2020-03-12, 08:26
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det känns att jag missar något, varför spåra alla ut?
Chansen att bli drabbad är minimal och ännu mindre att dö av det.

Blir dock orolig för det eftersom alla andra spåra ur.

Vad missar jag?

Chansen att smittas är långt ifrån minimal nu eftersom det är extremt smittsamt. Det du missat och kommer vara med om är Sveriges och kanske väldens största kris sedan WWII. Speciellt de ekonomiska konsekvenserna, kommer bli enorma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Oroande. De som testas verkar uteslutet ske på sjukhusen i sthlm, för patienter och sjukhuspersonal eftersom de är av högsta prioritet.

Det här måste onekligen bero på brist på testkit. Vafan är beredskapen ifall de redan får brist på testkit efter ca 2000-3000tester? I sydkorea har man gjort ca 150 000, snacka om skillnad. Vill man ha stenkoll måste man testa många. Storbritanien arbetar med att öka till 10 000 tester per dag, vad gör sjukvården i sthlm? Efter 2-3000 tester slutar man att testa förutom de högst prioriterade fallen, jävla skämt.

Det kan också bero på testkapacitet. Man vill kunna testa dem på sjukhuset för att skydda personalen.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Så medelåldern är 81 men 20% är mellan 19 och 50 år. Rimligt att anta att åtminstone 33% är mellan 51 och 82. Kvar att fördela på de 83+ är då 47%. Är det rimligt? Siffrorna hänger inte ihop. Antingen för färre unga eller så är medelåldern lägre.

Har inte gått igenom siffrorna så noga, men vid första anblick tycker jag också det verkar nästan orimligt högt med tanke på antelet. Men SVT,AB,Expressen osv använder den siffran, även flera andra internationella medier. Kan man anta att någon journalister gått igenom?
Citera
2020-03-12, 08:27
Medlem
Var i Sverige har de nya fallen bekräftats under morgonen?
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Vad missar jag?

Chansen att bli drabbad är minimal? vad menar du? De allra flesta kommer smittas av viruset, sedan kommer inte alla att bli dödssjuka, men många kommer bli det.
Citera
Bannlyst
Citat:

Vad missar jag?

Så illa är det inte. Men dom har dålig administrering. Dom gör säkert sitt bästa. Men med dom dragen dom gör just nu så kommer det kunna komma flera fall.

Tänk såhär. Corona smittar igenom saker du som smittar vidrör. Och nu säger stockholmstad att "vi kommer bara ta in dom som visar sig redan vara smittade." Det betyder att det kommer gå runt en massa folk som bär på smittan helt ovetandes och smitta andra.

Här låtsas man lite som att det regnar och att det är lätt att hantera. Några till kommer att bli smittade garanterat. Vem det blir får vi se. Men corona overall har inte lyckats döda många än. Man kanske har lite för mkt hopp och lite för lite "nu jävlar tar vi tag i och fixar det här istället."
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Såg ett inlägg på facebook där en läkare just tog upp detta. Att risken att bli smittad på sjukhuset är högt då det med eventuellt corona kan blandas med äldre i och med att man ej testar alla för corona som har feber,förkylningssymptom etecetera. Och alla samlas i vänterummet. Så den läkaren uppmannade i princip äldre att hålla sig borta från sjukhuset ett tag om de inte var så att de behövde gå dit.

Det kan jag köpa, men föranleder inte att stänga primärvård. Rek appar plus själv provtagningskit.. finns drive in provtagningar där man aldrig lämnar bilen m.m
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Världen ger inte upp, de vill ställa in OS, USA ställer in flyg från Europa, sporten förlorar mängder med intäkter osv, på något vis ett solidariskt agerande, men Sverige går sin egen väg och förespråkar fri smittspridning. Är vi så fattiga? Hoppas övriga länder fattar. Jag trodde inte detta om Sverige, och nu vill jag bara FLY landet.

I ljuset av denna dårskap förstår man dessutom regeringens och FMH:s tidigare agerande....

Sverige är inte fattigt, vi har bara inkompetenta idioter som styr landet.
När smittan bröt ut i Kina och folk började dö, så borde Sverige genast köpt in tester och skyddsutrustning och lugnmaskiner m.m..
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Så inga folksamlingar över 500 personer? Så... då stänger de GeKås i Ullared nu då? Knappast va?
Citera
2020-03-12, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag är fullt medveten om att det jag skriver nedan kommer att ifrågasättas ur både moralisk och etisk synpunkt. Vad jag ifrågasätter är om sjukvården verkligen gör rätta prioriteringar i rådande situation. All nuvarande kunskap pekar på att det i första hand är gamla multisjuka människor som drabbas hårdast och i många fall avlider. Är det rätt att till varje pris försöka hålla dem vid liv? Personligen skulle jag vilja lämna jordelivet om jag var 80+ och multisjuk och oförmögen till att klara mig själv. Detta oavsett coronavirus men nu ger viruset en hjälp på vägen.

Det gör de nog endast tills det inte finns kapacitet att göra det längre, då börjar man prioritera de som har högre chans att överleva.

Att man i stockholm vill att folk i 20års åldern ska vara starka o kämpa sig genom sjukdomen, samt att man inte testar de som ligger på sjukhus gör ju att man riskerar att fler yngre dör och att folk inte hinner dit förrens det e för sent? Men jag är inte medicinskt kunnig. Jag antar att alternativet är att testerna tar slut och att det blir ännu mer kaos o då är väl hur de valt att hantera situationen det bättre alternativet, faktiskt.
Sorgligt men inte förvånansvärt att vi är så dåligt förberedda.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Folk beter sig som vanligt på tunnelbanan fortfarande eller hur ser det ut? Inga masker och dyligt?
Det finns ju inga att tillgå så alla ingångshål förblir oskyddade.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Det kan jag köpa, men föranleder inte att stänga primärvård. Rek appar plus själv provtagningskit.. finns drive in provtagningar där man aldrig lämnar bilen m.m

Håller fullständigt med. Att inte testa blir ju som game over. Sydkorea har fått det under kontoll men de har också testat otroligt många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in