Citat:
Ursprungligen postat av
kaReri182
Jag är fullt medveten om att det jag skriver nedan kommer att ifrågasättas ur både moralisk och etisk synpunkt. Vad jag ifrågasätter är om sjukvården verkligen gör rätta prioriteringar i rådande situation. All nuvarande kunskap pekar på att det i första hand är gamla multisjuka människor som drabbas hårdast och i många fall avlider. Är det rätt att till varje pris försöka hålla dem vid liv? Personligen skulle jag vilja lämna jordelivet om jag var 80+ och multisjuk och oförmögen till att klara mig själv. Detta oavsett coronavirus men nu ger viruset en hjälp på vägen.
Det gör de nog endast tills det inte finns kapacitet att göra det längre, då börjar man prioritera de som har högre chans att överleva.
Att man i stockholm vill att folk i 20års åldern ska vara starka o kämpa sig genom sjukdomen, samt att man inte testar de som ligger på sjukhus gör ju att man riskerar att fler yngre dör och att folk inte hinner dit förrens det e för sent? Men jag är inte medicinskt kunnig. Jag antar att alternativet är att testerna tar slut och att det blir ännu mer kaos o då är väl hur de valt att hantera situationen det bättre alternativet, faktiskt.
Sorgligt men inte förvånansvärt att vi är så dåligt förberedda.