2020-03-12, 02:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Idag(igår} sjukskrev jag mig och kommer vara sjukskriven veckan ut. Jag har en rejäl torrhosta, svag i kroppen, lite snuva och även lite feber. Känns inte alls speciellt jobbigt men känner att jag gör rätt som inte går till jobbet.
Jag jobbar på en väldigt stor arbetsplats och möter många människor varje dag ifrån hela Sverige.

Problemet blir nu att jag kanske inte är helt frisk på måndag eller att jag fortfarande bär på smittan om det nu skulle vara corona. Sjukvården vill inte testa mig och jag kommer att behöva läkarintyg. Hur fan är tanken här egentligen? Ska jag gå till jobbet på måndag och förmodligen smitta ner ett gäng kollegor eller hur är tanken? Ska jag sätta mig i kollektivtrafiken och smitta ner mina medmänniskor? Allt känns så luddigt.

Gör vad du måste.

Som alla vet så var redan samhällskontraktet brutet innan Corona och redan då fick var och en klara sig på egen hand.
Nu gäller det verkligen liv och död.
Samhället skiter i oss medborgare så därför blir vi tvungna att göra samma sak. Det får gå som det vill och det är inte ditt eller någon annans fel om det går illa utan våra styrandes.
Citera
2020-03-12, 03:02
Medlem
Citat:
Idag(igår} sjukskrev jag mig och kommer vara sjukskriven veckan ut. Jag har en rejäl torrhosta, svag i kroppen, lite snuva och även lite feber. Känns inte alls speciellt jobbigt men känner att jag gör rätt som inte går till jobbet.
Jag jobbar på en väldigt stor arbetsplats och möter många människor varje dag ifrån hela Sverige.

Problemet blir nu att jag kanske inte är helt frisk på måndag eller att jag fortfarande bär på smittan om det nu skulle vara corona. Sjukvården vill inte testa mig och jag kommer att behöva läkarintyg. Hur fan är tanken här egentligen? Ska jag gå till jobbet på måndag och förmodligen smitta ner ett gäng kollegor eller hur är tanken? Ska jag sätta mig i kollektivtrafiken och smitta ner mina medmänniskor? Allt känns så luddigt.

Om du inte får klarhet i det hela via myndigheter, så försök att få kontakt med din arbetsgivare och förklara läget.
Citera
2020-03-12, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Är medveten om att tråden handlar om just Corona - men vill bara informera eventuella oroliga läsare om att även årets ”vanliga” influensa är väldigt kraftig i år.

Är själv inne på dag 15 av min, och först nu går det uppåt...

Detta stämmer inte. Vi har knappt nån influensa i Sverige i år. Inte enligt europeiska smittskyddet iallafall.
Citera
2020-03-12, 06:46
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Idiotiskt och populistiskt slag i luften, men som säkert kommer till Sverige också, regeringen kommer att tvingas till det pga konspirationshysterikerna och tvärsäkra idioter på nätet.
Barnen kommer smitta riskgrupper när de går hemma, som mor- och farföräldrar som stressade medelklassföräldrar anlitar som barnvakt.

Tänk på baaarnen, jamen hallå eller, det är definitivt inte barn som är i riskzonen.

Barnen kommer även smitta riskgrupper (55+ med underliggande sjukdomar) om de går till förskola och skola. Barnskötare, förskollärare och lärare är väl inte människor med ett kontaktnät enligt dig.

Du tror att förskollärare Eva 62 med högt blodtryck och KOL kommer överleva om hon skulle bli smittad av ett barn på jobbet? Nej, hon skulle sannolikt dö. Troligen även hennes man Gunnar 66 med övervikt och hjärtfel.
Citera
2020-03-12, 07:06
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Barnen kommer även smitta riskgrupper (55+ med underliggande sjukdomar) om de går till förskola och skola. Barnskötare, förskollärare och lärare är väl inte människor med ett kontaktnät enligt dig.

Du tror att förskollärare Eva 62 med högt blodtryck och KOL kommer överleva om hon skulle bli smittad av ett barn på jobbet? Nej, hon skulle sannolikt dö. Troligen även hennes man Gunnar 66 med övervikt och hjärtfel.
Målet måste väl ändå vara att hålla barn och ungdomar så frånskilda som möjligt från äldre.

0-10 åringar kanske minskar sin kontakt med riskgrupper under förutsättning att föräldrarna kan jobba hemma eller skaffa barnpassning från icke-riskgrupper. Skollediga 10-19åringar kommer inte sitta hemma utan få mer kontakt med riskgrupper, de stora riskgrupperna är 70+ eller till och med 80+, vilka inte jobbar i skolan.
Citera
2020-03-12, 07:22
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Målet måste väl ändå vara att hålla barn och ungdomar så frånskilda som möjligt från äldre.

