2020-03-12, 09:33
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Vettig info om sjukan.

Citat:
Viruset tål inte värme, och dör om det utsätts för temperaturer över 26-27 grader. Därför är det viktigt att dricka varma drycker som te och kaffe flera gånger om dagen. Varm dryck neutraliserar viruset.

Kroppstemperaturen är 37,5+ normal, då skulle viruset dö direkt i halsen med ovan angivna data.
Citera
2020-03-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Kommer inte ta slut mat i butikerna. Visst, någon specifik vara kanske tar slut men mat kommer finnas.
Om jag själv inte kan handla så kan någon annan göra det.
Och absolut ingen anledning att låsa in sig i 3 månader, varför?
Vad är du rädd för?

Nej maten kommer inte att ta slut. Men jag vill inte riskera min familjs hälsa. Så när väl dörren är låst här hemma så vill jag försäkra mig om att den förblir låst tills det värsta har blåst över.
Citera
2020-03-12, 09:34
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RiotSquad.
Det är själva topsen/testpinnarna som är slut. Antar att det köps från Kina eller något europeiskt land som har röven full

Känns som nått regeringen skulle kunna lägga som en snabb beställning av lokala företag, kringgå upphandlingsregler, sätt pris i förväg. Självtester måste vara prio ett just nu
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
För att parafrasera en artikel jag läste häromdagen: du kanske inte är orolig, men det här handlar inte om dig!

Jag skulle, med största sannolikhet, klara mig fint om jag smittades med corona. Jag är ung och har inga kända underliggande sjukdomar. Det samma kan inte sägas om min mor, mina svärföräldrar, flera av mina syskon osv osv... För att inte nämna alla äldre och/eller sjuka svenskar som jag inte känner men som svensk har ett ansvar för.

Du kan inte gå till gymmet, buhu! Du kan inte gå på konsert, buhu! Skärp dig, inse att vi som folk har ett kollektivt ansvar gentemot varandra och sluta bete dig som ett litet barn som inte får en klubba.

Faran med den moderna individualismen, förlusten av känslan av gemensamt ansvar och samhörighet, visar sig verkligen under denna kris.

Det räcker väl ändå med att dem i riskzonen sätter sig i karantän då? Varför måste vi som är friska och krya göra det.

Träning ÄR mitt liv, klart som fan jag blir sur om den påverkas av detta. Träning är en färskvara och det suger att bli limiterad på det sättet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Myndigheterna borde som en "Corona-åtgärd" stänga ner kvällspressen. De utnyttjar detta till max och drar sig inte för att skapa sensationsartiklar för att få klick. Ett enskilt fall med en man nära 70 år, som mkt väl kan ha, snarare troligt, fler sjukdomar är fullständigt ointressant i sammanhanget.

Sjukvården inkl personal går givetvis på knäna och det kan bli fel, eller rättare sagt, det är omöjligt i ett sånt läge att inte göra fel ibland. MSM fortsätter att vara en paria för samhället och allas vårt välbefinnande även nu.
Man kan också fundera över de ekonomiska följderna av coronaviruset. Kollar man börserna världen runt kan man konstatera hur småspararna i desperation säljer till underpriser. De som köper är stora investmentbolag. affärsbanker och amerikanska pensionsfonder. Det sker en omfördelning av ägande som saknar motstycke.
Detta för ett influensavirus som hitills drabbat någon promille av jordens befolkning och lett till några tusen skröpliga åldringars död. Kina och Sydkorea är redan över smittans peak och börjar återgå till normala samhällsfunktioner. Krugerkraschen var ju iscensatt av (huvudsakligen judiska)finansinstitut för att sno allmänheten på pengar. Ser vi någonting liknande nu?
År ut och år in dör 2 barn i minuten i malaria. Miljoner dör av amöbadysenteri, dengufeber, ebola osv. Ingen jävel bryr sig, drabbar ju inte västvärldens ekonomi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
De skriver ju att han varit frisk sen innan, bara lite ryggproblem?

Man är inte direkt purung som 67-åring.

Men sen är det väl ingen nyhet att vissa yngre kan råka illa ut också? Har vi väl vetat hela tiden.
Citera
2020-03-12, 09:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Vill inte skrämma upp er ytterligare men jag pratade med en god vän i Italien igår. Hon har en nära vän som jobbar på ett sjukhus i Rom och enligt honom är ca 20% av de intensivvården i 40 års åldern.
Klart det blir så när många smittas. Den som tror att detta bara drabbar "gamlingar och svaga" får tänka om. Men också klart att frekvensen av svåra fall i dessa åldersgrupper är klart lägre. Därmed inte sagt att den är försumbar.

Slutsatsen är att Covid19 inte är som en "vanlig säsongsinflunsa", den är betydligt värre.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Enligt Aftonslasket så är det hela Norden?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ja, det stämmer. I skrivande stund rapporterades det bara om Norge. Men det gäller hela norden. Svårt att hänga med när rapporteringen går så fort.

Men en mycket företagsam åtgärd, förhoppningsvis följer resten av kedjorna efter.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du kan väl kräva pengarna tillbaka i alla fall. För SATS är detta värre än för dig, men gym är verkligen ställen där smitta kan spridas, så detta är nästan nödvändigt. Alla gym borde följa SATS exempel.

Problemet med SATS är att de bara "pausar" medlemskapet, så de får sina pengar ändå. Dessutom betalar mitt jobb min friskvård, så det spelar ingen roll för mig.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan man se vilken effekt det ger, är det mätbart, hur ser utvecklingen(antal fall) ut sedan man begränsade folksamlingar?

Ja, jag förstår att det kan minska spridningen, min fråga är, ser det ut att ha gjort det?
Jag läste någonstans att det kan ha effekt om man gör det i rätt skede, är man för sent ute har det ingen effekt.

Kommer tyvärr inte ihåg var men en snabb googling ger lika många åsikter som resultat.

En poäng är väl att det inskärper för allmänheten hur allvarligt tillståndet är. Nu är vi i ett läge där Dramaten tror sig vara listiga genom att begränsa antalet i publiken till att ligga strax under 500 för att komma runt de nya direktiven.

Så agerar inte ett samhälle som förstår allvaret i vad vi står inför.
Citera
2020-03-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Nej det har varit slut överallt sen länge. Även hemtjänsten har slut på det eftersom anställda tar med sig det hem.

Gör egen:

35 delar t-röd
15 delar vatten
1 del glycerol
Citera
2020-03-12, 09:36
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så du menar att vi skall stänga våra skolor och rikta oss på vård för ett vanligt sketet förkylningsvirus som definitivt inte dödar fler än Calicivirus gör per å (220 000 per år)r?

Jag förstår inte riktigt den här hypen mot detta förkylningsvirus som knappt har tusen döda.
Speciellt i Italien verkar "hypen" ha blivit extra stor, och i Danmark, och i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in