2020-03-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
För några dagar sen tyckte du detta var som en vanlig influensa och skapade en sajt som du nu tagit ned, hånade de talande om dödlighet.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag vidhåller fortfarande min åsikt, men det handlar inte om att jag vill sprida viruset mer.

Det var ingen aktiv site, utan snarare en pik till foliehattarna som du själv delar läger med.
Citera
2020-03-12, 10:41
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur blir det till sommaren? Är det ens lönt att boka en resa?
Skojar du?
Citera
2020-03-12, 10:42
Medlem
santos_devilles avatar
+101 nya i Danmark idag, och det innan klockan 10.00 (615)

Det går fort i Norden
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Auktoritära stater är bättre än sojademokratier på att hantera sånt här.

Både ja och nej,
och den som tror på siffrorna från Ryssland måste vara tappad bakom en vagn.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, precis vad jag har väntat på.

Hur gör vi nu, vem tar ansvar för att hjälpa de här människorna, Sverige kanske kan hämta hit de värst drabbade, vi kan ju inte bara se på?

Sverige bör ha resurser, vi är ett rikt land, har jag hört.

Vi tar ju medvetet hit HIV smittade.. Är man HIV smittad är det skäl för Asyl i Sverige så MP,C och FP och Sossar kommer nog propagera för att de som är Smittade automatiskt får asyl i Sverige. Kan man göra det med HIV så kan man det med Corona..Skulle tro att de fyra partierna är ganska eniga om en spdan sak..
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Så kan det absolut vara. Vi har helt nya förutsättningar i dag. Ser mera framför mig hur en enstaka smittad hemvändare snabbt kan slå ut en hel by i Norrland om det vill sig illa.

Men du har rätt. I dag vet vi så mycket mer om hur detta fungerar
Sen är ju fortfarande många smittade importfall. Exempelvis fick gotland sina första smittade idag. Men de var ju smittade utomlands så vi är ju ännu i ett skede med relativt liten allmän smittspridning. När den kommer igång på allvar så kan ju siffrorna jämnas ut. För det är klart att bor man runt Arlanda så är det större andel som åker på skidresor till Italien än det är för folk som bor i Kiruna.
Citera
2020-03-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jävla idioter om de tar fel beslut. Kan slå vad om att de säger att allt är lugnt, och nästa vecka exploderar smittan på något universitet. Det är en tickande bomb.

Anna Ekström träffar skolaktörer för samtal om coronavirus

Publicerad*12 mars 2020

I dag, torsdag den 12 mars, bjuder utbildningsminister Anna Ekström in aktörer inom skolans område till ett andra möte med anledning av coronaviruset. Syftet med mötet är att diskutera hur det aktuella läget påverkar verksamheterna samt kommande åtgärder.

Vid mötet kommer Anna Ekström att träffa representanter från Skolverket, Sveriges Kommuner och Regioner, Friskolornas Riksförbund och Idéburna skolors riksförbund för att samtala om det aktuella läget i skolan när det gäller Covid-19 och kommande åtgärder med anledning av det nya coronaviruset i relation till skolväsendet.

– I en sådan här situation är det viktigt att skolans huvudmän kan fatta bra beslut så att eleverna får den utbildning de har rätt till. Därför har jag kallat Skolverket och representanter för huvudmännen till ett möte på Utbildningsdepartementet för att säkerställa att de åtgärder som regeringen fattar beslut om också kommer att fungera i praktiken. Regeringen tar den här frågan på stort allvar och vi är beredda att vidta åtgärder i närtid, säger utbildningsminister Anna Ekström.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/anna-ekstrom-traffar-skolaktorer-for-samtal-om-coronavirus/
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Både ja och nej,
och den som tror på siffrorna från Ryssland måste vara tappad bakom en vagn.

Det finns naturligtvis ett mörkertal där men min gissning är att Ryssland inte kommer att påverkas särskilt mycket av viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur blir det till sommaren? Är det ens lönt att boka en resa?

