2020-03-12, 08:37
Medlem
ulrikasborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det känns att jag missar något, varför spåra alla ut?
Chansen att bli drabbad är minimal och ännu mindre att dö av det.

Blir dock orolig för det eftersom alla andra spåra ur.

Vad missar jag?

Det du missat är att sjukvården inte klarar av (en tillfällig) stor anhopning av sjuka människor. Vårdplatserna och -personalen räcker inte till. Drabbar även folk med andra sjukdomar. Blir obehandlade!

Alltså bör nu vi nu försöka sprida ut corona under en längre tid så att vårdresurserna har möjlighet att behandla de insjuknade.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Kan viruset spridas i vattnet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Vi var/är också många som inte förnekade virusets allvar, men som ändå hoppades på en mer positiv outcome och att smittspridningen skulle, om inte stoppas helt, så ändå begränsas tillräckligt mycket för att minimera skadeverkningarna på samhället (ekonomin etc) för att vi i stort sett skulle kunna leva på som vanligt. Det verkar också fortfarande vara som så att det är mest äldre och/eller multisjuka som dör av covid-19. Inte för att vara sån, då man klart ska bry sig om äldre och sjuka, men eftersom jag själv är ung och inte har nära band till någon vare sig mycket gammal eller multisjuk så var gav det mig en känsla av optimism och trygghet - själviskt dock.

Det finns dock fortfarande anledningar till att vara försiktigt optimistisk. Titta på Kina som trots massiv spridning, nu lyckats stoppa den. En månad till och regeringarna måste vidta extrema åtgärder, och då får vi förhoppningsvis bukt med problemet.

I den här takten är bokstavligt talat alla smittade om en månad. Det har inte gjorts något konkret alls. Från Skavsta kan du flyga till Milano i helgen för en billig peng t.ex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det finns dock fortfarande anledningar till att vara försiktigt optimistisk. Titta på Kina som trots massiv spridning, nu lyckats stoppa den. En månad till och regeringarna måste vidta extrema åtgärder, och då får vi förhoppningsvis bukt med problemet.

Dagen Kina bryter sin karantän är dagen problemet kommer åter. Det här är inte slut för att dom fått bukt på det en gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Varför inte bara sätta riskgrupperna i karantän. Skolbarn är inte ens riskgrupper förutom de med astma
Ta dig en funderare till!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Nej, kommer sitta isolerad i hemmet.
Med undantaget att jag ska träffa två personer idag, kan jag sitta isolerad i hemmet ett år.
Så varje influensasäsong sitter du hemma och duckar några månader istf att vaccinera dig. Då är coronahysterin ingen större skillnad för din del.
Citera
2020-03-12, 08:38
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så de har stängt GeKås? Är det det du försöker säga?

Hade du följt nyheterna så borde du veta att affärer/köpcentrum inte innefattas av detta
Citera
2020-03-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Såg att man slutar testa personer med symtom i Stockholm. Finns det någon rimlig förklaring bakom detta?

Förklaringen gavs ju? Resursbrist.
Citera
2020-03-12, 08:39
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Tror det saknas testutrustning överlag i Sverige , man har blivit tagna på sängen. Därför har man också fått killgissa en hel del kring hur utbredd smittan är.
Man har varit förvarnade i flera veckor. I region stockholms hemsida kunde man läsa för några dagar sen: "Hälso- och sjukvården i Stockholm har under flera veckors tid förberett sig inför att ta hand om personer som misstänks smittade och att begränsa eventuell smittspridning samt att säkerställa att det finns skyddsutrustning tillräckligt."
Citera
Medlem
Sex nya fall i Östergötland

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sex-nya-coronafall-i-ostergotland

"En av dem har provtagits i Norrköping och fem i Linköping. Smittspårning bland de berörda personerna pågår, meddelar regionen.

– Samtliga har blivit smittade under resa till Österrike. Vi ser inga tecken på smittspridning inom länet i dagsläget, säger Britt Åkerlind, smittskyddsläkare."
Citera
Medlem
Sverige var effektiva och snabba på att skicka över tiotals miljoner kr i flera omgångar till WHO.

Om de hade visat samma framförhållning gällande förberedelse för det som komma skall så kanske stockholmarna hade fått chansen att kunna testas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Kan viruset spridas i vattnet?

Tror inte det, men jag ska inte säga säkert.

Den här killen gör tydligen massor av videos om det. Jag fick den länkad av en polare imorse som har suttit och knarkat det här.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=t4N09qsMdPQ&feature=emb_ti tle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in