2020-03-12, 13:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
14.00 idag har FHM en presskonferens. Tror de droppar bomben där.

Man kan ju hoppas, men tvivlar starkt på det. Tegnell har ju tidigare sagt att det "inte är en effektiv åtgärd" och hans ord tycks ju vara lag. Men när hade han rätt senast?

Sedan är det ju bara att tillämpa sunt förnuft. Har människor inte några nära kontakter kan de inte smitta varandra. Alla med barn vet ju vilken smitthärd förskolor är. Skolor är något bättre, för där nyser inte förkyla barn varandra i ansiktet i samma omfattning, men nog sjutton smittas det där. Det här viruset tycks dessutom smitta betydligt mer än vanliga influensa, plus då att dödligheten är enormt mycket högre.

Vill man minska pressen på vården borde det vara en självklarhet att stänga ned förskolor och skolor.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeymoreHunter
Nu kommer det många av oss befarat, tvångsvaccinationer.

Obligatorisk vaccinering förbereds i Danmark
Danska regeringen presenterade i går ett lagpaket, som bland annat ska möjliggöra obligatorisk vaccinering och isolering av hårt drabbade områden.
Folketinget, Danmarks riksdag, snabbehandlar förslagen, och röstade nu vid lunch ja. Lagen ska dock gå via flera utskott innan den klubbas slutgiltigt senare under dagen, rapporterar nyhetsbyrån Ritzau. (TT)

För oss som tagit ansvar och isolerat oss själva i god tid för att minska spridningen är detta en spottloska i ansiktet.

Jag kommer döda alla som försöker vaccinera mig.

De som klubbar igenom ett sådant lagförslag i Sverige kommer bli lönnmördade allihop medans de sover.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ni som säger: Norge gjort si och så, och danmark gjort si och så, varför gör inte Sverige samma sak?

Svar
Sverige, Norge och Danmark kommer att vidta EXAKT SAMMA ÅTGÄRDER. Allting handlar om att åtgärder ska tas vid rätt stadie. Sverige har inte kommit lika långt än, och det har inte blivit dags för dessa åtgärder än.

Varför?
Hela taktiken bygger på att det är oundvikligt att vi smittas, i slutändan kommer 70-80% av befolkningen att ha haft corona. Det man nu försöker uppnå är en rimlig takt på spridningen, som är hanterbar för sjukhus, men som inte stänger hela Sverige i flera år pga att det går för långsamt. Därför vill man att spridningen ska nå en viss nivå innan man bromsar den.

Tycka vad ni vill om den taktiken, men att tjafsa om att Sverige är dumma i huvudet medan Norge och Danmark är så mycket effektivare är bara slöseri med tid. Sverige, Norge och Danmark vidtar åtgärder i nära samråd med varandra, och vi kommer alla i slutändan att ha gjort exakt samma saker för att bromsa spridningen. Allting handlar om vilket stadie landet är i för att vidta en viss åtgärd.
Tack för ett nyktert inlägg i debatten. Exakt så är det naturligtvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vet man att någon smittats på melodifestivalen?

Jag var där -mår hur bra som helst. Såg inte heller några större mängder lik när jag gick därifrån.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du bara fortsätter vad är det för fel på dig? Kan du inte förstå och erkänna ens för dig själv att du hade fel?

Man kan INTE slå fast att viruset är opåverkat av temperatur med hänvisning till Iran, där är lika mycket vinter där i Jan Feb som i Europa, fattar du så trögt?

OM det visar sig att viruset sprider sig okontrollerat i Afrika söder om Sahara, DÅ kan vi möjligen anta det, där är vi inte ännu.
Vad du verkar fatta trögt är att man kan INTE slå fast att viruset är påverkat av temperatur, i den meningen att 'sommarvärmen löser det' då det inte finns några tecken på att den gör det, vilket var hela grejen gällande Iran som har temperaturer i dagsläget som ligger i linje med våra temperaturer under sommaren men viruset sprider sig fortfarande likt förbannat, vilket var hela diskussionen från första början.
Citera
2020-03-12, 13:28
Medlem
What-the-hecks avatar
Halleluja! Viruset har upphört att sprida sig i Stockholm och Västra Götaland. Eller vad säger den arrogante Anders Tegnell?

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Du tror inte att Anders Tegnell hellre stoppar in en dubbelpipig i gommen innan han tar det beslutet? Jag är skeptiskt fortfarande så länge den mannen får styra och ställa
Alltså Tegnell arbetar tillsammans med en hel myndighet och det är inte han som ensamt tar beslut om sådana här saker förstår du väl, det är en hel stab som tar fram underlag i samråd med andra skandinaviska länder.

FHM borde inte vara mindre försiktiga än andra länder men vi har också testat väldigt många.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaver1somniferum
Det låter ju ändå bra att ni gör det lilla man kan göra
Mycket bra agerar av er Ica! Hoppas nu alla handlare går efter. De verkar sova. Tänk på kunder och personal!!
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Vad innebär en avrådan från UD att resa till ett visst land, i praktiken? OK UD tycker det är olämpligt, men jag vill ändå, jag åker dit, blir sjuk, blir jag straffad? Eller vad fyller ens den där avrådan för funktion?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaver1somniferum
Det låter ju ändå bra att ni gör det lilla man kan göra
Mycket bra agerat av er Ica! Hoppas nu alla handlare går efter. De verkar sova. Tänk på kunder och personal!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Whataboutism. Med ditt synsätt är det mest rationellt att inte göra ett skvatt åt terrorism, eftersom det är så få som dör. Men eftersom vi inte vill leva i rädsla, och eftersom vi inte accepterar sådant våld som princip, gör vi något åt det.

Som så många andra verkar du inte förstå att utan åtgärder kommer tiomiljontals människor att dö, samtidigt som sjukvården belastas och andra följdeffekter tillkommer. Det kostar mer att inte göra något.

Visst, man kan anlägga ett hyperrationellt stalinistiskt statistiskt synsätt om att låta saken bero, att låta de gamla och sjuka trilla av pinn naturligt och på så sätt minimera samhällskostnaderna. Det berättar dock något om hur vi är som människor. Vi kan ju då lika gärna glömma mänskliga rättigheter och sådant.

Men det du kallar hyperrationellt stalinistiskt statistiskt synsätt pågår ju hela tiden men kallas numera marknadsekonomi.

Att sedan många människor är osedvanligt dåliga på att bedöma risker och agera rationellt därefter är knappast överraskande och väl dokumenterat. Människans hjärna är helt enkelt inte utvecklad för att hantera den mängd information, osäkerhet och komplexitet som skapas i en global värld där information sprids snabbare än virus.
Citera
Medlem
Jag har panik

Folk hostar på min arbetsplats. Chefen har feber men är ändå här. Vet dessutom att en som arbetar här bor med en person som är smittad med covid-19.

Kan jag arbetsvägra? Detta är typ ett skämt. Är helt mållös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in