0-10 åringar kanske minskar sin kontakt med riskgrupper under förutsättning att föräldrarna kan jobba hemma eller skaffa barnpassning från icke-riskgrupper. Skollediga 10-19åringar kommer inte sitta hemma utan få mer kontakt med riskgrupper, de stora riskgrupperna är 70+ eller till och med 80+, vilka inte jobbar i skolan.

Ja, genom att hålla barnen hemma. Åldersfördelningen på en skola är sannolikt större (det finns troligen personer mellan 60 och 65 som arbetar där). Medan personer med icke-vuxna barn sannolikt är unga (mellan 20 och 45). Smittspridningen i samhället skulle bli större om ett smittsamt barn gick till skolan än stannade hemma med sina unga föräldrar (som dessutom jobbade hemifrån).
Citera
2020-03-12, 08:12
Medlem
IRMEs avatar
Man blir ju så jävla orolig nu, min dotter hostade mycket i måndags, och vi har varit hemma sen dess, nu rosslar hon lite som småbarn gör ibland bara. Min sambo har lite ont i halsen och jag kände mig lite hängig.

Ska man liksom bara isolera sig då? känns som att jag måste vara hemma på obestämd tid om man ska tänka så, med tanke på att barn typ alltid hostar lite grann...
Citera
2020-03-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Mycket värre idag, vi har båda fått diaree och det är svårt att få i sig vätska, vi har båda feber på drygt 40 grader och jag har fått besvärande näsblod som rinner på kudden när jag sover/dåsar , får ta det lugnare med nässprayen. Frugan har även kräkts och gnäller om huvudvärk, antar vi är lite uttorkade. Vi är friska och vältränade dock så vi tar oss ur detta om några dagar. Ingen av oss kan jobba som det ser ut nu, inte ens hemmifrån.

Sök hjälp så fort ni kan om ni börjar få svårt att andas. Än finns det förmodligen fortfarande hjälp att få så att söka i tid är viktigt.
Citera
2020-03-12, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Mycket värre idag, vi har båda fått diaree och det är svårt att få i sig vätska, vi har båda feber på drygt 40 grader och jag har fått besvärande näsblod som rinner på kudden när jag sover/dåsar , får ta det lugnare med nässprayen. Frugan har även kräkts och gnäller om huvudvärk, antar vi är lite uttorkade. Vi är friska och vältränade dock så vi tar oss ur detta om några dagar. Ingen av oss kan jobba som det ser ut nu, inte ens hemmifrån.

Märker ni av att ni åkt på lunginflammationen (covid) och får svårt att andas så ska ni absolut söka vård. Om man väl har oturen att sjukdomen utvecklas så långt så spelar det inte så stor roll hur friska eller vältränade ni är då kroppen inte har något naturligt försvar mot det här nya viruset oavsett.

För att dra en liknelse så kan man ju tänka på hur det t.ex. gick för många Indianstammar i Sydamerika när Européerna kom med sjukdomar vilka deras immunförsvar aldrig hade sett. De var ju knappast så att Indianerna var otränade eller svagare rent generellt.
Citera
2020-03-12, 08:55
Medlem
utforskarens avatar
Jag själv och i stort sett samtliga i min umgängeskrets (familj, kollegor, vänner och deras anhöriga) är eller har varit sjuka med hosta och feber under de senaste tre veckorna. Vissa värre än andra.

Många barn på förskolan går runt och hostar, jag tror en och annan förskolelärare är hemma sjukskriven.

Tog en kort sväng på stan för att handla mat, överallt gick folk runt och hostade och harklade sig.

Ingen av oss tror sig ha drabbats av covid-19, ingen av oss har testats. Men vem vet?

Jag har rätt så milda symptom, tycker jag. Så länge jag inte behöver, så tänker jag inte belasta vården ens med ett telefonsamtal. Håller mig hemma bara.

Har också sett en och annan användare här på FB skriva samma sak. Helt klart är det många som är förkylda i alla fall. Kanske brukar det vara så, bara det att man tar större notis om det just nu?
Citera
2020-03-12, 08:57
Medlem
Citat:

Förklara för chefen hur läget ligger till.. är hen inte helt pantad så ska det nog inte va några problem med att låta dig va hemma utan sjukintyg. Hellre de än ett helt företag i karantän.
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Min kompis som sitter isolerad just nu tycker det känns snäppet jobbigare än vanlig influensa, framförallt för att febern kom så plötsligt och var över 40 grader direkt. I övrigt har han bara halsont och kraftig huvudvärk. Han har dock bara varit sjuk i ett dygn.

Tror det är individuellt hur länge det sitter i. Jag har ju haft feber en hel vecka med vanlig influensa tex
Hm Okejokej låter sjukt jobbigt. Hade influensa i julas med feber och vill absolut inte få de igen!!!
Citera
2020-03-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mauror
Alla som får det jämför det med vanlig influensa, så hur ska man veta man har det eller inte?
Det är en helt jävla vanlig influensa, enda skillnaden är att det smittar lättare.

Folk är så jävla veka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in