2020-03-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om det inte vänder här är domedagen nära. Jag är all in bull!

Friskt vågat. Lycka till säger jag!
Citera
2020-03-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om dessa experter som du lyssnar på påstår att den har en dödlighet på 3,4% så är de inte så mkt till experter, och de räknar ju då uppenbart inte med mörkertalet, utan endast bekräftade fall.

Det är ju inte rimligt att anta att influensa har ett gigantiskt mörkertal, medens covid19 har ingen, och samtidigt påstå att covid19 är mkt mer smittsam. Om den är mkt mer smittsam så har den rimligtvis högre mörkertal än influensa.

Det är just sådana här lögner, som man bör sluta sprida och som ansvariga bör rätta, om de ska ta sitt ansvar. Det är inte bra att lögner och missinformation som detta får spridas. De spär på hysterin som i slutändan är 1000 gånger skadligare än viruset i sig. Ja den har en dödlighet på runt 3-5% om man ser till bekräftade fall. Men detta är inte samma sak som den riktiga dödlighet. Vilket ni verka ha svårt för att förstå av någon anledning, ni förstår inte ens att man bör räkna ut dödlighet på samma sätt för få en rättvis bild av det.

Jag har inte sett WHO påstå att dödligheten för covid19 är 3,4% då man räknar med mörkertal. Jag har sett att de har skrivit det när det gäller reported cases. Men det är som sagt en helt annan sak.

3,4% är som sagt WHO som använt bekräftade fall ja, men de har ju alltså med folk som fortfarande ligger sjuka som överlevande i den beräkningen, vilket sänker talet. Som jag skrev så är den riktiga dödligheten med de bekräftade fallen över 6% (6,35% atm). Uppskattningar har varit runt 1-2% Om den riktiga dödligheten är 1% så kan vi ha runt 800000 fall i världen, men det är ju som sagt uppskattningar.

Det uppskattade mörkertalet i influensa är bara 50% av antalet sjuka, dvs de antar att 50% av alla som är sjuka går till läkaren för det. Med 1% dödlighet så blir det runt ~85% mörkertal som del av samtliga sjuka, grovt räknat med tillgänglig data. Då har man ändå testat mängder med människor som inte gått till läkare i vissa länder samt att människor är mer medvetna om sjukdomen på grund av media.

Du menar ansvariga som FHM som säger att vi inte kommer se någon spridning i samhället när vi redan fått spridning och sen ändrar direkt till mycket hög risk? Eller WHO som benämde SARS och H1N1 som pandemier, men som fram tills nu vägrat kalla detta pandemi?

Du lägger ord i min mun och snedvrider det jag säger. Jag ser inte den siffran från WHO som uppskattning av dödlighet, det var ett konstaterande att av alla som hittills fått smittan, så har hittills 3,4% dött. Det gäller endast bekräftade fall och svårt sjuka och friska behandlas samma, det är alltså inte dödlighet och det är inte en uppskattning.

Antar man att mörkertalet är lika stort som bekräftade fall (ungefär som influensa) samt att alla dödsfall på grund av corona rapporterats som just corona så är dödligheten ~1,84% om du tycker det är rättvist jämfört med hur man räknar influensans dödlighet. Det är klart över 0,1%, det är även klart över 1% och då räknar jag med de som inte tillfrisknat än som överlevare.

0,1% så har vi många miljoner sjuka redan. (och mörkertal som står för nära 100% av alla fall)
Senast redigerad av Wyrtmer 2020-03-12 kl. 11:09.
Citera
2020-03-12, 11:20
Medlem
Det här med att sitta ner i båten gör ont i psyket. Fan sålde man inte för när det faktiskt fortfarande låg lite på plussidan.