Det här är förmodligen det värsta vi har sett på minst 50 år, och det finns inget vaccin. Så nej, du kan nog stryka sommarsemestern. Jag har svårt att se hur Italien ska vända det här och agera business as usual när Juli kommer.
Alla europeiska länder kommer förmodligen ha stora problem en lång tid framöver.
Citera
2020-03-12, 10:44
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Stämmer det att Danmark stänger alla skolor? Vad i helvete väntar Sverige på?!

För att vi har Tegnell.
https://www.expressen.se/nyheter/epidemiolog-sa-paverkas-barn-av-coronaviruset/

Att stänga skolor är inget förslag som finns på bordet i Sverige.
– Det man vet är att hittills har det dykt upp extremt få barn som varit allvarligt sjuka, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
För några dagar sen tyckte du detta var som en vanlig influensa och skapade en sajt som du nu tagit ned, hånade de talande om dödlighet.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Självklart ser vi nu färre och färre förnekande och hånande idioter kommentera här. De har väl gått och gömt sig i sina pojk och flickrum gråtandes.

Användaren "OY" såg jag igår natt kommentera heeelt tvärtom än vad denne brukar, dvs oroligt, men bara som 2 dagar sen drev denne med oss.

Man kan inte ens vara arg på dem. Det är försvarsmekanism när folk är rädda, de förnekar allvaret.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Överallt säger de att Coronaviruset orsaker förkylningssymptom. Andra säger nej inge förkylningssymptom alls i Kina hade 95% enbart hosta, andningsproblem, lunginflammation och feber,
Bara 5% hade rinnsnuva ...

Vad gäller? Eller båda kanske har rätt ?

I onsdags förra veckan fick jag hugg i nedre vänstra sidan av magen under revbensbågen, sved i munnen/svaljet ungefär som om att jag skulle haft blåsor och druckit tabasco men hade inga blåsor bara ont, började även med stickningar i nervsystemet (kändes som någon satte spruta lite varstans på kroppen ) jäkligt störande och kände obehag i kroppen så hade extremt svårt att somna med tryck för övre bröstet. Hjärtat slog hårt som fan (inte snabbare utan bara hårt hårt) kände det utanför revbenen som typ rörde sig.
Lyckades somna men vakna upp med feber. Hade feber men tog ej temp första dagen för jag är dålig på att testa sådant.
Dag två kom förkylningen smygandes och högre feber då testa jag och låg konstant över 38,5 sen på natten steg den ännu mer när jag försökte sova tog av täcket, gick ut i vardagsrummet, sedan palla jag inte mer för kokade verkligen 39,6 och tänkte inte klart så gick utomhus kl 02 på natten och la mig på trallgolvet för att försöka kyla kroppen i bara kallingar . Hade redan överdoserat Alvedon och Ipren hela dagen /kvällen pga huvudvärken.
Javisst ja jag drack även ca 5 liter den dagen , drack och drack kopiösa mängder.
Lyckades somna i sängen sen men i två dagar efteråt hade jag fortfarande feber som varierade från 37,5 -38,5 morgon /kväll
Är fortfarande idag medtagen av detta och blir andfådd av att gå korta sträckor.

Misstänker vanliga influensan och tror det för Corona säger de enbart sätter sig på lungorna!

Annan sjuk grej är att veckan innan detta startade så fick min sambo extrem huvudvärk från ingenstans! Hon låg hemma i sängen två dagar med feber och blev sen bra. Ingen förkylning och ingenting mer!

Ena barnet är jättesjuk nu med feber och lite svårigheter med andningen OCH förkylning med snorig näsa!

Vi alla under samma tak har helt olika symptom från vår sjuka!?
Du är uppenbarligen sjuk. Omöjligt för oss att veta om det är corona eller ej. Att ditt barn är sjuk kan indikera att att det inte handlar om corona eftersom blir visar vanligen milda symtom på corona. Du bör definitivt ringa 1177 och kolla med dem, hoppas du lyckas komma fram de har extrema kötider just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in