2020-03-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Du är fan inte med i matchen du.
Och 1700 talet? Du vet om att spanskan var 1920 va?
Tror du att du kommer undan en allvarlig pandemi bara för att det är 2020?

Men herregud, risken är större att bli överkörd av en buss eller dö av fetma....
Dör man så dör man, det är inget man rår över.

Är det ens någon som orkar räkna på sannolikheter, eller är det bara känsla man går på?
Masspsykos eller snarare hysteri är mer passande begrepp än pandemi.

Men folk kommer väl att vänja sig får man hoppas, precis som man vant sig vid att folk dör av sprit och cigaretter.

Ska vi stänga ner hela samhället och sänka hela världsekonomin för att ett antal extra 80+:are kommer att dö i år, istället för nästa år?

Rent löjeväckande. Irrationellt. Skrämmande. Kan man annat än att skratta åt galningarna?

Klimatkrisen kommer att döda många gånger flera kan jag avslöja redan nu.

Men din tröga hjärna klarar väl inte av att processa det scenariet antar jag.
Citera
2020-03-12, 13:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Är bara en tidsfråga innan Sverige stänger ner skolor och förskolor, tror sådan verksamhet kommer hålla igång max nästa vecka, sen stängs det ner.

Kommer sluta i total lockdown i Sverige, endast mataffärer och apotek kommer ha öppet tillslut.

Jag tror det kommer sluta på samma sätt. Frågan är snarare när än om. Förhoppningsvis håller polis, räddningstjänst och sjukhus igång, men i övrigt lockdown. Vet inte hur snabbt det kommer gå, men med tanke på oförmågan att fatta beslut kan det säkert pågå ytterligare än tid. Det värsta är att det kommer bara bli värre ju längre man väntar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaver1somniferum
Det låter ju ändå bra att ni gör det lilla man kan göra

Jag jobbar inte där, var kanske otydlig. Coop har liknande fast minus handfat.
Såg även i lokala facebook gruppen att folk börjat erbjuda sig att handla och köra hem mat till dem i riskgrupp eller som är sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Göteborgs stad skall hålla käften och ägna sig åt att upprätthålla den verksamhet man ansvarar för.
Om barn skall gå till skolan eller inte avgör deras föräldrar, inte Göteborgs stad.

Själv fick jag ett Mail undertecknat Anders tegnell (kanske samtliga vårdnadshavare fått)

Det vanliga ”barn smittar inte-dravlet”
Citera
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ni som säger: Norge gjort si och så, och danmark gjort si och så, varför gör inte Sverige samma sak?

Svar
Sverige, Norge och Danmark kommer att vidta EXAKT SAMMA ÅTGÄRDER. Allting handlar om att åtgärder ska tas vid rätt stadie. Sverige har inte kommit lika långt än, och det har inte blivit dags för dessa åtgärder än.

Varför?
Hela taktiken bygger på att det är oundvikligt att vi smittas, i slutändan kommer 70-80% av befolkningen att ha haft corona. Det man nu försöker uppnå är en rimlig takt på spridningen, som är hanterbar för sjukhus, men som inte stänger hela Sverige i flera år pga att det går för långsamt. Därför vill man att spridningen ska nå en viss nivå innan man bromsar den.

Tycka vad ni vill om den taktiken, men att tjafsa om att Sverige är dumma i huvudet medan Norge och Danmark är så mycket effektivare är bara slöseri med tid. Sverige, Norge och Danmark vidtar åtgärder i nära samråd med varandra, och vi kommer alla i slutändan att ha gjort exakt samma saker för att bromsa spridningen. Allting handlar om vilket stadie landet är i för att vidta en viss åtgärd.

80% av alla sjukdomsfall kan stanna hemma, det är de 20% som behöver extra vård och ifall man använder WHOs modell så kommer 80% i sverige bli sjuka, dvs 8 miljoner fall. Av dessa behöver 20% extra vård, dvs 1.6 miljoner. Av dessa 20% kommer 5% att behöva intensivvård på sjukhuset, ca 8 000.