Ja jag har en lång jävla horisont men ändå mina surt sparade pengar säger hej då just nu
Citera
2020-03-12, 11:27
Medlem
https://youtu.be/Znx5NMKRfRc?t=294
Räcker att lyssna i 8sekunder.
Citera
2020-03-12, 11:27
Medlem
Man är sugen på att ge sig in och börja gama på liken men något säger mig att börsen kommer fortsätta att falla fritt och ju längre man väntar desto mer aktier kommer jag att få. Vi är bara i början av pandemin, det lär bli mycket värre inom någon vecka.
Citera
2020-03-12, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Var redo på att många av dom inte kommer överleva eller bli zombieföretag nedtyngda av enorma skuldberg. Se till och kolla balansräkningen noga så de har cash att överleva.

absolut men bolag som Lufthansa etc borde ju knappast konka?
Citera
2020-03-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
En ny bil använder du varje dag, pengar på börsen använder du sällan innan det gått 10-15 år. Vilken efterbliven jämförelse.

Det tar bara tre år innan en ny bil tappat halva värdet. Dvs ½ miljon för vissa.
Varje dag....har du verkligen koll på detta?
Citera
2020-03-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det handlar mer om sannolikheten. Det är 149 bekräftade fall i australien. De bor 25 miljoner i australien. Vad är sannolikheten att då en av de mest kända i landet ska få det om det bara är 149 fall i landet. Givetvis så är 149 bara en bråkdel av den riktiga siffran. Detta är dock positivt, då det antyder på att dödligheten är väldigt låg. Viruset i sig är nog det mest överhypade någonsin. Av allt att tyda så är det inte värre än en vanlig influensa.

Men det kan trots det få världen på knäna.

Exakt analys.
Citera
2020-03-12, 11:48
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Det här med att sitta ner i båten gör ont i psyket. Fan sålde man inte för när det faktiskt fortfarande låg lite på plussidan.

Ja jag har en lång jävla horisont men ändå mina surt sparade pengar säger hej då just nu
Jag och tjejen har backat en miljon eller så men det bryr vi oss inte om.

Vi har också tappat ca 30 000 i flygbiljetter och andra omkostnader, det stör oss något enormt.

Psyket är märkligt
Citera
2020-03-12, 11:49
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
absolut men bolag som Lufthansa etc borde ju knappast konka?

Jag rekommenderar att du verkligen kollar hur mycket cash de har. Som det ser ut nu vill många inte köpa företagsobligationer från flygbolag och jag tror inte ens kreditinstituten har nedgraderat ännu.
Citera
2020-03-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Man är sugen på att ge sig in och börja gama på liken men något säger mig att börsen kommer fortsätta att falla fritt och ju längre man väntar desto mer aktier kommer jag att få. Vi är bara i början av pandemin, det lär bli mycket värre inom någon vecka.

Titta på några aktier som drabbats hårt och vänta ut dem. Jag tittar själv på Scandic och Securitas just nu. Tänker även köpa mer SSAB. Tänker hålla hårt i lönen under våren och vänta in ett bra tillfälle att köpa.

Klart att man ångrar att man inte sålde tidigt men det tjänar ju inget till så bara att bita ihop. Lever fortfande på hoppet att vändningen är nära så säljer inte idat heller. Väntar in utdelning istället. Rätt mycket som droppar in snart

Det gäller bara att bostadsmarknaden börjar dras med i fallet snart. Då skulle det ju åtminstone komma något positivt ur det hela. Istället verkar en av grannarna slå nytt rekord på radhus i föreningen med åtminstone 300kkr över tidigare rekordet från tidigt i höstas....

Jag tror fortfarande att när nedgången väl lagt sig så kommer mina aktier klarat sig betydligt bättre än snittet eftersom jag mest har aktier med lågt P/E tal och stabil verksamhet. Då undantaget chanspengarna i förhoppningsbolag som kanske kursar VI får se helt enkelt.
Citera
2020-03-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag och tjejen har backat en miljon eller så men det bryr vi oss inte om.
Självklart bryr ni er lite 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in