2020-03-12, 08:43
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Jo, men föräldrarna tar det isåfall inte med det sig, i sin tur, till jobbet. Smittspridningen bryts där. Bättre än ingenting.

Vad får dig att tro/veta det? Om barnen smittar föräldrarna och de går till jobbet så borde väl de smitta sina kollegor 🤔 vad är det i hemmet som gör att det bryts där??
Citera
2020-03-12, 08:44
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Detta går åt fanders. Snart har gemene man inga pengar. Hyror och lån kan inte betalas. El och vatten stängs av. De flesta i dagens samhälle har endast en buffert på 0-3 månader. Sen finns det några som klarar sig ett par månader längre, kanske max 5 månader. Endast några få procent av befolkningen har tillräckligt på banken eller i madrassen för att klara sig ett halvår eller mer

Om några månader, när staten stoppat pensioner och löner, företagen står still, anställda skickats hem, maten tryter, folk är hungriga och förbannade kommer vi befinna oss i ett galet hårt och farligt samhälle.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag har undrat över Tegnells agendan hela tiden. För det verkade som om han ville ha smittspridning i Sverige. Ok, tänkte jag, planen är inte att slippa få smittspridning utan att få hit den, sen försöka få den långsamt växande och dra ut allt under en längre tid. Jag kan förstå idén men då man inte vet om man bli immun är planen mycket tveksam. Men nu tror jag inte på den tanken längre då man släpper smittspridningen fri i Stockholm. Jag såg en intervju med Tegnell, han sa att det var roligt att arbetet med coronan. För första gången såg han ärlig ut. Det var tydligt att han njuter av detta och jag tror att detta är anledningen. Hade han stoppat coronan, gjort allt för att håla det utanför Sverige skulle han inte ha blivit en sådan kändis som han är nu. Han hade inte fått stå på Pressträff efter pressträff och få vara med i media varje dag. Livet leker för honom som aldrig förr. Aldrig har han varit så eftertraktad, alla i hela Sverige vet vem han är. Han har skapat detta medvetet eller omedvetet. Coronan gav honom chansen och han vill inte stoppa den.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja jag kan hålla med om att man har individuellt ansvar såklart, men då krävs det att folket får korrekt och relevant information. Det görs inte från FHM eller någon annan instans, tyvärr. Istället är den informationen flera veckor för sen samt när den kommer är den för vek.

Det jag menar att du gör är att sprida falsk information som ytterligare förvärrar situationen. Det är bättre att ta i för mycket med säkerhetsåtgärder än för sent. Det vi ser nu är vad som sker när ekonomin prioriteras före människors säkerhet. För en nationalist som mig är det horribelt. Det kommer nu att kosta ekonomiskt samt liv och säkerhet, synd när vi kunde ha stannat vid enbart ekonomiska effekter.

Som med allting annat är det bättre att vara förberedd än att vara för sent ute.

Kan du ge nåt exempel på desinformation som jag spridit? Är det när jag sagt att 88% bara får milda symptom? Eller kanske när jag sagt att forskningsrapporten om att viruset kan spridas upp till 6 meter drogs tillbaka? Eller var det när jag sa att dödligheten i Sverige varit väldigt låg?
Citera
Medlem
Fredag den 13 imorgon "bäst stanna inne"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Såg att man slutar testa personer med symtom i Stockholm. Finns det någon rimlig förklaring bakom detta?

För att det är fri samhällsspridning och de måste skydda vårdpersonalen så gott det går.
Citera
2020-03-12, 08:45
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Om regeringen väntar en månad till kan de nog lika gärna skita i det. Wuhan stängdes ner efter 400 fall! FHM lyssnar inte ett skit på vad som sker i andra länder utan vill se hur det går med egna ögon.

Vad som sker just nu är grymt, inhumant och onödigt. Snabba åtgärder och vi hade aldrig suttit i denna situation. Senfärdighet skördar liv. Och kostar pengar.
Jag förbryllas också av handlingsförlamningen hos FHM. Man får se till att göra det man kan personligen nu, dels för att undvika att bli smittad själv, men också att man ser till att inte smitta andra om man själv skulle bli sjuk.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Är det din rubrik? I såna fall, är du helt pantad? Smittan "släpps inte fri" för att man slutar ta prover. Det är andra åtgärder som begränsar smittspridning....
Ja det är min rubrik.

