2020-03-12, 13:30
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Vad du verkar fatta trögt är att man kan INTE slå fast att viruset är påverkat av temperatur, i den meningen att 'sommarvärmen löser det' då det inte finns några tecken på att den gör det, vilket var hela grejen gällande Iran som har temperaturer i dagsläget som ligger i linje med våra temperaturer under sommaren men viruset sprider sig fortfarande likt förbannat, vilket var hela diskussionen från första början.

Du bara fortsätter, man kan bara skratta åt losers som dig, nu försöker du bygga halmdockor och anklaga mig för saker jag aldrig sagt eller påstått, och sen utifrån de fantasierna påstår du
" du har inte fattat..."

Du är en idiot i alla dimensioner.

Och Teherans medeltemperatur i mars är 8 grader, vet inte om du bor på Svalbard eller?)
Citera
2020-03-12, 13:30
Medlem
dialektikers avatar
Stöter ni också på folk i lokala butiken och dylikt, som tittar på en och säger "va, ska man bunkra?" "Va, ska man handla extra mat?", "Vilken hysteri?", "Va, är det tomt på hyllorna. Ja, just det, tänkte inte på det."?
Citera
2020-03-12, 13:31
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrimalMusk
Ny studie på virusets överlevnad:

3 timmar i luften
24 timmar på kartong (paket)
2-3 dagar på plast och rostfri stål

Bekräftar bl.a. att viruset sprids i luften och kontaminerar i flera timmar.

Kollektivtrafiken kommer bli rena smitthärdar.

Artikeln har inte genomgått peer-review, så jag utgår från att det som står i den är misinformation. Det är inte första gången under den här hysterin som man har rushat fram någon forskningsartikel, som sedan dragits tillbaka då den visat sig vara felaktig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Trollar du eller har du IQ badboll? Sjukdomen har inte "lagt" sig i Kina, den har hanterats med ganska bryska metoder av medeltida snitt.

Exakt. Har satt städer i stenhård karantän med poliser/soldater som vaktar stadsgränserna så att inga kommer in och ut. Stängt ner allting, inget tillåtet att vara öppet och förbjudet för människor att vistas utomhus. Tvingade att stanna inomhus. Spökstäder bokstavligt talat. Och byggt upp stora sjukhus på 2 veckor. Kineserna har varit handlingskraftiga och konsekventa minst sagt. Detta i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Jag jobbar inte där, var kanske otydlig. Coop har liknande fast minus handfat.
Såg även i lokala facebook gruppen att folk börjat erbjuda sig att handla och köra hem mat till dem i riskgrupp eller som är sjuka.
Mycket bra gjort av dessa.👍🏼
Citera
Medlem
Sheps avatar
Skulle det hjälpa att hålla matbutiker öppna 24/7 så att man kan sprida ut på alla som handlar istället för att begränsa till normala tider? Det skulle väl minska på trycket av folk inne samtidigt.
Citera
2020-03-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du är väl medveten om att doktor och läkare inte är samma sak?

Asgarvade och tänkte på Ross i Vänner

https://youtu.be/VYn2eWPPUfI
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Nej, det är jag inte. Det är du som inte har koll på väder och klimat i nu smitthärjade områden och hur det förhåller sig till vårt eget klimat och väder längre fram i vår (och för norra Sverige även sommaren).

Jo det är du, du kan läsa länkarna till klimatet i Iran på vintern, att du skulle kunna erkänna att du är helt obildad utan koll är ju förstås helt osannolikt.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
80% av alla sjukdomsfall kan stanna hemma, det är de 20% som behöver extra vård och ifall man använder WHOs modell så kommer 80% i sverige bli sjuka, dvs 8 miljoner fall. Av dessa behöver 20% extra vård, dvs 1.6 miljoner. Av dessa 20% kommer 5% att behöva intensivvård på sjukhuset, ca 8 000.

Ifall alla är sjuka om en vecka så kommer det inte funka, men om man kan sakta ned spridningen och dra ut på det så har de sjukaste störst chans att överleva.

80 000, du missade nog en nolla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Stöter ni också på folk i lokala butiken och dylikt, som tittar på en och säger "va, ska man bunkra?" "Va, ska man handla extra mat?", "Vilken hysteri?", "Va, är det tomt på hyllorna. Ja, just det, tänkte inte på det."?
Ja en frågade expediten.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, dock är han doktor, och jag har för mig att han har meriter relevanta för just det han pratar om, det avhandlades tidigt i tråden.

Någon som inte tycker att han vet vad han pratar om, känns han opålitlig på något vis?

Min uppfattning är att han är mycket kunnig och dessutom noga med att påtala att han inte vet, när han inte vet, vilket många andra "experter" inte är, de tror men säger inte att de inte vet.
Nu är ju jag en supporter av hans insats för att sprida kunskap men kommenterar ändå. Jag har under den senaste månaden harvat runt rejält på Youtube och två som är vettiga är John Campbell och Peak Prosperity. Enligt mig. Har inte sett någon kritisera dessa för desinformation eller undermålig kompetens någonstans. Det kommer heller aldrig någon kritik not Campbell annat än "han är ju bara sjuksköterska" här på FB. När man ber dessa "kritiker" att utveckla så kommer det inget svar. Jag vet inte vad man är ute efter när man snackar skit om en person med kunskap och pedagogisk förmåga som enbart är ute efter att sprida kunskap. Det kan man spekulera i men det är rätt ointressant.
Citera
Medlem
Gymkedjan SATS-stänger för 2veckor för att "ta sitt samhällsansvar".

Är det någon här som vet vad som händer med personalens löneutbetalning när ett företag väljer att stänga utan att någon i personalen har blivit smittad?

Man kan ju inte ansöka om smittbärarpenning från FK - för man varken är smittad eller blivit utsatt för smitta. Man är inte heller sjuk. Man får man inte jobba för att arbetsgivaren har stängt butiken.

Ska SATS betala lön för sin personal som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in