2020-03-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!

Tidigt inlägg, redan 18 jan men jag tror också på detta. Enligt en expert i går på expressen(hittar inte hennes namn) så sade hon att Thailand inte räknar smittade då dom lever på turister.

Hon avrådde mycket starkt att åka dit.

(Edit: Agnes Wold)
Senast redigerad av MollyCule 2020-03-12 kl. 12:21.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag vet liksom du att såna Här sjukdomar minskar mycket på sommaren. Spridningen minskar för folk är mycket mer utomhus.
Det vettefan du... Om något så borde smittrisken öka med tanke på att det är fler folk i rörelse ute på gatorna, inte för att dom är utomhus, vart någonstans då, i skogen eller vadå?

Jag tror att det är i huvudsak UV-strålningen på sommaren är det som drar ner smittspridning i sommartider men om det inte har med det att göra (vilket jag är nästintill 100% säker på att det faktiskt är) så finns det inte mycket som talar för att det kommer trappa ner i spridning i mitten av juli.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Svenskar alltså, sicket naivt och blåögt folk.

Ja, det var ju såna här konstigheter man pysslade med i inledningsskedet, sannolikt även nu.

Hade man direkt beslutat att alla som kommer ifrån Iran, Italien och Kina direkt isoleras i sina bostäder med lagstöd hade vi kanske haft en annorlunda utveckling just nu.

I övrigt hoppas jag att viruset blåser bort, i sydvästra Sverige tycks det just nu vara en möjlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikasborg
Det du missat är att sjukvården inte klarar av (en tillfällig) stor anhopning av sjuka människor. Vårdplatserna och -personalen räcker inte till. Drabbar även folk med andra sjukdomar. Blir obehandlade!

Alltså bör nu vi nu försöka sprida ut corona under en längre tid så att vårdresurserna har möjlighet att behandla de insjuknade.

Så rädslan består av att det blir för mycket för sjukvården.
Lite märkligt också att man inte står förbered för detta som kommer i mellan jämna mellanrum. Pandemier mm är något man inte kan undvika.
Citera
2020-03-12, 12:19
Medlem
InfraGuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det är nu ni verkligen behövs! Du ska självklart gå till arbetet och hjälpa dina vårdtagare.
Och självklart ska du skydda dig fråm smitta, både för din och deras skull.

Det är ju självklart att vi gör, det är en del av jobbet vi själva har valt.

Det läskiga är dock att vissa av våra hemtjänstgrupper har slut på handsprit och handskar börjar bli en bristvara. Kommunens leverantör börjar och få svårt att få tag på detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror du och många andra missar att det kan bli en ganska alarmerande siffra unga som dör också när vården blir mättad.
Och vad fan är ”alarmerande” i din värld? Säg ett procenttal. Eller ett absolut antal. Så får vi se om du får rätt. Alla vettiga människor går på vad som redan har hänt och händer.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Jag menade om man känner eller är närstående med någon som är smittad just nu. Det tyckte jag framgick. Scenariot att det kan bli tusen döda inom kort om detta fortsätter låter dock inte helt otänkbart.

Med tanke på att det emellanåt kan vara inemot 1000 som dör i en säsongsinfluensa så är det ju intet unikt egentligen.
Citera
2020-03-12, 12:20
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ni är så rökta. I Italien är varenda respirator upptagen. Om man är över 65 och behöver mer än enkel syrgas så blir det i princip morfinspruta och snabb kremering istället. Det finns inte resurser att hantera det här. Dödligheten är nu över 8%.

Undrar hur många lediga intensivvårdsplatser det finns i Sverige? Senast jag hörde något så var det ungefär 100% beläggning redan i vanliga influensatider.

Inom några veckor är det nog andra ljud i skällan i den här tråden.
Dödligheten är mycket högre, 827 döda och 1028 friskskrivna ger 45% dödlighet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Ja. Värmen tar död på viruset.
Hört att det fungerar sämre(dör ut) i 30(35)+ och uppåt och fuktig luft inomhus
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Var precis och handlade på Willys iklädd ansiktsmask, glasögon och handskar. Folk flinade åt mig, någon fällde kommentaren "Corona Time" och folk betedde sig allmänt som jag var en foliehatt. Ingen annan hade mask på sig.

Det sovande folket.

Finns inte ansiktsmasker att köpa till alla i Sverige till att börja med.
Sverige har redan gett upp, till och med slutat testa misstanke om coronasmitta på personer som inte redan befinner sig på sjukhus.
Vi har knappt några test kits kvar i Sverige, så våran statistik kommer bli kanonfin!
(Förutom det största mörkertalet i smitta i världshistorien)

Jag bryr mig inte om jag blir smittad själv, ung & frisk, äter corona viruset till frukost!
Men vill gärna ha statistik på min stad så jag kan fatta beslut över när det är tillfälle för två svaga släktingar att stanna hemma så jag kan handla mat åt dem utan att dessa personer riskerar smitta.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ni är så rökta. I Italien är varenda respirator upptagen. Om man är över 65 och behöver mer än enkel syrgas så blir det i princip morfinspruta och snabb kremering istället. Det finns inte resurser att hantera det här. Dödligheten är nu över 8%.

Undrar hur många lediga intensivvårdsplatser det finns i Sverige? Senast jag hörde något så var det ungefär 100% beläggning redan i vanliga influensatider.

Inom några veckor är det nog andra ljud i skällan i den här tråden.

Sverige har 500 sådana platser, hur många som är upptagna vet jag ej

Gamla och svaga gör bäst i att hålla sig hemma
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Det förutsätter att man låter dem dö hemma. Sjukvården klarar inte massanstormning det är därför åtgärder görs i samhället.
Det är på väg dit eftersom allt fler sjukvårdsinstanser slutar testa nya fall i allmänhet utan inriktar sig på att testa för att begränsa spridning inom sjukvården. Bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in