserna blir för dyra.
Kommer köpa:
Spiltan Investmentbolag Sverige, SWEDBANK Robur Asia, Avanza Globalfond, Berkshire Hathaway, Apple, LMVH, SHB och BMW.

Det jag var nyfiken på var exakt målkurs för varje enskilld aktie.

Eller skiter du i vad aktien står i, bara index gått ner 40%?

Och vad räknar du som topp? Aktien eller indexets ATH?

Swedbank tex är redan ner 50% från ATH för bara några år sedan, tex.

Du skrev tidigare att du värderar aktier efter fundamenta, sedan att du köper när börsen gått ner 40% och nu har du även lagt in en tidsfrist.

Din strategi verkar inte fullt så glasklar i praktiken som du hävdar.
Citera
2020-03-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaimemendoza
Fel. I poker spelar du inte mot huset. Du spelar mot människor. Ni ger er in på lika villkor. Om man är en bra pokerspelare vinner man i längden. Däremot baccarat, roulette och punto banco förlorar man mot huset i det långa loppet.
Jag står fortfarande fast vid min åsikt.

Poker är ett nollsummespel, det är inte börsen. Börsen stiger på att världen och ekonomin växer.

Det går att spekulera på börsen, det gör det. Men då är nog poker och hästar bättre, det finns mer fakta att gå på.

Men man måste inte gambla på börsen. Du kan äga en del av ett företag och göra del i vinsten. I grunden är det inte konstigare än att äga en korvkiosk och göra vinst på det.
Citera
2020-03-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Lurar på Investor, Hufvudstaden, NIBE och ev Swedbank och SAAB. Riktig rea nu. Väntar nog ett par veckor till, med pekfingret i luften. Vad tänks?

Jag har redan börjat handla bl a SAAB. Kunde ju väntat tills idag, men idag köpte jag VBG och Eric.

Har ca 75% av likviden kvar... NIBE kan vara lockande det också.
Citera
2020-03-12, 17:28
Medlem
Citat:

Säkert rätt att vänta lite till, dock vänder det fort om/när det vänder och då får robotarna fnatt åt andra hållet.

Jag hade inte haft tålamod att vänta flera veckor till, kan du inte börja med lite småportioner nu?
Citera
2020-03-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har redan börjat handla bl a SAAB. Kunde ju väntat tills idag, men idag köpte jag VBG och Eric.

Har ca 75% av likviden kvar... NIBE kan vara lockande det också.

Hur resonerar du runt Nibe och VBG?
Citera
2020-03-12, 17:32
Medlem
Citat:

En grej till att hålla koll på är att en del av dessa har avstämningsdag för utdelning just om några veckor..
Citera
2020-03-12, 17:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du verkar ganska labil med tanke på hur mycket pengar du rör dig med och vad du skrev för någon dag sedan:

En imponerande summa, att kasta in 20 miljoner på ett bräde, har du tjänat allt genom din försäljning av gamla kläder på tradera?

Sen undrar jag lite om dina val av aktier, om vi bortser från corona, hur ser du på konjunkturen, anser du att vi precis står inför en högkonjunktur med tanke på allt du köpt?
Det var för lockande med -8.5%, jag halverade direkt antalet iterationer.

Det kommer att bli den djupaste recession vi sett sedan 2008. Jag var med då, det var TUNGT. Å andar sidan har de aktier jag köpt FEM-års-lägsta, så konjunktur spelar nästan ingen roll.

För att ge proportioner på veckornas ras. SEB A (bankaktie) kostar idag 58 kr, du måste gå tillbaka till december 2012 för att få den så billigt. Och då borde SEB ändå ha ett rimligt vinstår 2020 framför sig.
Citera
2020-03-12, 17:36
Medlem
shbous avatar
Citat:
Säkert rätt att vänta lite till, dock vänder det fort om/när det vänder och då får robotarna fnatt åt andra hållet.

Jag hade inte haft tålamod att vänta flera veckor till, kan du inte börja med lite småportioner nu?

Det får vara riktiga bebisportioner i så fall.. Lite skraj än. Grön på aktier med, har bara haft fonder tidigare - de sålde jag i grevens tid dels pga av oro dels för att jag behövde cash till nya garaget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in