Ja det är en bombastisk rubrik. Men den är korrekt. Om man inte kan testa sig och få svar, så kommer karantän/självisolering funka uselt och smittspridningen i samhället kommer gå fort (smittan släpps fri menar jag), vilket innebär att massor med pensionärer kommer behöva vård samtidigt vilket leder till att många kommer dö. Vilka åtgärder är det du menar begränsar smittspridning? En telefonsvarare på 1177 med lite råd som att stanna hemma om du känner dig sjuk!? Är det vad folket får för en professionell sjukvård de betalat mycket skatt för!?

Kolla på Sydkorea. De testar och provtar massor (och förstås inte bara folk som är inlagda på sjukhus). och har haft en långsam tillväxt av dödsfall. De har testat drygt 200 000 och testar ca 17 000 varje dag. Sydkorea hade sitt första dödsfall 20e mars. Dagen efter hade Italien sitt första dödsfall. Idag har Sydkorea 66 dödsfall och Italien har 827 dödsfall. Fattar du!? Italien har på samma tid mer än 10 ggr fler döda! Italien har förstås antagligen även mer än 10 ggr fler smittade än Sydkorea men det syns inte i statisitiken eftersom de har väl också i stora stycken gett upp provtagning på samma sätt som Stockholm.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_South_Korea
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy

Så, de andra åtgärderna du föreslår? Ska vi göra på samma sätt som Italien gjort!?
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-12 kl. 08:57.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Tror inte det, men jag ska inte säga säkert.

Den här killen gör tydligen massor av videos om det. Jag fick den länkad av en polare imorse som har suttit och knarkat det här.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=t4N09qsMdPQ&feature=emb_ti tle
Låter som att du/ni kan ha nytta av den här kanalen också: Dr. John Campbell. Kolla genom lite där, han är väldigt duktig på att lära ut och han håller sig till verkligheten. Ingen dramatik eller så, bara ren rapportering och viktig information.
Senast redigerad av coronakontot 2020-03-12 kl. 08:48.
Citera
Medlem
Nu har jämlikhetstänkandet gått för långt. Tegnell tycker att det är ojämlikt att Spotifyanställda ska jobba hemma då det finns folk som inte kan det. Nu har han uppenbarligen problem med tänkandet. Om Spotify-anställda jobbar hemma då finns det färre virusspridare och potentiella smittade i samhället. Men Tegnell vill att viruset ska spridas jämlikt.

Hmmm. En stor grupp medellklassskattebetalare som varit till Italien är nu sjuka. Hur jämlikt är det? Nej, hindrande av virusspridning får inte sinkas av jämlikhet, jämställdhet mellan könen, värdegrunder och annat strunt. Om de företag som kan låta sina anställda jobba hemma då minskar man spridningen redan där. Om deras anställda håller sig friska och jobbar, fortsätter de att leverera skatt, tjänster och även hålla beredskapen uppe i Sverige.

Skärpning Tegnell.

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331
Citera
2020-03-12, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Detta går åt fanders. Snart har gemene man inga pengar. Hyror och lån kan inte betalas. El och vatten stängs av. De flesta i dagens samhälle har endast en buffert på 0-3 månader. Sen finns det några som klarar sig ett par månader längre, kanske max 5 månader. Endast några få procent av befolkningen har tillräckligt på banken eller i madrassen för att klara sig ett halvår eller mer

Om några månader, när staten stoppat pensioner och löner, företagen står still, anställda skickats hem, maten tryter, folk är hungriga och förbannade kommer vi befinna oss i ett galet hårt och farligt samhälle.

Vi kommer att ha el och vatten. Har inte hört talas om att man stäng av det i andra länder. Varför skulle man göra det menar du?
Citera
2020-03-12, 08:46
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det kan också bero på testkapacitet. Man vill kunna testa dem på sjukhuset för att skydda personalen.
Sålänge testkiten finns bör kapaciteten kunna utökas relativt lätt. Öppna två drive-by för folk som har symtom och vill testa sig, en på södra och en på norra sidan. Snabbutbilda 40 administrationspersonal from regionen som tas ur sina kontorstjänster för bemanna dessa två drive-bys. En framgångsfaktor för sydkorea va att man hade drive-bys där folk testades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in