Ifall alla är sjuka om en vecka så kommer det inte funka, men om man kan sakta ned spridningen och dra ut på det så har de sjukaste störst chans att överleva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Du stannar hemma. Är du inte i riskgruppen kommer du att klara dig utan någon vård precis som en vanlig influensa.

Jag har en intervju på mån... Min första på länge! Hade fixat i ordning mig och tänkt på intervjun varje dag så jag blir fortsatt arbetslös då för ingen kmr vilja anställa en sjuk person... Fan vill gråta nu!

Kan man inte ta något snabbt prov!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vet inte om den siffran är korrekt, men många äldre och personer i riskgrupper vaccinerar sig mot säsongsinfluensan annars hade siffran givetvis varit högre. Om vaccin inte hade funnits hade man kunnat göra en jämförelse.

Litet drygt 52 % i befolkningen vaccinerar sig och skyddet är 90 %-igt inför en säsongsinfluensa. Det är ju oerhört allvarligt att så många dör trots vaccin, men det är aldrig något som talas om. Då lever vi på som om inget hade hänt. Gamla och sjuka får falla ifrån utan att det ens omnämns.

Nu har hittills en multisjuk äldre person i Sverige dött smittad med covid-19. Kvällspressen braskar med en annan 68-årig person som vårdas i respirator och trycker framför allt på hur dålig information en nära anhörig fått. Här i tråden försöker de som postar övertrumfa varandra med dystopiska skildringar sätter likhetstecken mellan de egna fantasierna och fakta. Ifrågasätter man detta blir man kallad förnekare eller falsk informatör.

Detta är tendenser i samhället som inte fanns 1968 när Hongkonginfluensan härjade och krävde en miljon människoliv under ett år. Paniken kommer att står för 80 % av de kostnader som samhället får kopplat till detta.
Citera
2020-03-12, 13:14
Medlem
Nu låses alla avdelningar på lasarettet. Folk stjäler handsprit, masker osv.

Riktigt jävla vidrigt.
Citera
2020-03-12, 13:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Det var synd att man inte investerade mer riksdaler i det sydkoreanska bolaget Seegene Inc.
De bistod med medicinsk utrustning till staten samt testkit. Bara på fyra dagar steg deras aktie med ca 90%. Nu har dem även börjat exportera utrustning till andra länder.
Jag hoppas sverige köper.
Citera
2020-03-12, 13:15
Medlem
Sverige är ett land styrt av folk som reagerar istället för att agera proaktivt.

När vi skulle ha infört reserförbud etc, då gjorde vi det inte. Nu när det är för sent inför man dessa insatser utan att det nödvändigtvis inte gör någon nytta. Nu bör vi satsa resurserna på vården i form av utökade platser, säkrad medicinering och medicinartiklar men nej då, vi ligger fortsatt ett steg efter och börjar nu med isoleringsåtgärder.

Vad är handlingsplanen Sverige? Är det någon som har sett handlingsplanerna baserat på olika scenarion?
Citera
2020-03-12, 13:16
Medlem
FarbrorAgges avatar
Det är givetvis bara en tidsfråga nu innan Sverige också bommar igen alla förskolor, skolor och universitet.
Citera
2020-03-12, 13:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
John Campbell är en sjuksköterska som saknar expertis inom det här ämnet. Att hans ord är lag här säger en hel del om bristen på källkritik i den här tråden.

Jag har undersökt Dr Campbell och såvitt jag kan se är han doktor och utbildar sjuksköterskor, och minns jag inte fel så har han även studerat virologi eller epidemiologi, dock kan mitt minne vackla just på den punkten, går dock att ta reda på.

Citat;

Dr. John Campbell, Nurse teacher UK.

Det här blivit en trådsanning att Campbell är en sjuksköterska, allting talar för att han är en doktor, särskilt det faktum att han utbildar sjuksköterskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in