2020-03-12, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Varför blev Italien ett sådant fäste?
Kinesiska turister eller turister i allmänhet?

Svenska projektledare och andra lyxlirare som varit och sålt i Kina och sen kopplat av med skidsemester i Italien?

300.000 kinesiska gästarbetare i Italien.
Citera
2020-03-12, 13:24
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Du slutar väl inte att äta för att barn dör av svält varje dag?

Det är inte panik, det är respekt för att varje liv är värdefullt oavsett ålder.
Det är respekt för att människor i alla åldrar med underliggande sjukdomar ska skyddas.
Varför ska vi acceptera att vården kommer bli överbelastad mer än den ändå är? Varför ska vi acceptera att människor med andra sjukdomar inte kommer kunna få samma vård som innan för att sjukhusen fylls med coronapatienter som inte kan andas av sig själv?

Med ditt sätt att resonera kan vi alltså lägga ner all vård för människor som är 70+ för de ska ändå dö inom en snar framtid...

Tack! för att du tar dig tid och lägger ned energi på att försöka sprida en medmänsklig inställning till det som nu händer.

Har själv försökt flera gånger, men verkar nästan vara bortkastad tid att försöka med det, till den allt för stora mängden svårt egocentrerade skribenter här.
Citera
2020-03-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Jag tror att dom flestas poäng är att man vill att staten reagerar mycket mer proaktivt.

Allt gör för sent och för lite.

T ex. vore det ju bra att förbjuda större sammankomster innan 30.000 människor tränger ihop sig för att gå och titta på melodifestivalen. Även om 'alla' till slut kommer att smittas så är det ju bra om kurvan av insjukningsgrad över tid kan sänkas något då detta minskar överbelastningen på vården (fler som kan botas) och att det köper oss tid för att kunna bli bättre på att behandla Covid-19.
Vet man att någon smittats på melodifestivalen?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tror det handlar om att Campbell har doktorerat inom sitt område, men att han inte är medicinsk doktor. Han är då "endast" sjuksköterska inom medicin.

På sin Youtube-bio skriver han:
"My name is John Campbell and I am a retired Nurse Teacher and A and E nurse based in England. I also do some teaching in Asia and Africa when time permits. These videos are to help students to learn the background to all forms of health care.

My PhD focured on the development of open learning resources for nurses nationally and internationally. "

https://www.youtube.com/user/Campbellteaching/about

Visst, dock är han doktor, och jag har för mig att han har meriter relevanta för just det han pratar om, det avhandlades tidigt i tråden.

Någon som inte tycker att han vet vad han pratar om, känns han opålitlig på något vis?

Min uppfattning är att han är mycket kunnig och dessutom noga med att påtala att han inte vet, när han inte vet, vilket många andra "experter" inte är, de tror men säger inte att de inte vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrimalMusk
Ny studie på virusets överlevnad:

3 timmar i luften
24 timmar på kartong (paket)
2-3 dagar på plast och rostfri stål

Bekräftar bl.a. att viruset sprids i luften och kontaminerar i flera timmar.

Kollektivtrafiken kommer bli rena smitthärdar.

Det där är kontroversiellt
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har undersökt Dr Campbell och såvitt jag kan se är han doktor och utbildar sjuksköterskor, och minns jag inte fel så har han även studerat virologi eller epidemiologi, dock kan mitt minne vackla just på den punkten, går dock att ta reda på.

Citat;

Dr. John Campbell, Nurse teacher UK.

Det här blivit en trådsanning att Campbell är en sjuksköterska, allting talar för att han är en doktor, särskilt det faktum att han utbildar sjuksköterskor.

Du är väl medveten om att doktor och läkare inte är samma sak?
Citera
2020-03-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om du inte vet vad "virulent" betyder så bör du nog avstå från att använda ordet.

Att kalla Corona-viruset för "högvirulent" är direkt felaktigt, och snarast löjeväckande. Bekräftar dessutom att du inte vet vad du pratar om. Dödligheten ligger högst sannolikt en bit under 1% i hela populationen och de flesta som smittas märker knappt ens att de blir sjuka. Hört talas om Ebola?

Det som är farligt i detta är inte viruset utan hysterisk och irrationellt beteende. Visst, ett antal kan dö, men många fler dör av andra orsaker som skulle vara lättare att åtgärda, om det nu är spara liv man vill.

Naturligt urval? Barnen är hemma från skolan och mår bra, de hälsar så gott....
Jag är orolig för det andra utbrottet som förmodas komma i höst. Vill det sig illa med ADE och allt (i korthet kan en återinfektion vara många gånger värre) kommer vi se rejäl turbulens när dagarna börjar mörkna.

Ja, människan kommer klara detta också. Coronahotet kommer avta efter ett par, tre vändor på ett eller annat vis. Men 2020 kan bli ett svart år i historien.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Vågar du säga "Riksmongo" till mig öga mot öga? Skicka PM så kan vi bestämma träff i så fall. Kan du ange en källa som visar på att SAS ifall det är nödvändigt kommer att räddas av skattepengar?

Sluta lipa ditt riksmongo. Klart det kommer att räddas. Du är välkommen till Barcelona vilken dag som helst så ska jag tatuera in riksmongo i pannan på dig.
Citera
Medlem
Undrar om det säljs nåt smågodis i självplock? Alla skolungar som tar och blandar själva. Där finns det säkert mycken smitta.
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punggift
En anhörig till mig jobbar med att åka runt i utkanten av Stockholm och besöka äldre personer som drabbats av stroke m.m. Han är tvungen att åka kollektivt mellan patientbesöken och han förväntas fortsätta sitt jobb som vanligt imorgon. Han har inte sovit på flera nätter och plågas konstant av tanken att dra på sig viruset och smitta sina patienter. Han valde sitt yrke för att hjälpa människor. Tji fick han. Pengar verkar gå först här men man undrar hur de tänkt fortsätta verksamheten sen när alla patienter är döda?

Varför har han inte fått Zopiklon utskrivet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Jag tror att dom flestas poäng är att man vill att staten reagerar mycket mer proaktivt.

Allt gör för sent och för lite.

T ex. vore det ju bra att förbjuda större sammankomster innan 30.000 människor tränger ihop sig för att gå och titta på melodifestivalen. Även om 'alla' till slut kommer att smittas så är det ju bra om kurvan av insjukningsgrad över tid kan sänkas något då detta minskar överbelastningen på vården (fler som kan botas) och att det köper oss tid för att kunna bli bättre på att behandla Covid-19.

Själv anser jag reserestriktioner är den mest självklara proaktiva åtgärden, om det finns en fara för spridning.

Att som privatperson bedömma läget i Iran och Italien för några veckor sedan var ju i princip omöjligt. Men rimligen är just detta vi har regering och myndigheter till. Fanns verkligen inga starka indikationer på att dessa var smitthärdar som man kraftigt borde begränsa resandet till och från?

Inhemska åtgärder är sekundära och följer av att man misslyckats hindra spridningen utifrån.
Citera
2020-03-12, 13:27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Själv fick jag ett Mail undertecknat Anders tegnell (kanske samtliga vårdnadshavare fått)

Det vanliga ”barn smittar inte-dravlet”
Det kan jag tänka mig.
Skolledningen kan försöka skrämma och hota barnen till skolan hur mycket de vill. Ytterst är det du som förälder som avgör vad som är rätt för ditt barn.
Jag skulle bli kollosalt förvånad om man i efterhand försöker straffa föräldrar som ser till sina barns bästa och iaktar avvaktande försiktighet i det här läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in